مپنا

مپنا از مرز احداث ۵۰ هزار مگاوات تولید برق گذشت

کدخبر : 591267

بالاتر از ۱۶۰ کشور جهان / گروه مپنا با گذر از مرز ۵۰ هزار مگاوات احداث واحد نیروگاهی، رکوردی کم نظیر را به نام خود ثبت کرد و اکنون در رتبه‌ای برتر نسبت به بیش از ۱۶۰ کشور جهان در تولید برق قرار گرفته است.

ظرفیت تولید برق گروه مپنا در ابتدای زمستان ۱۴۰۲ به رقمی بالغ بر ۵۰ هزار و ۲۲۰ مگاوات رسید و این گروه صنعتی در زمینه احداث واحدهای نیروگاهی به تنهایی در جایگاه بالاتری نسبت به کشورهایی همچون سوئیس، سوئد، هلند، فنلاند، آرژانتین، نروژ و … قرار گرفته است.

همچنین گروه مپنا با این حجم از واحد به مدار آمده طی سابقه تاریخی خود در تولید برق، در حدود نیمی از ظرفیت شبکه برق کشور را بر عهده دارد.

نگاهی به حوزه برق مپنا از پشت عینک آمار

گروه مپنا در حوزه کسب و کار برق از ابتدای تاسیس در دهه ۷۰ تا کنون بیش از ۱۵۰ پروژه داخلی و بین‌المللی را برعهده گرفته که شامل ۵۲۰ واحد نیروگاهی به ظرفیت بیش از ۶۶ هزار مگاوات است.

از این میزان تاکنون ۵۰ هزار و ۲۲۰ مگاوات شامل ۳۶ هزار و ۳۵۵ واحد گازی، هزار و ۹۵۰ مگاوات بخار حرارتی، ۱۱ هزار و ۳۷۴ مگاوات بخار ترکیبی، ۱۶۵ مگاوات بادی و خورشیدی و ۳۷۶ مگاوات مقیاس متوسط، کوچک و موبایل به بهره‌برداری رسیده است. ارزش پروژه‌های انجام شده مپنا در حوزه برق ۲۴ میلیارد یورو و ارزش پروژه‌های در دست اجرای مپنا حدود هشت میلیارد یورو است.

اولین‌ها و بزرگترین‌های حوزه برق در گروه مپنا

نخستین واحد داخلی راه‌اندازی شده گروه مپنا، واحد سیکل ترکیبی نیروگاه منتظر قائم در سال ۱۳۷۸ است. همچنین نیروگاه گازی ری‌سوت عمان در سال ۱۳۷۸ نیز اولین واحد خارجی راه‌اندازی شده مپنا محسوب می‌شود.

اجرای عملیات نیروگاه سیکل ترکیبی دماوند به ظرفیت ۳هزار مگاوات (۱۲ واحد گازی و ۶ واحد بخار ترکیبی) به عنوان بزرگترین نیروگاه داخلی و همچنین انجام پروژه‌های نیروگاهی به ظرفیت بیش از ۳ هزار مگاوات در عراق نیز از بزرگترین پروژه‌های خارجی گروه مپنا در حوزه برق محسوب می‌شود.

افتخارات حوزه برق گروه مپنا

گروه مپنا به عنوان یک گروه صنعتی عظیم که کلیدواژه «خودباوری» را به عنوان نماد فعالیت‌های خود انتخاب کرده است، همیشه در تلاش است این باور را در عرصه‌های ملی و جهانی نمایان سازد. از این رو مپنا در میان برندهای مطرح صنعتی دنیا نامی آشناست و به عنوان صاحب تکنولوژی، پیمانکار نیروگاهی خوشنام و تولیدکننده بسیاری تجهیزات صنعتی استراتژیک مانند توربین شناخته می‌شود.

به گواهی نشریه بین‌المللی و معتبر McCoy، گروه مپنا در حوزه برق، سال ۲۰۲۲ میلادی را با عناوینی مانند رتبه دوم بزرگترین پیمانکار (EPC) نیروگاهی، رتبه سوم تولیدکننده بویلرهای بازیاب حرارتی، رتبه پنجم تولیدکننده توربین‌های گازی و رتبه هشتم تولیدکننده توربین‌های بخار در جهان به پایان رسانده است.

بهترین رکوردهای گروه مپنا

اگر بخواهیم تنها به برخی از رکوردهای مپنا طی سی سال فعالیت در حوزه برق کشور اشاره کنیم، این موارد در صدر آنهاست:

    رکورد سنکرون طی سه دهه (در دهه دوم به میزان ۲۷ هزار و ۹۰۰ مگاوات در ۱۷۷ واحد نیروگاهی بین سال‌های ۱۳۸۲ تا ۱۳۹۱)

    رکورد تولید تجهیزات نیروگاهی به ظرفیت بیش از ۵ هزار و ۲۰۰ مگاوات (سال ۸۸)

    سنکرون دو واحد متوالی پروژه به فاصله یک روز (واحدهای گاز ۱ و ۲ پره سر)

    رکورد راه‌اندازی سالیانه به میزان ۴ هزار و ۲۰۰ مگاوات (۲۶ واحد نیروگاهی – سال ۱۳۸۹)

    بیشترین سهم اجرای واحدهای حرارتی کشور (۹۸ درصد – سال ۱۳۹۲)

    رکورد راه‌اندازی در یک فصل به میزان هزار و ۹۰۰ مگاوات (۱۳ واحد نیروگاهی – تابستان ۱۴۰۱)

    کوتاه‌ترین فاصله زمانی شروع نصب تا سنکرون یک واحد گازی مقیاس بزرگ (کمتر از ۴ ماه در واحد ۳ سمنان سال ۱۴۰۱)

    حداکثر تعداد واحد به مدار آمده طی یک سال ( ۳۴ واحد – سال ۱۴۰۱)

یکپارچگی حوزه برق گروه مپنا

گروه مپنا که زمانی صنعت نیروگاهی، تنها کسب و کارش بود، طی سه دهه و با توسعه زمینه‌های کاری خود در شاخه‌های صنعتی متنوع از جمله نفت، گاز و پتروشیمی، حمل و نقل ریلی، برقی سازی، تعمیرات موتورهای هواپیماهای مسافربری و صنعت آب وارد شد. همچنین با انجام تغییرات ساختاری طی سال ۱۴۰۲ «حوزه برق»، متشکل از سه زیرمجموعه توسعه نیروگاهی، سرویس نیروگاهی و مالکیت نیروگاهی شکل گرفته است.

یکپارچگی حوزه برق در نهایت اهدافی همچون مدیریت بهینه سهم گروه مپنا در بازارهای داخلی و خارجی، پوشش مناسب‌تر انتظارات مشتریان عمده و ایفای نقش موثرتر در ابعاد ملی را دنبال می‌کند.

گروه مپنا به عنوان یکی از باسابقه ترین پیمانکاران نیروگاهی ضمن تاکید بر اصول اساسی خود با پیشروی بر مبنای دانش روز دنیا در حوزه‌های صنعتی مختلف به ویژه حوزه برق و با به‌کارگیری توان متخصصان ایرانی همچنان در پی ایجاد تحولات بزرگتر و برداشتن قدم‌هایی موثرتر همگام با آهنگ توسعه صنایع ایران است. + اینفوگرافی

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: