رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور مطرح کرد:

عقب‌گرد به ۶۰ سال قبل در صورت عدم تامین پرسنل متخصص/هشدارهای ۲۰ ساله‌ای که شنیده نشد

کدخبر : 591589

معاون وزیر صمت و رئیس این سازمان در هم‌اندیشی میان سازمان زمین‌شناسی و سازمان امور دانشجویان در حوزه بورسیه شغلی گفت: ما به دلیل کمبود نیروی انسانی متخصص به سمت بین‌المللی کردن مناقصات می‌رویم و اگر نتوانیم از نیروهای متخصص داخلی بهره ببریم، در زمینه تامین نیروی متخصص به ۶۰ سال قبل بازمی‌گردیم که زیبنده کشور نیست.

معاون وزیر صمت و رئیس این سازمان در هم‌اندیشی میان سازمان زمین‌شناسی و سازمان امور دانشجویان در حوزه بورسیه شغلی گفت: ما به دلیل کمبود نیروی انسانی متخصص به سمت بین‌المللی کردن مناقصات می‌رویم و اگر نتوانیم از نیروهای متخصص داخلی بهره ببریم، در زمینه تامین نیروی متخصص به ۶۰ سال قبل بازمی‌گردیم که زیبنده کشور نیست.

دکتر علیرضا شهیدی افزود: اولین چرخه‌های اکتشاف و معدنکاری در سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور رقم خورده است.

وی با بیان این که در این سازمان حدود ۹۰۰ نفر پرسنل مشغول به کار هستند، ادامه داد: از این تعداد بالغ بر ۱۰۰ نفر دارای دکتری تخصصی در حوزه زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی فارغ‌التحصیل شده از دانشگاه‌های داخلی و یا خارجی هستند.

معاون وزیر صمت، با بیان اینکه ۳۵۰ نفر از نیروهای تخصصی این سازمان دارای مدرک کارشناسی ارشد هستند، یادآور شد: همه این افراد دارای مدرک مرتبط با حوزه خود هستند.

وی با بیان اینکه این سازمان یک نهاد کاملا تخصصی در حوزه زمین‌شناسی است، یادآور شد: این سازمان دو وظیفه مهم را بر عهده دارد که تولید ثروت از طریق اکتشاف مواد معدنی و دیگری صیانت از ثروت تولید شده از طریق شناخت مخاطرات طبیعی است.

شهیدی خاطرنشان کرد: در بخش معدن با سازمان‌ها و نهادهای مربوط همکاری داریم، ولی در بخش زمین‌شناسی، فراسازمانی است. پایش مخاطرات، ایجاد زیر ساخت‌های مورد نیاز، تولید اطلاعات پایه از طریق معاونت زمین‌شناسی این سازمان پیگیری می‌شود.

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، با بیان این‌که سازمان نسبت به دانش روز دنیا در حوزه زمین‌شناسی عقب نیست و حتی در برخی موارد برابر و جلوتر از دانش جهانی حرکت می‌کنیم، تصریح کرد: نمونه آن بخش پالئوسایزمولوژی است که در حوزه‌هایی چون زلزله عقب‌تر از دنیا نیستیم و با اساتید مطرح دنیا همکاری داریم و حتی برای محققان بین‌المللی، ایران بهشت زمین‌شناسی محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: در بسیاری از حوزه‌هایی که ما قبلا هشدار داده بودیم، دست‌اندرکاران به آن رسیده‌اند، مثلا درباره مخاطرات فرونشست از سال ۸۱ وضعیت کشور را اعلام کرده بودیم، ولی الان مشاهده می‌شود که زمین در حال فرونشست است و آب‌های زیر زمینی رو به کاهش است.

شهیدی با بیان اینکه اخیرا به این مخاطرات توجه می‌شود، اظهار کرد: در حوزه ریزگردها غالبا اعلام می‌شد که منشأ خارجی دارد، ولی ما برای اولین بار طبق مطالعاتی که انجام دادیم، اعلام کردیم که منشأ طوفان‌های گرد و غبار نیز قابل توجه است که در ابتدا مقاومت‌هایی صورت گرفت، ولی اخیرا تقریبا همه به این نتیجه رسیدند که خیلی از ریزگردهای کشور، منشأ داخلی دارند و بسیاری از آنها منشأ خارجی ندارند.

معاون وزیر صمت، با بیان اینکه در چند کیلومتری تهران، منشأ ریزگرد داریم، یادآور شد: اخیرا ما پروژه‌های بزرگ دیگری را شروع کرده‌ایم. 

وی با تاکید بر اینکه بزرگترین سرمایه ما سرمایه نیروی انسانی ما است، یادآور شد: متاسفانه در برنامه پنج‌ساله ششم خروجی زیادی در حوزه نیروی انسانی داشتیم که حدود ۱۵۰ نفر از پرسنل متخصص خارج شدند.

شهیدی ادامه داد: برآوردهای انجام شده در توسعه نیروی انسانی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور نشان می‌دهد که طی ۳ تا ۵ سال آینده چنین حجمی از نیروی انسانی از سازمان به دلیل بازنشستگی خارج می‌شوند.

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با بیان اینکه سن این سازمان رو به پیری است، گفت: از سوی دیگر با وزارت علوم مشکلی داریم و این است که فارغ‌التحصیلان وزارت علوم بسیار آکادمیک هستند، در حالی که کار ما در حوزه میدان است و آنچه که در دانشگاه‌ها آموزش داده می‌شود، با آنچه که ما در میدان اجرایی می‌کنیم، متفاوت است که ناشی از تجربه کاری است.

وی گفت: بسیاری از تحقیقاتی که ما در سازمان اجرا می‌کنیم، نیاز است که فرد تجربه چندین ساله در میدان داشته باشد تا بتواند دانش تجربی را به دست آورد و اگر نتوانیم نیروی انسانی مورد نیاز را به سازمان وارد کنیم، در آینده حتی نمی‌توانیم از توان علمی افراد متخصص بهره‌مندم شویم و این معضلی برای ما است‌.

به گفته وی تا سال ۱۳۳۸ که سازمان تاسیس شد، تحقیقات زمین‌شناسی ایران توسط متخصصان خارجی انجام می‌شد و با شکل‌گیری سازمان زمین‌شناسی، متخصصان ایرانی در کنار متخصصان خارجی قرار گرفتند و در حال حاضر شرایط ایده آلی در این حوزه داریم و نیاز نداریم که تحقیقات زمین‌شناسی و اکتشافی را کشورهای دیگر اجرایی کنند، ولی اگر با همین شیوه به پیش برویم و نیروی انسانی تازه نفس وارد نشود و منابع انسانی را تقویت نکنیم، دچار مشکل می‌شویم.

معاون وزیر صمت، مشکل اصلی این سازمان را نیروی انسانی عنوان کرد و افزود: ما به همین دلیل به سمت بین‌المللی کردن مناقصات می‌رویم و اگر نتوانیم از نیروهای متخصص داخلی بهره ببریم، در زمینه تامین نیروی متخصص به ۶۰ سال قبل بازمی‌گردیم که زیبنده کشور نیست، چون در بخش حاکمیتی، اطلاعاتی که تولید می‌کنیم، شاید حضور متخصصان خارجی مناسب نباشد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: