سیدحسینی در گفت‌وگوی اختصاصی با شما و اقتصاد خبر داد:

سیستان و بلوچستان نیازمند نگاه ویژه مسئولان برای حل مشکلات

سیستان و بلوچستان نیازمند نگاه ویژه مسئولان برای حل مشکلات
کدخبر : 573226

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان با تاکید بر ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موجود در این استان با توجه به اینکه این منطقه دارای چهار فصل به صورت همزمان می‌باشد، از مشکلات کم‌آبی و وضعیت راه‌های سیستان و بلوچستان خبر داد که نیازمند نگرش ویژه مسئولان برای حل این چالش‌ها برای استانی است که حدود ۵۰ درصد مردم آن هنوز در روستاهای آن مشغول به تامین مایحتاج کشاورزی و دامپروری در جهت حل مشکلات اقتصادی که انتفاع سراسری برای کشور دارد، هستند.

به گزارش شما و اقتصاد: سیدمحمدرضا سیدحسینی در یک مصاحبه اختصاصی با خبرنگار شما و اقتصاد با بیان اینکه استان سیستان و بلوچستان دارای چهارفصل به صورت همزمان می‌باشد، گفت: در شمال استان انگور یاقوتی به عمل می‌آید که زودرس‌ترین انگور در کشور است و به صورت نوبرانه به سراسر کشور عرضه می‌شود. بحث میوه‌های گرمسیری در جنوب استان وجود دارد که بالاترین سطح زیرکشت در کشور با حدود ۶ هزار هکتار سطح زیرکشت موز است، همچنین خربزه درختی، مرکبات و بالاترین سطح زیرکشت خرما در کشور در این استان است. 
جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان با اشاره به نژادهای دامی موجود در این استان؛ گاو سیستانی، گوسفند بلوچی، گوسفند سیستانی، مرغ دشتیاری، مرغ خزک سیستانی را از جمله نژادهای دامی سیستان و بلوچستان برشمرد.

وی با تاکید بر شرایط مناسب و اقلیمی سیستان و بلوچستان برای گیاهان، افزود: علاوه بر موارد ذکر شده، در این استان می‌توان بدون نیاز به گلخانه، انواع گل‌های شاخه‌بریده را تولید و عرضه کرد. 

حسینی در پاسخ به سوال خبرنگار شما و اقتصاد، مبنی بر سهم دامپروری سیستان و بلوچستان در تامین بازارهای کشور، گفت: با توجه به اینکه این استان در مرز خشکی با کشورهای افغانستان و پاکستان و در مرز دریایی با کشورهای حاشیه خلیج فارس و دریای عمان با اندازه‌ ۱۳۰۰ کیلومتر مرز ارتباط دارد، علاوه بر بسته‌بندی و کشتار دام‌های وارداتی می‌توانیم با توجه به دامپروری این استان مقدار زیادی از نیاز کشور را در تامین گوشت قرمز و سفید را مرتفع نماییم. 

وی اضافه کرد: استان سیستان و بلوچستان از نظر پرورش و صید آبزیان در وضعیت بسیار مناسبی است. حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد صید تن‌ماهیان کشور مربوط به منطقه چابهار این استان می‌باشد. با سرمایه‌گذاری‌های بسیار زیادی که انجام شده، استخرهای پرورش ماهی، میگو و انواع آبزیان در جنوب و شمال استان مشغول به فعالیت می‌باشند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان با استناد به آمارها اعلام کرد: درصد زیادی از مردم این استان در بخش کشاورزی اشتغال دارند و تنها استانی است که هنوز حدود ۵۰ درصد مردم در روستاها زندگی می‌کنند و این در حالی است که در بسیاری از استان‌ها، روستاها به این صورت نمی‌باشند. اکثر این افراد در بخش کشاورزی، شیلات، باغبانی، زراعت و دامپروری مشغول به فعالیت هستند.

وی با اشاره به ترانزیت کالا و محصولات کشاورزی در این استان، بیان کرد: مسیر حمل و نقل کالاهای اساسی و دیگر کالاها از طریق این استان از مرزهای میرجاوه، میرک و ریمدان برای سایر کشورها فراهم است. به دلیل بعد مسافت و وضعیت نامناسب راه‌ها مشکلات عدیده‌ای در بحث حمل و نقل محصولات کشاورزی و سایر کالاها در استان وجود دارد که متولی رسیدگی به این موضوع وزارت راه می‌باشد.

سیدمحمدرضا سیدحسینی درباره مشکلات مربوط به تامین آب در سیستان و بلوچستان، گفت: براساس قراردادهای بین‌المللی و حقآبه مربوطه در شمال استان از کشور افغانستان، متاسفانه آب تامین نشده است که با حفر چاهک‌ها به صورت موقت و به عنوان یک مسکّن در شمال استان کارها انجام می‌شود. حفر چاه‌های عمیق و چاه‌های ژرف در شمال استان و انتقال آب از دریای عمان به منطقه سیستان (وسایر مناطق کشور) برای حل مشکل آب در دستور کار قرار گرفته است. علاوه بر این موارد، در اراضی نزدیک به دریا با استفاده از دستگاه آب‌شیرین کن بحث محصولات کم‌آب بر و از نظر اقتصادی مفید را در نظر داریم. همچنین دستگاه‌های متولی همچون سازمان آب منطقه‌ای، موضوع آب‌بندها و ذخیر آب پشت سدها را با آبخیزداری در دستور کار قرار دارد و امیدواریم بخشی از این موارد تحقق پیدا کند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: