وزارت راه و شهرسازی

طرح جامع شهرک مسکونی پرنیان ۲ تصویب شد

کدخبر : 595026

دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در مکاتبه با استاندار قم و سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید مصوبه شورا را در خصوص تصویب طرح جامع شهرک مسکونی پرنیان ۲ ابلاغ کرد و بر اساس این مصوبه مقرر شده تا طرح برای فرآیند صدور پروانه به ستاد شهرک‌سازی ابلاغ شود.

خسرو دانشجو دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در مکاتبه با آقامیری استاندار قم و غفوری سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید مصوبه شورا را با موضوع طرح جامع شهرک مسکونی پرنیان ۲ ابلاغ کرد.

بر اساس این مصوبه، شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه ۲ بهمن ۱۴۰۲ مصوبه جلسه ۳ دی ۱۴۰۲ شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان قم در خصوص "طرح جامع شهرک مسکونی پرنیان ۲" واقع در جنوب امامزاده عبداله به فاصله ۲۱ کیلومتری شهر قم با سقف جمعیتی ۳۰ هزار نفر در مساحتی معادل ۳۴۰ هکتار را با توجه به صورت‌جلسه ۲۷ دی ۱۴۰۲ کمیته فنی شماره یک مورد بررسی قرار داد و مقرر کرد تا طرح ارائه شده با رعایت موارد زیر جهت طی فرآیند صدور پروانه به ستاد شهرک سازی ابلاغ شود:

۱- ضمن تأکید بر ضرورت رعایت الگوی معماری ایرانی– اسلامی، به‌منظور استفاده بهینه از زمین و امکان‌پذیر شدن پاسخ‌گویی به تعهدات دولت در نهضت ملی مسکن، جوانی جمعیت و...، همچنین امکان تأمین سطوح و سرانه‌های خدماتی به میزان مصوب شورای‌عالی، حد نصاب تفکیک ترکیبی از ۲۰۰ و ۳۰۰ مترمربع وتراکم کم (۱ طبقه) با سطح اشغال ۵۰ تا ۶۰ درصد (با نظرمشاورطرح) درنظرگرفته شود.

۲ - مطالعات عارضه سنجی ترافیکی طرح در هماهنگی با شهرک پرنیان یک پس از تائید در شورای هماهنگی ترافیک استان ملاک اقدامات بعدی قرار گیرد.

۳ -سطوح و سرانه‌های خدماتی مطابق مصوبه شورای‌عالی در خصوص تدقیق تعاریف و مفاهیم کاربری‌های شهری و تعیین سرانه آنها تأمین  شود.

۴ با عنایت به وجود معدن در قسمت شمالی محدوده و ضرورت رعایت حریم و ضوابط مربوطه، نسبت به اخذ استعلام لازم از اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان و اعمال پاسخ مربوطه در طرح اقدام شود و راه دسترسی معاون در طرح لحاظ شود.

۵ با توجه به اقلیم استان قم و ضرورت صرفه‌جویی در مصرف آب، طراحی منظر در شهرک با رویکرد خشک منظری و با استفاده از گیاهان بومی و مقاوم در خشکی و عناصری مانند سنگ انجام شود.

۶-با توجه به مصوبه کارگروه زیربنایی و... به تاریخ ۱۳ آبان ۱۴۰۲ استان مبنی بر مکانیابی مناسب برای آرامستان جنوب شهر قم و سایت دفع پسماند و تصفیه خانه با همکاری شرکت آب و فاضلاب استان و همچنین جانمایی پایانه حمل و نقل عمومی در سایت مذکور، برکلیه موارد تأکید شود.

همچنین با توجه به حجم بالای تعهدات دولت در خصوص نهضت ملی مسکن و سایر مبانی کارشناسی و فنی مترتب بر احداث شهرک‌های پرنیان، نظیر تمرکز زدایی از کلان‌شهر قم و ایجاد توازن در سلسله مراتب سکونتگاهی در استان قم به‌علت فقدان شهر میانی در این استان، مقرر می‌شود به‌منظور تکمیل فرآیند احداث شهرک‌های مسکونی پرنیان(با توجه به تغییر رویکرد از شهر جدید به شهرک مصوب مورخ ۶ شهریور ۱۴۰۲ شورای‌عالی) طرح جامع شهرک مسکونی پرنیان ۳ نیز با سقف جمعیت ۳۰ هزار نفر و تأمین سرانه‌های خدماتی مطابق مصوبه شورای‌عالی در خصوص تدقیق تعاریف و مفاهیم کاربری‌های شهری و تعین سرانه آنها، پس از اخذ کلیه استعلامات از مراجع ذیربط و مصوبه شورای برنامه ریزی و توسعه استان و بررسی و تائید در کمیته فنی شماره یک، توسط دبیر شورای‌عالی جهت طی فرآیند صدور پروانه احداث به ستاد شهرک سازی ابلاغ شود.

در این فقره بر موارد زیر تأکید می‌شود:

۱ -لزوم تهیه مطالعات عارضه سنجی ترافیکی برای هر شهرک به‌صورت یکپارچه

۲ -توجه به نقش مکمل شهرک‌های مذکور در تخصیص خدمات شهری و فرا شهری مورد نیاز منطقه کلان شهری قم

۳ -رعایت حرایم خطوط انتقال نیرو و حامل‌های انرژی و همچنین مسیل‌ها و آبراهه‌های متداخل براساس اعلام‌نظر دستگاه‌های ذی‌ربط استانی.

در پایان مصوبه آمده است: در اجرای ماده ۴۲ آیین نامه نحوه بررسی طرح‌ها اسناد طرح بر اساس مفاد این مصوبه جهت ابلاغ به ستاد شهرک سازی تحویل دبیرخانه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران شود.

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: