با حضور معاون اقتصادی وزارتخارجه بررسی شد؛

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی شاهراه اتصال به سازمان‌های بین‌المللی

کدخبر : 593563

در نشست شورای معاونین و مدیران عامل سازمان‌های مناطق آزاد که با حضور «مهدی صفری»، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارتخارجه برگزار شد، راهکارهای تعامل موثر با سازمان‌های همکاری‌های اقتصادی بین المللی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در نشست شورای معاونین و مدیران عامل سازمان‌های مناطق آزاد که با حضور «مهدی صفری»، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارتخارجه برگزار شد، راهکارهای تعامل موثر با سازمان‌های همکاری‌های اقتصادی بین المللی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

 دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، مشاور رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در این نشست گفت: دو سوم ماموریت ما در مناطق آزاد، بین‌المللی هستند، در دولت جدید به دنبال جهانی کردن مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران هستیم به همین دلیل این مناطق را تیم ملی اقتصاد بین‌الملل جمهوری اسلامی می‌دانیم.

حجت الله عبدالملکی با تاکید بر اینکه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران، بسترهای اساسی کشورها برای تعامل با اقتصاد جهانی با دیگر کشورها هستند، افزود: براساس اسناد بالادستی و سیاست‌های کلی نظام و قوانین و مقرارت مربوط به مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در ایران، برای این مناطق ۶ ماموریت در نظر گرفته شده است که ۴ ماموریت آن خارجی هستند که عبارتند از جهش در صادرات، انتقال فناوری، جذب سرمایه خارجی و تامین نیازهای اساسی کشور از خارج.

عبدالملکی ادامه داد: دو سوم ماموریت ما در مناطق آزاد، بین المللی هستند، در دولت جدید به دنبال جهانی کردن مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران هستیم به همین دلیل این مناطق را تیم ملی اقتصاد بین الملل جمهوری اسلامی می دانیم.

مشاور رئیس جمهور با بیان اینکه در حال حاضر بخش قابل توجهی از اقتصاد بین‌الملل جمهوری اسلامی ایران در حوزه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی شکل می گیرد، افزود: با توجه به موفقیت های دولت سیزدهم در همکاری و عضویت در سازمان های بین المللی و جهانی مثل بریکس و شانگهای، ما در مناطق آزاد به عنوان یکی از بسترهای مهم کشور برای توسعه و همکاری های اقتصادی ویژه با این سازمان ها هستیم. به همین منظور تقسیم کاری انجام شد که مناطق به نمایندگی از مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با این سازمان ها ارتباط برقرار کنند.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: منطقه آزاد کیش تعامل با بریکس، قشم تعامل با شانگهای، انزلی تعامل با کشورهای حوزه دریای خزر، چابهار تعامل با کشورهای حاشیه اقیانوس هند (آیورا)، اروند تعامل با کشورهای شورای همکاری‌های حوزه خلیج فارس، ارس تعامل با کشورهای اوراسیا و منطقه آزاد ماکو تعامل با کشورهای عضو اکو را برعهده دارند.

وی همچنین افزود: به این ترتیب تقسیم کاری انجام شد و مناطق موظف شدند فعالیت هایی که در این سازمان‌ها اتفاق می‌افتد را بررسی و رصد کنند و نقطه اتصال مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران در فاز اول و در گام دوم، کل اقتصاد ایران با سازمان‌های همکاری‌ها شکل گیرد.

 معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه نیز در این نشست به نقش مناطق آزاد در دیپلماسی اقتصادی ایران اشاره کرد و گفت: توسعه صادرات، انتقال فناوری، متنوع کردن کالاهای وارداتی کشور از جمله مباحثی که وزارت امور خارجه به آن توجه ویژه دارد.

مهدی صفری، همچنین با اشار به اتفاقات مثبت در حوزه بین‌الملل در مناطق آزاد، در ارتباط با سازمان‌های بین المللی مخصوصا شانگهای و بریکس نیز توضیحاتی ارائه داد.

صفری در پایان تاکید کرد: مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور می توانند نقاط اتصال خوبی با سازمان‌های بین‌المللی باشند و باید از این ظرفیت بهره گرفت.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: