رپورتاژ آگهی/

صندوق‌های سرمایه‌گذاری، راهی برای سرمایه‌گذاری هوشمندانه

صندوق‌های سرمایه‌گذاری، راهی برای سرمایه‌گذاری هوشمندانه
کدخبر : 581637

سرمایه‌گذاری را می‌توان یک فرایند مداوم و پر افت و خیز به منظور حفظ و رشد ارزش دارایی با اختصاص به اموری مشخص تعریف کرد. امروزه با وجود تنوع دارایی‌ها، روش‌های مختلفی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد که به صورت کلی می‌توان آن‌ها را به دو دسته مستقیم و غیر مستقیم تقسیم کرد. در روش مستقیم خود فرد اقدام به خرید و فروش دارایی‌های مختلف مانند سهام، زمین، طلا، مسکن و … می‌کند، اما در روش غیر مستقیم، مدیریت دارایی به افرادی حرفه‌ای که از وضعیت بازارهای مختلف آگاه هستند واگذار می‌شود. طبیعتا هر روش سرمایه‌گذاری مزایا و معایب خاص خود را دارد.

همچنین هر کدام از این روش‌ها به نسبت شامل میزان مشخصی از ریسک و بازدهی هستند. به هر میزان که تمایل برای پذیرش ریسک بیشتر باشد، بازده مورد انتظار بیشتری نیز متصور خواهد بود اما لزوما تمام این بازدهی محقق نخواهد شد. بسته به شرایط مختلف ممکن است بازدهی کمتر یا منفی به دست آید که بازده تحقق یافته نامیده می‌شود.

همه ما تا حدودی با روش‌های مستقیم و مزایا و معایب آن‌ها آشنا هستیم. در این مطلب به معرفی یکی از روش‌های نوین سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در دسترس برای افراد مختلف، یعنی صندوق های سرمایه گذاری خواهیم پرداخت. صندوق‌های سرمایه‌گذاری یکی از بهترین گزینه‌ها برای افرادی هستند که فرصت کافی یا دانش لازم برای خرید و فروش مستقیم را ندارند.

از جمله مزیت‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مدیریت حرفه‌ای دارایی‌ها

تیم مدیریت هر یک از صندوق‌های سرمایه گذاری از تحلیل‌گران و معامله‌گران حرفه‌ای بازار سرمایه تشکیل شده که با کنترل ریسک مناسب، مدیریت دارایی‌ها را به شکلی حرفه‌ای انجام می‌دهند.

نقدشوندگی مناسب

بر خلاف سهام و سایر اوراق بهادار که ممکن است به واسطه شرایط بازار و ایجاد صف فروش، نقدشوندگی مناسبی نداشته باشند، در صندوق‌ها معمولا سرمایه‌گذاران می‌توانند هر زمانی، دارایی خود را نقد کنند.

متنوع سازی

مدیریت هر صندوق موظف است در چارچوب امیدنامه و مطابق با قوانین سازمان بورس، سبد متنوعی از دارایی‌ها را تشکیل دهد که باعث می‌شود ریسک سرمایه گذاری به نحو مطلوبی مدیریت شود.

سهولت سرمایه گذاری

سرمایه‌گذاری‌ در صندوق‌ها نیاز به صرف زمان و برخورداری از دانش تخصصی بازار سرمایه ندارد و به صورت آنلاین و آسان می‌توان در آن‌ها سرمایه‌گذاری کرد.

امکان سرمایه‌گذاری با پول کم

برخلاف سایر دارایی‌ها مانند زمین، خودرو و امثال آن، در صندوق‌ها با داشتن حداقل ۱۰۰ هزار تومان امکان سرمایه‌گذاری خواهید داشت.

 

صندوق‌ها بر اساس نحوه فعالیت، ترکیب دارایی‌ها و در نتیجه میزان ریسک و بازده به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. از منظر نحوه معامله صندوق‌ها به دو دسته صدور و ابطالی و قابل معامله در بورس (ETF) تقسیم می‌شوند. صندوق‌های قابل معامله مشابه با سهام امکان خرید و فروش از طریق سامانه‌های معاملاتی تمام کارگزاری‌ها را دارند و صندوق‌های صدور و ابطالی را نیز می‌توان به صورت آنلاین یا مراجعه حضوری خریداری کرد.

از نظر سطح ریسک و ترکیب دارایی‌ها، صندوق‌ها به دسته‌های درآمد ثابت، سهامی، مختلط، شاخصی، اهرمی، تضمین اصل سرمایه، بخشی، مبتنی بر سکه طلا و … تقسیم می‌شوند. در ادامه هر کدام را به صورت خلاصه معرفی خواهیم کرد.

صندوق درآمد ثابت :

عمدتا در اوراق بهادار کم‌ریسک مثل اوراق مشارکت، اوراق اجاره و اوراق خزانه سرمایه گذاری می‌کنند و بازدهی معقولی را با کمترین میزان ریسک فراهم می‌آورند.

صندوق سهامی:

عمده سرمایه‌گذاری آن‌ها در سهام است و ریسک بالایی دارند و بازدهی آن‌ها نیز متاثر از بازدهی بازار است.

صندوق شاخصی:

سرمایه‌گذاری آن‌ها با هدف پیروی از یکی از شاخص‌های بازار مثل شاخص کل یا شاخص هم‌وزن و انطباق با آن صورت می‌گیرد. معمولا ریسک بالایی دارند و بازدهی آنها به شاخص مربوطه وابسته است.

صندوق اهرمی:

در این صندوق‌ها از مکانیزم اهرم برای کسب سود استفاده می‌شود. واحدهای این صندوق به دو دسته عادی و ممتاز تقسیم می‌شوند که واحدهای عادی بازدهی معقول و ریسکی کم و واحدهای ممتاز ریسک بسیار زیادی دارند.

صندوق مختلط:

از نظر ترکیب دارایی‌ها بین صندوق‌های سهامی و درآمد ثابت قرار می‌گیرند و با پذیرش ریسک بالاتر، امکان کسب بازدهی بیشتر نسبت به صندوق‌های درآمد ثابت را فراهم می‌کنند.

صندوق بخشی:

در یک صنعت خاص یا بخشی مشخص مانند صنعت فلزات اساسی یا پتروشیمی فعالیت می‌کنند. معمولا ریسک بالایی دارند و بازدهی آن‌ها وابسته به بازدهی صنعت مرتبط است.

صندوق مبتنی بر سکه طلا:

عمده دارایی آن‌ها به سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار مبتنی بر سکه‌ طلا اختصاص دارد. ریسک سرمایه گذاری بالایی دارند و بازدهی آن‌ها معمولا مشابه بازدهی سکه طلا است.

صندوق تضمین اصل سرمایه:

صندوق تضمین اصل سرمایه ، از جدیدترین انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بازار هستند که علاوه بر بازدهی مناسب، آورده اولیه سرمایه گذاران نیز تضمین می‌شود.

در نهایت با توجه به جمیع موارد گفته شده، صندوق‌ها یکی از گزینه‌های مناسب سرمایه‌گذاری برای هر شخصی هستند و می‌توانید متناسب با سطح ریسک‌پذیری و بازدهی مورد انتظارتان، سبدی از مناسب‌ترین صندوق‌ها را برای خود انتخاب کنید.


این مطلب رپورتاژ  آگهی می باشد و شما و اقتصاد این مطلب را رد یا تایید نمی نماید.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: