وزیر اقتصاد در اختتامیه همایش اقتصاد ایران:

رفع ناترازی‌ها را با رفع نابرابری‌ها دنبال می‌کنیم

کدخبر : 589338

وزیر اقتصاد با تاکید رویکرد دولت سیزدهم رفع ناترازی با رویکرد رفع نابرابری‌ها است، گفت: ما باید نگران ناترازی‌هایی باشیم که مستمر است و علاج آن دشوار شده است.

 سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی در اختتامیه همایش اقتصاد ایران با تقدیر از اساتید دانشگاه‌های مختلف از سراسر کشور، مدیران بانکی، پژوهشگران و مجموعه دست‌اندرکارانی که تلاش کردند تا بتوان محفلی برای گفت و شنود سیاستگذاران و اصحاب علم داشت تقدیر و ابراز امیدواری کرد که با هفت تفاهمنامه با رؤسای دانشگاه‌های مادر که در این همایش امضا شد بتوان به محصولات مورد استفاده سیاستگذاران رسید.

وزیر اقتصاد تاکید کرد: مسئله ناترازی‌های چندگانه معلول مجموعه سیاست‌ها و ساختارهایی که به ویژه در دهه ۹۰ باعث تشدید و رخ نمایی این ناترازی‌ها در اقتصاد کشور شد؛ پیش از آن ارز نفتی پوشاننده مسائلی بود که ناترازی‌ها اجازه بروز وضع عبور نمی‌داد خللی در مسیر ارزهای نفتی ایجاد شد این مشکلات بیشتر خود را نشان داد.

خاندوزی تأکید کرد: این شرایط در حالی پیش آمد که رهبر معظم انقلاب تدبیر مقاوم شدن را در بهمن سال ۱۳۹۲ فرمودند اما چندان در اصلاح ساختارها جدی گرفته نشد و مشکلات بیشتر  رخ نمایی می کند.وی گفت: باید برای حل این مشکلات با نگاه رو به آینده به دنبال الگویی باشیم که خروجی آن کاهش ناترازی، بازگشت به ریل، بلند مدت و مستمر باشد.

خاندوزی با اشاره به بهبود شاخص های اقتصادی در دو‌ سال گذشته تصریح کرد:  این موارد بدون توجه به اصلاح ساختارها نمی‌تواند بلند مدت و مستمر باشد به همین دلیل باید به سمت اصلاح ساختارها برویم.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه ناترازی، اسم رمزی برای تورم و گران کردن کالاها نیست یادآور شد: دولت مردمی سیزدهم  به تفکراتی که به راحتی بار مسائل را به ناترازی بودجه خانوار  منتقل می کنند اعتقادی ندارد و این نگاه باید با کلیدواژه رفع نابرابری همراه شود و  عنوان این همایش باید اصلاحیه ای زد و به رفع ناترازی ها باید با رویکرد نابرابری‌ها را اضافه کرد.خاندوزی اظهار کرد: تجربه یک و نیم سال گذشته حاکی از اراده جدی دولت برای رفع نابرابری هاست .

امروز که مراجع آماری وضعیت ضریب جینی ۱۴۰۱ را منتشر کردند، کاهش ضریب جینی را  نسبت به سال گذشته مشاهده کردیم ‌و شاخص های فقر و نابرابری اندکی بهبود داشته است و از جامعه دانشگاهی میخواهم کمک کنند که این مسیر مستمر باشد.

وی درباره اینکه موضوع اقتصاد اسلامی چه جایگاهی در این همایش داشته است توضیح داد: از نگاه ما موضوع اقتصاد اسلامی موضوعی هم ارز بودجه و ارز و بانک و صندوق ها و … نیست که بخواهیم یک پنل به آن اختصاص دهیم بلکه ما نیازمند آن هستم که آن موضوعات و نگرش ها را به طور متقاطع در تمام اصلاح ساختارها مد نظر داشته و پیشنهادهای سیاستی را در نهایت با توجه به آموزه های اقتصاد اسلامی و زمینه فرهنگی و متناسب با زمان ارایه دهیم.

وی با بیان اینکه برخی ناترازی ها در دوره های محدود قبح ذاتی ندارند گفت: موضوعی که در مسأله تجارت مطرح شد و رییس کل بانک مرکزی هم اشاره کردند، درست است گمرک تراز تجاری  منتشر نمی کند بلکه آمار تجارت خارجی که فرمایشات آقای فرزین درست است و به گونه ای القا شد که انگار یکباره کشور با تراز منفی تجاری مواجه شده است. ما در ۹۹ درصد سالها تراز نفتی و غیرنفتی ما  مثبت داشته ایم، مسأله ناترازی هوایی است که برای یک دوره شروع شده و ادامه پیدا کرده است.

وزیر اقتصاد اظهار کرد: ناترازی حوزه انرژی ما شاید در ۱۰ - ۱۲ سال گذشته به این شکل نبوده بلکه به مرور بزرگ و بزرگتر می‌شود.

وی برخی ناترازی‌ها را در برخی مقاطع  و محدود قابل پذیرش دانست و گفت: وقتی دولت ها کسری دارند و اوراق منتشر می کنند و در دنیا به عنوان یکی از روش های تامین مالی دولت‌ها است که با ملاحظه مطمئن بودن نسبت مجموع بدهی به تولید ناخالص داخلی از آن استفاده می کنند.

وزیر اقتصاد تصریح کرد: ما باید نگران ناترازی‌هایی باشیم که مستمر است و علاج آن دشوار  شده است.

وی با بیان اینکه برنامه هفتم باید برنامه علاج عیوب ساختاری اقتصاد باشد گفت:  در غیر این صورت نخواهیم توانست پایه ناترازی‌ها را اصلاح کنیم. باید دید این اصلاحات مسیر بلند مدت رفاه مردم  و مقاوم شدن ساختار اقتصاد را تضمین می‌کند و یا وصله و پینه ای و موکول کردن مشکلات به آینده است؛ آفتی که در اصلاح ساختار نباید به آن دچار شویم همچنان که در فرمایشات مقام معظم رهبری خطاب به دولت مطرح شد که دولت سیزدهم آینده را فدای امروز نکرد .

وزیر اقتصاد تصریح کرد: اگر چاره ای جز اصلاح ساختاری نداریم و این اصلاح ساختاری بدون همراهی جامعه نخبگانی به ثمر نمی رسد، باید از رویکردهای بدیل رویکرد موثرتر، کم هزینه تر و بهینه را برگزینیم که بهترین پشتوانه نظری و سازگاری با زمینه اجتماعی کشور ما را داشته باشد.

وی تاکید کرد: نه رها سازی و نه محدود کردن نباید رویکرد منتخب بر اصلاح ساختار کشور باشد و اینکه نقطه بهینه کجاست و نزدیک آن بایستیم مهمترین پرسشی است که از فردای این همایش  پاسخ های تراش یافته به آن تداوم خواهد یافت.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: