رپورتاژ آگهی/

راحت‌ترین گمرک کشور برای ترخیص کالا

راحت‌ترین گمرک کشور برای ترخیص کالا
کدخبر : 583372

 

به اعتقاد بسیاری از بازرگانان و تاجران که در زمینه واردات و صادرات کالا فعالیت می‌کنند، ترخیص کالا از گمرک، جز مهم‌ترین روندهای تجارت بین‌الملل است. ترخیص کالا شامل مجموعه‌ای از فعالیت‌ها و اقداماتی است که برای انجام صحیح و قانونی واردات و صادرات کالا از گمرک‌ها لازم است. درهرصورت، هزینه ترخیص کالا از گمرک و اینکه کدام گمرک در ایران به‌عنوان راحت‌ترین گمرک کشور برای ترخیص کالا شناخته می‌شود به عوامل متعددی از جمله نوع کالا، مسیر حمل‌ونقل، روند گمرکی و دیگر موارد بستگی دارد.

گمرک چیست؟

گمرک سازمانی است که یکی از وظایف آن، نظارت و کنترل بر تردد کالا در مرزها و مراکز ورود و یا خروج کشور است. این سازمان با رعایت قوانین و مقررات مربوطه، بر ترخیص کالاها نظارت دارد و همچنین مالیات‌ها، عوارض و سایر هزینه‌های گمرکی را تعیین و دریافت می‌کند.

وظایف و خدمات گمرک

به طور معمول سازمان امور گمرکی هر کشوری دارای وظایفی مانند:

  • تعیین و اجرای ط و مقررات گمرکی
  • ترخیص کالا
  • نظارت و بازرسی
  • وصول مالیات و هزینه‌های گمرکی
  • مبارزه با قاچاق کالا

گمرک در هر کشوری وجود دارد و وظایف و ساختار آن در هر کشور ممکن است متفاوت باشد. در برخی از کشورها، گمرک ممکن است وظایفی مانند کنترل ورود و خروج مسافران و پروازهای بین‌المللی را نیز برعهده داشته باشد.

مهم‌ترین گمرک‌های ایران

در ایران حدود 60 مرکز گمرکی وجود دارد که در سراسر کشور قرار دارند و وظایف ترخیص کالا و نظارت بر ترانزیت کالا در مرزها و مراکز گمرکی را برعهده دارند. مهم‌ترین گمرک‌های کشور عبارت‌اند از:

گمرک فرودگاه امام خمینی: این گمرک در تهران قرار دارد و به‌عنوان یکی از مهم‌ترین گمرک‌های هوایی کشور، نقش اساسی در نظارت و ترخیص کالاها و خدمات مرتبط با مسافرت‌های بین‌المللی دارد. باتوجه‌به شرایط و قوانین ترخیص کالا از گمرک در فرودگاه امام خمینی، این گمرک به‌عنوان پیشرفته‌ترین و راحت‌ترین گمرک کشور در ترخیص کالا شناخته می‌شود. بازرسان و کارشناسان این گمرک به دلیل تجربه بالا در زمینه بازرسی و تأیید و صدور مجوز جهت ترخیص انواع کالاهای تجاری، به‌خوبی می‌توانند از عهده انجام کارهای مربوط به بازرسی و صدور مجوز بربیایند.

گمرک شهید رجایی: گمرک بندر شهید رجایی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین بنادر دریایی ایران و دریای عمان و خلیج‌فارس، نقش مهمی در تجارت بین‌الملل و صادرات و واردات دارد. گمرک شهید رجایی بندرعباس، نقش اساسی در تسهیل و کنترل تراکنش‌های تجاری در این بندر دارد.

گمرک بوشهر: گمرک بوشهر یکی از گمرک‌های مهم در ایران است و در استان بوشهر واقع شده است. این گمرک دروازه ورود و خروج کالاها و اموال از منطقه‌های نفتی جنوب ایران است. این گمرک مسئولیت ترخیص کالا، بازرسی و نظارت کالاهای وارداتی و صادراتی، مبارزه با قاچاق کالا و... را برعهده دارد.

گمرک خرمشهر: گمرک خرمشهر نیز یکی از مهم‌ترین گمرک‌های ایران است که در استان خوزستان و در مرز ایران و عراق قرار دارد. این گمرک دروازه ورود و خروج کالاها و اموال از منطقه مرزی خرمشهر است.

گمرک شهریار: گمرک شهریار از جمله گمرک‌های فعال در ایران و تهران است. این گمرک در سال 1355 با افزایش میزان واردات و صادرات به کشور راه‌اندازی شد. بر اساس آمار، میزان ترخیص کالا در سال 1395 از گمرک شهریار، 540 تن بوده است.

گمرک بازرگان: این گمرک در شهر مرزی بازرگان در استان آذربایجان غربی قرار دارد و خدمات مرتبط با تجارت بین‌المللی و مبارزه با قاچاق از این منطقه از کشور را برعهده دارد. موقعیت جغرافیایی و نزدیکی به ترکیه باعث شده تا گمرک بازرگان به دروازه‌ای برای تجارت با اروپا تبدیل شود.

سخن پایانی

باتوجه‌به اهمیت و نقش گمرکات در تسهیل تجارت بین‌المللی و حفظ امنیت مرزها، گمرکات کشور نقش بسیار حیاتی در رشد و توسعه اقتصادی دارند. گمرک به‌عنوان نهاد مسئول در ترخیص کالا و مبارزه با قاچاق آن، علاوه بر ارائه خدمات به تجار و مسافران، به رشد اقتصاد و رونق کسب‌وکارها نیز کمک می‌کند. احتمالاً شما نیز به دنبال پیداکردن گمرکی هستید که به‌راحتی بتوانید در کوتاه‌ترین زمان ممکن مراحل مربوط به ترخیص را انجام داده و بدون هیچ مشکلی کالاهای خود را ترخیص کنید. ترخیص کالا از گمرک کار ساده‌ای نیست، بنابراین پیشنهاد ما استفاده از خدمات شرکت بازرگانی سپاهان همراه و بهره‌مندی از کارشناسان و ترخیص‌کاران حرفه‌ای این مجموعه است، تا بتوانید کالای خود را با هزینه‌ای مناسب و زمانی کوتاه از گمرک ترخیص کنید.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: