«ایران‌خودرو» نخستین کراس‌اوور ملی خود را به نمایش عمومی گذاشت

ملاقات با «ری‌را»؛ بدون حفاظ و حایل

کدخبر : 593679

پنجمین نمایشگاه خودرو، قطعات خودرو و صنایع جانبی

نسخه الکتریکی نخستین کراس‌ اوور ملی ایران‌ خودرو با یک بار شارژ و بر اساس چرخه NEDC، می‌تواند ۴۲۰ کیلومتر را طی کند

گروه صنعتی ایران‌خودرو در پنجمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو تهران حضور چشمگیری داشت و محصولات مختلفی ازجمله خودروهای وارداتی و همچنین محصولات جدید خود را در معرض نمایش گذاشت. یکی از جدیدترین محصولات ایران‌خودرو که قرار است به‌زودی شاهد حضورش در خیابان‌های کشور باشیم، ری‌را، نخستین کراس‌اوور ملی ایران خودرو است که در این نمایشگاه حاضر شد و بازدیدکنندگان آن را از نزدیک و برخلاف نمایشگاه‌های پیشین، بدون حفاظ و حایل مشاهده کردند. اگر ری‌را را در نمایشگاه اتواکسپو مشاهده کردید، بهتر است بدانید گرچه طراحی بدنه این خودرو در مراحل نهایی قرار دارد، اما متریال داخل کابین همچنان نهایی نیست و نسخه‌ای که در بازار ایران عرضه می‌شود، کیفیت بهتری خواهد داشت.

یک طراحی به‌روز

نخستین کراس‌اوور ملی ایران‌خودرو به لحاظ سبک طراحی، از متدهای طراحی روز بهره می‌برد و به‌طور کلی ری‌را طراحی به‌روزتری نسبت به دیگر محصولات تولید داخل دارد و این سبک طراحی می‌تواند مطابق سلیقه ایرانی‌ها باشد.

چراغ‌های روشنایی روز این خودرو در نمای جلو، به شکل نواری باریک در بالای چراغ‌های اصلی قرار گرفته‌اند که ظاهری به‌روز را به آخرین نسخه ری‌را داده است. خطوط کرومی و سبک طراحی جلوپنجره این خودرو باعث شده است تا شاهد طراحی به نسبت خوبی نسبت‌به دیگر خودروهای تولید داخل باشیم.

نکته‌ای که در نماهای جانبی بسیار مشهود است، طراحی و دیزاین دو رنگ بدنه این خودرو است که سبک طراحی اسپرت این خودرو را به نمایش می‌گذارد. ازسوی‌دیگر، در این خودرو شاهد سبک طراحی رینگ‌های متفاوتی نسبت‌به دیگر خودروهای تولید داخل هستیم، زیرا ری‌را دارای رینگ‌های بزرگ‌تر و به‌نسبت جذاب‌تری است. در قسمت انتهایی نیز دیفیوزر و سپر عقب ری‌را نیز طراحی به نسبت اسپرتی داشته و استفاده از خروجی‌های اگزوز غیرواقعی به طراحی اسپرت این خودرو کمک کرده است.

داخل کابین «ری‌را»

داخل کابین آخرین نسخه ری‌را مانند طراحی بدنه، سبک طراحی خودروهای به‌روز را شاهدیم که اتفاق مثبتی در تولید خودروهای ملی به‌شمار می‌رود. بیشترین چیزی که در دیزاین داخل کابین ری‌را جلب توجه می‌کند، استفاده از دو نمایشگر به هم پیوسته به‌عنوان نمایشگر سیستم‌مالتی مدیا و کلاستر دیجیتال است که چهره به‌روزی را به این خودرو داده است. غربیلک فرمان ری‌را نیز طراحی خاص و منحصر به‌فردی نسبت به دیگر محصولات تولید داخل دارد که امتیاز مثبتی برای این خودرو به حساب می‌آید.

قوای محرکه «ری‌را»

نخستین کراس‌اوور ملی ایران‌خودرو مجهز پیشرانه ۱.۶۵لیتری توربوشارژ با فناوری Dual VVTI یا همان EFP است که قرار است روی محصولات دیگر ایران‌خودرو مانند «دنا جوانان» و نسخه‌هایی از تارا نیز قرار بگیرد. این پیشرانه قادر است تا ۱۶۰ اسب‌بخار قدرت و ۲۴۰ نیوتون‌متر گشتاور را تولید کرده و نیروی تولیدشده را از طریق جعبه‌دنده شش‌سرعته اتوماتیک AT ساخت کمپانی DAE به چرخ‌های جلو منتقل کند. جالب است جعبه‌دنده به‌کاررفته در ری‌را، نسل هفتم گیربکس‌های DAE بوده و از فناوری هیوندای پاورتک برخوردار است.

امکانات رفاهی «ری‌را»

در کراس‌اوور ملی ری‌را قرار است امکانات به‌روزتری نسبت به آن‌چه در خودروهای تولید داخل دیدیم را تجربه کنیم. گرمکن و سردکن صندلی‌های جلو، ۶کیسه هوای ده‌نقطه‌ای در نسخه‌های فول‌آپشن، تهویه اتوماتیک، استارت دکمه‌ای، سیستم کنترل پایداری، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، سیستم کمکی کنترل حرکت در سراشیبی، شیفتر پشت‌فرمان در نسخه‌های فول‌آپشن، حالت‌های مختلف رانندگی، دسته‌دنده الکتریکی، اتوهلد، تنظیمات برقی صندلی‌های سرنشینان جلو، سنسور نور، سنسور باران، دوربین ۳۶۰درجه، رادار نقطه‌کور، شارژر وایرلس، نورپردازی داخل کابین و... ازجمله امکانات و آپشن‌هایی هستند که در این خودرو دیده می‌شوند.

مشخصات «ری‌را» الکتریکی

در کنار نسخه بنزینی ری‌را در اتو اکسپو تهران، نسخه الکتریکی این خودرو نیز به نمایش درآمده بود که در آن شاهد نصب پیشرانه الکتریکی با ۱۶۱اسب‌بخار قدرت و ۳۰۰نیوتون‌متر گشتاور هستیم. پکیج باتری‌های این خودرو نیز ۵۳ کیلووات‌ساعت ظرفیت دارند که شارژ کامل آن‌ها با برق شهری ۱۰ساعت طول می‌کشد. جنس این باتری‌ها اعلام نشده است اما به‌نظر می‌رسد که از باتری‌های مرسوم لیتیوم-‌یون در این خودرو استفاده خواهد شد.

نسخه الکتریکی نخستین کراس‌اوور ملی ایران‌خودرو با یک بار شارژ و براساس چرخه NEDC، می‌تواند ۴۲۰کیلومتر را طی کند. کابین ری‌را در نسخه برقی نیز به نمایشگرهای دوبل عریض مجهز شده است که به‌طور هم‌زمان اطلاعات حیاتی خودرو و مشخصات سیستم سرگرمی را به کاربر نمایش می‌دهند.

شش کیسه هوا، سیستم کنترل پایداری و کنترل کشش، سنسور نور و باران، سانروف و سقف پانوراما، فرمان برقی، سیستم چندرسانه‌ای به همراه نمایشگر، رادار نقطه‌کور، سیستم ورود و استارت بدون‌کلید و سامانه پایش فشار باد تایرها امکانات احتمالی نسخه برقی کراس‌اوور ملی ایران‌خودرو را تشکیل می‌دهند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: