رپورتاژ آگهی/

بیمه شخص ثالث؛ نجات دهنده شما

بیمه شخص ثالث؛ نجات دهنده شما
کدخبر : 589340

اگر شما نیز جزو افرادی هستید که به دلیل اجباری بودن خرید این بیمه، آن را می‌خرید و توجهی به میزان اهمیتش ندارید؛ تا پایان این مقاله همراه ما باشید تا به خوبی پاسخ سوال بیمه شخص ثالث چیست؟ را بگیرید و پس از این در موعد مقرر و با اشتیاق و رضایت کامل، اقدام به خرید آن نمایید.

با هر دوری که لاستیک‌های ماشین روی جاده می‌زنند، احتمال وقوع ۱۰۰۰ حادثه ناگوار وجود دارد. در چنین شرایطی، بیمه شخص ثالث مانند یک سپر قوی و قابل اعتماد در کنار شماست، همانند یک نجاتگر که بلافاصله در هنگام نیاز حاضر است. بیمه ماشین می‌تواند تا حد امکان از مال شما مراقبت کند. بیمه خودرو در واقع نمادی از مسئولیت و همدلی است. با داشتن این بیمه، شما در هر حادثه، بخشی از بار مسئولیت را از دوش خودتان برمیدارید.

اگر شما نیز جزو افرادی هستید که به دلیل اجباری بودن خرید این بیمه، آن را می‌خرید و توجهی به میزان اهمیتش ندارید؛ تا پایان این مقاله همراه ما باشید تا به خوبی پاسخ سوال بیمه شخص ثالث چیست؟ را بگیرید و پس از این در موعد مقرر و با اشتیاق و رضایت کامل، اقدام به خرید آن نمایید.

 

بیمه شخص ثالث به چه معناست و چرا خرید آن ضروری است؟

خرید بیمه شخص ثالث، برای تمام دارندگان وسایل نقلیه زمینی اجباری است و طبق قانون بیمه مرکزی، خسارات جانی و مالی مالک وسیله نقلیه‌ای که تحت پوشش بیمه شخص ثالث باشد، بر عهده‌ی شرکت بیمه‌گر او خواهد بود.

منظور از شخص ثالث، فرد زیان‌دیده در حوادث رانندگی است، مالک وسیله نقلیه نیز شخص اول به شمار می‌آید، شرکت بیمه‌ای که طبق قرارداد متعهد به جبران هزینه‌ها هست هم با عنوان بیمه‌گر یا شخص ثانی درج می‌شود.

خرید بیمه شخص ثالث به این دلیل ضروری است که:

  • هر فردی در جامعه یک وظیفه و مسئولیت اجتماعی دارد و طبق آن موظف است در قبال حفظ جان و امنیت مردم تلاش کند.
  • بیمه خسارت جانی وارد بر تمام افراد دخیل در حادثه را جبران می‌کند.
  • در صورت نداشتن بیمه شخص ثالث، پلیش فرد خاطی را جریمه می‌کند.

 

بیمه شخص ثالث چه خسارت‌هایی را پوشش می‌دهد؟

  1. خسارت‌های مالی

شامل زیان‌هایی که به واسطه حوادثی که شامل بیمه شخص ثالث به اموال اشخاص ثالث وارد شده است.

  1. خسارت‌های جانی

شامل زیان‌هایی که به واسطه حوادثی که شامل بیمه شخص ثالث به اموال اشخاص ثالث وارد شده است.

  1. خسارت‌های راننده

شامل مواردی است که راننده خودروی مقصر در تصادف نیز تحت پوشش بیمه ثالث ماشین قرار می‌گیرد.

 

آیا امکان انتقال بیمه شخص ثالث وجود دارد؟

انتقال بیمه شخص ثالث تنها در صورت اسقاطی شدن یا فروش خودروی دارای ‌بیمه‌ ثالث امکان‌پذیر است. توصیه می‌شود قبل از انتقال بیمه شخص ثالث به موارد زیر توجه نمایید:

  • برای انتقال بیمه شخص ثالث، باید بیمه‌گزار سند مالکیت خودرو را به صورت قطعی انتقال داده باشد. به عبارت دیگر، بیمه‌گر هیچ گونه وکالت یا قولنامه را در این زمینه نمی‌پذیرد.
  • اسناد مالکیت خودروی قبلی، مالکیت خودروی جدید و مالکیت ‌بیمه‌نامه‌های قبلی باید به نام یک شخص باشند.
  • امکان انتقال بیمه‌نامه شخص ثالث فقط در زمان تمدید ‌بیمه‌نامه وجود دارد.
  • انتقال بیمه شخص ثالث و تخفیف‌های عدم خسارت آن، در صورت یکی بودن دسته بدنی و کاربری دو خودرو میسر است. مثلا بیمه ثالث تاکسی را نمی‌توان به موتورسیکلت یا کامیون انتقال داد.

 

مدارک مورد نیاز برای انتقال بیمه شخص ثالث هم به صورت زیر است:

  1. اصل برگه اسقاط خودرو
  2. الحاقیه فسخ ‌بیمه‌نامه شخص ثالث قبلی
  3. تقاضانامه کتبی ‌بیمه‌گزار به همراه مدارک شناسایی وی
  4. سند خودروی جدید
  5. تصویر ‌بیمه‌نامه قبلی

 

هزینه بیمه شخص ثالث چقدر است؟

هزینه بیمه شخص ثالث به صورت سالانه و توسط بیمه مرکزی مشخص و به شرکت‌های بیمه‌ای اعلام می‌شود. مبنای محاسبه حق بیمه شخص ثالث، میزان پوشش مالی و بدنی آن، دیه کامل یک انسان در ماه حرام است. چهار ماه‌؛ ذی القعده، ذی الحجه، محرم و رجب ماه‌های حرام در تقویم قمری به شمار می‌آیند. میزان دیه شخص فوت شده در حادثۀ رانندگی بر حسب مبالغ مذکور تعیین می‌شود.

قیمت بیمه شخص ثالث بر اساس چند عامل انجام می‌شود اما مهم‌ترین آن‌ها، قیمت پایه بیمه ثالث است که هر ساله توسط بیمه مرکزی اعلام می شود. در حالت پایه، قیمت بیمه شخص ثالث برای خودروهای سواری، عددی بین ۳،۰۴۷،۲۰۰ الی ۴،۷۴۷،۶۰۰ تومان در نظر گرفته می‌شود که با توجه به عوامل دیگر، مبلغ دقیق آن مشخص می‌شود. عوامل تعیین‌کننده قیمت بیمه ثالث شامل موارد زیر است:

 

  • تعداد سیلندرها و ظرفیت خودرو
  • کاربری خودرو
  • سال ساخت و کارکرد
  • سقف تعهدات مالی بیمه شخص ثالث ایران
  • نوع و مدت بیمه‌نامه
  • تخفیف‌های بیمه نامه

 

قیمت نهایی بیمه شخص ثالث با توجه به عواملی مثل تعداد سیلندر و نوع کاربری، مشخص می‌شود. شرکت‌های بیمه‌گر موظف به در نظر گرفتن این تعرفه در محاسبه نرخ بیمه ثالث هستند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: