رپرتاژ اگهی

قیمت فروش دلار کانادا

قیمت فروش دلار کانادا
کدخبر : 554215

پول در کانادا توسط دو سازمان دولتی مختلف منتشر می شود. اسکناس (ارز کاغذی) توسط بانک کانادا تولید می شود.

 سکه های کانادایی نیز توسط ضرابخانه سلطنتی کانادا تولید می شود. در مقایسه با ایالات متحده، پول کانادا بسیار رنگارنگ است و همچنین اسکناس های کم تری (۵، ۱۰، ۲۰، ۵۰ و ۱۰۰ دلاری) دارد.

 

در ادامه بیشتر بدانید: قیمت فروش دلار کانادا

معرفی دلار کانادا

کد استاندارد برای دلار کانادا CAD است، و از نماد $ نیز برای نشان دادن آن استفاده می شود. از لحاظ تاریخی، ارزش دلار کانادا بین 0.68 دلار آمریکا تا 1.06 بوده است. به عبارت دیگر، بسته به نرخ مبادله روزانه، می توانید یک دلار آمریکا را بین 0.94 دلار کانادا تا 1.45 دلار کانادا بفروشید.

هر دلار کانادا به 100 سنت (¢) تقسیم می شود. ارزش دلار کانادا نسبت به سایر ارزهای ملی نقش مهمی در زندگی سیاسی و اقتصادی این کشور دارد. با این حال، در اغلب مواقع دقیقاً مشخص نیست که قیمت دلار چگونه تعیین می‌ شود، یا نقش دولت ‌ها و سایر بازیگران مالی در این فرآیند چیست.

اصطلاح نرخ فروش دلار کانادا

افرادی که قصد خرید حواله یا اسکناس کانادایی را دارند با مراجعه به صرافی ها متوجه می شوند که صراف آن حواله یا اسکناس را با مبلغی بیش تر از مبلغ اصلی حواله و اسکناس به آن ها ارائه می نماید. به این قیمت ‌ها نرخ حواله فروش و نرخ اسکناس فروش گفته می ‌شود. تفاوتی که بین قیمت اصلی حواله و اسکناس با قیمتی که صراف آن را به شما می فروشد وجود دارد در واقع کارمزدی است که صراف بابت فروش این اسکناس ها و حواله ها از شما اخذ می ‌کند.

در نتیجه ممکن است نرخ حواله فروش و نرخ اسکناس فروش صرافی های گوناگون با یکدیگر متفاوت باشد. دلیل این امر هم دریافت کارمزد های گوناگون توسط صرافان مختلف است. بنابراین برای آنکه بتوانید این حواله ها یا اسکناس ها را به بهترین نرخ خریداری کنید، باید در میان صرافی های گوناگون جستجو به عمل بیاورید و صرافی را که مناسب ترین کارمزد را برای فروش به شما ارائه می نماید برای خرید حواله و اسکناس انتخاب نمایید.

بیشتر بخوانید: صرافی های کانادا

نرخ دلار کانادا امروز

بسته به روزی که شما قصد خرید دلار کانادا را دارید، نرخ آن ممکن است متغیر باشد. عوامل مختلفی بر تعیین نرخ دلار کانادا تاثیر گذار می باشند که از آن جمله می توانیم به نرخ های بهره، قیمت کالاها، نرخ تورم، بهره وری و غیره اشاره نماییم. بنابراین بسته به شرایط کلی که در زمان خرید دلار کانادا در جامعه حکم فرما می باشد بهای آن متفاوت خواهد بود.

نکته مهمی که حتما در حین خرید دلار کانادا باید به آن دقت کنید مراجعه به صرافی های معتبر دارای مجوز می باشد. پیش از مراجعه به صرافی حتماً قیمت لحظه ای و زنده ارز مورد نظر خود را به دست بیاورید.

نرخ ارز کانادا و سیستم مبادله شناور مدرن

هنگامی که ناظران مالی گزارش می دهند که دلار کانادا بالا یا پایین شده است، معمولاً به تغییرات در "نرخ مبادله" دلار (همچنین به عنوان نرخ ارز خارجی، نرخ فارکس یا نرخ FX شناخته می شود) اشاره می کنند. نرخ مبادله صرفاً نرخی است که با آن یک پول ملی ممکن است با پول دیگری مبادله شود (از این رو، اصطلاح نرخ مبادله به آن اختصاص یافته است). به عبارت دیگر، اندازه گیری ارزش یا قیمت یک ارز در مقایسه با ارز دیگر صورت می پذیرد. برای درک بهتر مطلب مثال زیر را در نظر بگیرید:

شما یک توریست کانادایی هستید که می خواهید به ایالات متحده سفر کنید. به این ترتیب، شما باید دلارهای کانادایی خود را با دلارهای آمریکایی مبادله کنید. فرض کنید نرخ مبادله کانادا-ایالات متحده آمریکا (یا نرخ مبادله ارز کانادا با وجوه آمریکایی) 0.89 دلار آمریکا باشد. این بدان معناست که به ازای هر دلار کانادایی که مبادله می کنید، در ازای آن 0.89 دلار آمریکا دریافت خواهید کرد. بنابراین، اگر بخواهید 100 دلار کانادا را مبادله کنید، 89 دلار آمریکا دریافت خواهید کرد.

همین نرخ را می ‌توان برعکس، به عنوان نرخ مبادله ایالات متحده و کانادا (یا نرخی که ارز آمریکایی با وجوه کانادایی مبادله می ‌شود) بیان کرد. برای مثال، نرخ مبادله 0.89 دلار آمریکا-کانادا-آمریکا، تقریباً برابر با 1.12 دلار کانادا-آمریکا است. این بدان معناست که به ازای هر دلار آمریکا که یک گردشگر آمریکا با وجوه کانادایی مبادله می کند، 1.12 دلار کانادا دریافت می کند. بنابراین، اگر آن توریست 100 دلار آمریکا را مبادله کند، در ازای آن 112 دلار کانادا دریافت می کند.

در حالی که رایج ترین روش برای ارزیابی تغییرات در ارزش دلار کانادا در مقایسه با همتای آمریکایی آن (یا نرخ مبادله کانادا-ایالات متحده آمریکا) است، مهم است که به یاد داشته باشید به تعداد ارزهای موجود در کانادا، نرخ مبادله کانادایی وجود دارد. علاوه بر این، دلار کانادا می تواند در مقایسه با یک ارز از نظر ارزش افزایش یابد، اما ارزش آن نسبت به ارز دیگر کاهش پیدا کند. به عنوان مثال، ممکن است دلار کانادا نسبت به دلار آمریکا در حال افزایش باشد، اما در مقایسه با یورو اتحادیه اروپا یا پوند انگلیس کاهش یابد.

سیستم های مبادله اولیه کانادا

در تاریخ اولیه کانادا، نرخ مبادله ارز آن از طریق رژیم های مختلف مبادله ثابت تعیین می شد. در ابتدا استاندارد بین المللی طلا و سپس سیستم برتون وودزبرای تعیین نرخ ممبادله ارز مورد استفاده قرار گرفت. تحت این رژیم های مبادله ای، دولت کانادا ارزش خاصی را برای واحد پول کانادا نسبت به سایر ارزها تعیین می کند، و سپس اقدامات خاصی را انجام می دهد تا اطمینان حاصل شود که دلار در آن مقدار "ثابت" باقی می ماند.

سیستم مبادله فعلی کانادا

از اوایل دهه 1970، کانادا در یک سیستم مبادله شناور (یا منعطف) شرکت کرده است که در آن قیمت ارز آن عمدتاً توسط بازارهای مبادله ارز دیکته می شود. بازار مبادله ارز یک بازار سهام برای ارزهای ملی است. جایی است که دولت ‌ها، بانک ‌های دولتی، بانک ‌های تجاری، شرکت ‌های چند ملیتی و سفته‌ بازان ارز برای خرید و فروش ارزهای ملی مختلف شرکت می کنند.علاوه بر این، مانند هر بازار آزاد، ارزش ارزها به طور عمده توسط اقتصاد عرضه و تقاضا تعیین می شود.

زمانی که تقاضا زیاد و عرضه کم باشد، قیمت ارز تمایل به افزایش خواهد داشت. در مقابل، زمانی که تقاضا کم و عرضه زیاد باشد، قیمت کاهش خواهد یافت.

امروزه بیشتر دولت ها، از جمله دولت کانادا، به بازارهای ارز بین المللی اجازه می دهند تا نقش بزرگی در تعیین نرخ ارز خود داشته باشند. این نوع از سیستم نرخ ارز به عنوان "ارز شناور" شناخته می شود، از این رو اصطلاح "سیستم مبادله شناور" را برای آن به کار می برند. این بدان معنا نیست که دولت ها در سیستم مبادله مدرن ناظر کامل هستند. برای مثال، دولت کانادا ممکن است همچنان در بازارهای ارز مداخله کند تا تغییرات شدید بازار را تعدیل کند یا اهداف اقتصادی یا مالی محدودی را دنبال کند. با این وجود، دولت کانادا دیگر تلاش نمی‌ کند ارز خود را با نرخی خاص نسبت به ارزهای دیگر کشورها «ثابت» نگه دارد.

نقش فعالیت های تجاری بر ارزش دلار کانادا

یکی از مهم ترین عوامل موثر بر عرضه و تقاضا برای دلار کانادا، سطح عمومی فعالیت تجاری در اقتصاد است. افزایش یا کاهش در سطح فعالیت های تجاری، نسبت به سایر اقتصادهای ملی، اغلب می تواند تأثیر مشابهی بر عرضه و تقاضای دلار و ارزش آن نسبت به سایر ارزها داشته باشد.

 هنگامی که فعالیت تجاری افزایش می یابد (کسب و کارهای بیش تری وجود دارند که فعالیت می کنند، کالاها و خدمات بیش تری تولید می شود، و کارگران بیش تری استخدام می گردند)، تقاضا برای دلار کانادا افزایش می یابد تا سطوح بالاتر فعالیت را پوشش دهد. اگر عرضه بر این اساس تعدیل نشود، ممکن است قیمت دلار نسبت به سایر ارزها نیز افزایش یابد.

 به همین ترتیب، اگر سطح فعالیت تجاری کاهش یابد، تقاضا برای دلار کانادا نیز از همین روال پیروی می کند. اگر عرضه بر این اساس تنظیم نشود، ممکن است ارزش دلار نسبت به سایر ارزها کاهش یابد.

درباره ویزای تحصیلی کانادا بخوانید.

نقش جنبش سرمایه گذاری بین المللی بر ارزش دلار کانادا

یکی از عوامل مرتبط بر ارزش دلار کانادا، سرمایه گذاری ها در داخل و خارج از اقتصاد کانادا است. هر روز شرکت ‌ها، مؤسسات مالی و افراد در سرتاسر جهان سرمایه‌ گذاری می ‌کنند، خواه در خرید سهام و اوراق قرضه خارجی، خرید صادرات خارجی یا شرکت در فعالیت ‌های تجاری در کشوری دیگر. تغییرات در جریان این سرمایه گذاری ها بین کانادا و سایر کشورها می تواند به نوبه خود بر ارزش دلار کانادا تأثیر بگذارد.

مثلا هنگامی که یک سرمایه گذار آمریکایی تصمیم می گیرد سهام آمریکایی خود را بفروشد و سهام کانادایی را بخرد، اقدام به نقد کردن سهام آمریکایی خود به ارز آمریکایی می کند. با این حال، برای خرید سهام کانادا، او باید ابتدا دلار کانادا را خریداری کند که با مبادله دلارهای آمریکایی با دلارهای کانادا در بازارهای مبادله ارز انجام می شود.

هنگامی که آن دلارهای کانادا در دست است، سهام کانادا را می توان بر این اساس خریداری کرد. رشد در سطح سرمایه گذاری خارجی منجر به افزایش تقاضا برای دلار کانادا می شود. اگر عرضه دلار بر این اساس تعدیل نشود، ممکن است قیمت آن نیز نسبت به سایر ارزها افزایش یابد.

اسکناس های پلیمری کانادایی

هر یک از اسکناس های پلیمری جدید دارای طرح های متفاوتی روی هر دو طرف اسکناس هستند که در زیر به آن ها اشاره می کنیم:

  • ۱۰۰ دلاری: نوآوری کانادایی در زمینه پزشکی - از پیشگامی در کشف انسولین برای درمان دیابت، اختراع ضربان ساز و نقشی که محققان کانادایی در ترسیم کد ژنتیکی انسان ایفا کرده اند. (پرتره: سر رابرت لرد بوردن)
  • ۵۰ دلاری: کشتی آموندسن گارد ساحلی کانادا در شمال - نشان دهنده نقش پیشرو کانادا در تحقیقات قطب شمال. همچنین نقشی را تداعی می کند که مرز شمالی کانادا - با وسعت و شکوهش - در شکل دادن به هویت فرهنگی کانادا ایفا کرده است. (پرتره: ویلیام لیون مکنزی کینگ)
  • ۲۰ دلاری: یادبود ملی ویمی کانادا – کمک ‌ها و فداکاری‌ های کانادایی ‌ها را در درگیری‌ها در طول تاریخ تداعی می‌ کند. (پرتره: HM ملکه الیزابت دوم)
  • ۱۰ دلاری: قطار کانادایی - نشان دهنده شاهکار فنی عالی کانادا در پیوند مرزهای شرقی و غربی آن. این راه آهن در آن زمان طولانی ترین راه آهن ساخته شده بوده است. (پرتره: سر جان آ. مکدونالد)
  •  Canadarm۲و Dextre ۵ دلاری: نمادی از مشارکت مستمر کانادا در برنامه فضایی بین‌ المللی از طریق نوآوری روباتیک است. (پرتره: سر ویلفرد لوریه)

hjg

سکه های کانادایی

تمامی سکه های کانادایی در بخش پرتره دارای طرح والا حضرت سلطنتی ملکه الیزابت دوم هستند. ولی تصویر قسمت دیگر آن ها با یکدیگر متفاوت می باشد. در زیر به بررسی این سکه ها  می پردازیم:

  • پنی = (از سال 2012 از گردش خارج شده است) که برابر با یک سنت می باشد. (تصویر دو برگ افرا بر روی این سکه ها نقش بسته است). برداشتن پنی از تیراژ بهترین تصمیم بود. در صورت پرداخت نقدی، مبلغ کل به نزدیک ترین پنج سنت گرد می شود.
  • نیکل = پنج سنت. (بیور، حیوان ملی کانادا موجودی واقعا نجیب بر روی این سکه ها نقش بسته است)
  • Dime = ده سنت. (The Bluenose، یک اسکله مسابقه ای معروف کانادایی)
  • Quarter = بیست و پنج سنت (سر کاریبو یا گوزن شمالی)
  • Loonie = یک دلار (loonie  یک نام مستعار است به به سکه های یک دلاری کانادا اطلاق می شود. دلیل آن هم وجود تصویر پرنده ای به نام لون بر روی این سکه ها می باشد)
  • Toonie = دو دلار ( تصویر یک خرس قطبی را بر روی خود دارد)

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: