رپورتاژ آگهی/

نحوه محاسبه عیدی کارمندان و کارگران + زمان واریز

کدخبر : 591698

در این مقاله می‌خواهیم به تفصیل به بررسی نحوه محاسبه عیدی کارمندان و کارگران بپردازیم، لذا در صورتی که می‌خواهید در مورد این موضوع و زمان واریز عیدی بیشتر بدانید، کافی است تا پایان همراه ما باشید.

می‌دانید که عیدی مشمولان قانون کار با دستگاه‌های دولتی متفاوت است. عیدی کارمندان و بازنشستگان توسط دولت تعیین می‌شود اما عیدی کارگران، مشمول قانون کار است لذا فرمول بندی تعیین عیدی متفاوت است. در این مقاله می‌خواهیم به تفصیل به بررسی نحوه محاسبه عیدی کارمندان و کارگران بپردازیم، لذا در صورتی که می‌خواهید در مورد این موضوع و زمان واریز عیدی بیشتر بدانید، کافی است تا پایان همراه ما باشید.

 

 

قانون عیدی کارگران

طبق آخرین خبر اقتصادی، مصوبه‌ای که در سال 1370 به تصویب نمایندگان مجلس رسید، کارفرمایان موظف شدند که بر اساس بندهای قانونی این اساسنامه، عیدی کارگران را محاسبه و پرداخت کنند. کلیه کارفرمایان کارگاه‌های مشمول قانون مکلفند به هر یک از کارگران خود به نسبت یک سال کار، معادل 60 روز حقوق به عنوان عیدی پرداخت کنند. مطابق با قانون بیان شده در بالا، حداقل عیدی در نظر گرفته شده در سال 1403، معادل شصت روز کارگر و سقف عیدی معادل 3 برابر حقوق آخرین ماه کاری کارگر است.

 

شیوه محاسبه عیدی کارگران

طبق ماده قانونی، حداقل حقوق کارگران باید معادل دستمزد شصت روز کاری آنان باشد. همچنین برای کارگرانی که کمتر از دوازده ماه در کارگاه مشغول به کار بوده‌اند نیز عیدی تعلق می‌گیرد. مطابق با قانون، شصت روز کاری و مطابق با تعداد ماه‌های کار کارگر محاسبه می‌شود. عیدی تعیین شده برای کارگران نباید به ازای هر ماه از یک دوازدهم سقف عیدی تعیین شده تجاوز کند. بر اساس فرمول زیر، کارفرمایان می‌توانند میزان عیدی کارگران را به شکل کامل محاسبه کنند:

 

  • (حداقل دستمزدها روزانه)  × ۹۰ = حداکثر عیدی 
  • (حداقل حقوق روزانه) × ۶۰ = حداقل عیدی 

همچنین میزان عیدی برای کارگرانی که کمتر از 12 ماه سال در کارگاه مشغول به کار بوده‌اند، مطابق با فرمول زیر قابل محاسبه است:

  • حقوق ماهانه کارگر × تعداد روزهای کاری × ۱۲

 

میزان عیدی بازنشستگان و مستمری بگیران

محاسبه عیدی بازنشستگان و مستمری بگیران بر اساس فرمول‌های دیگری تعیین می‌شود. در بیان تفاوت‌های موجود باید گفت که بازنشستگان تامین اجتماعی افرادی هستند که تحت بیمه تامین اجتماعی قرار دارند که با رسیدن به سن بازنشستگی، بازنشسته شده و به جای دریافت حقوق ماهیانه از کارفرما، حقوق بازنشستگی از سازمان تامین اجتماعی دریافت می‌کنند.

میزان عیدی مستمری بگیران بازنشستگان برخلاف فرمول بالا، توسط هیئت دولت تعیین می‌شود. طبق مصوبه هیئت وزیران، مبلغ عیدی سال 1403 با 20 سال سابقه و مستمری بگیری این نهاد، یک میلیون و هشتصد هزار تومان تعیین شده است. علاوه بر مورد بیان شده، مبلغ 500 هزار تومان برای افراد متاهل به عنوان عیدی عائله‌مندی قابل پرداخت است. به ازای هر فرزند تحت تکفل نیز مبلغ 200 هزار تومان به عیدی افزوده می‌شود.

 

 

عیدی کارمندان در سال 1403

عیدی کارمندان که شامل تمام کارمندان دولت و بازیگران اقتصادی نیروهای مسلح می‌شود مبلغ معین است که توسط هیئت وزیران تصویب می‌شود. قانون پرداخت عیدی و پاداش آخر سال کارمندان در سال 1374 تصویب شد که مطابق این قانون، دولت وظیفه دارد که هر ساله اعتباری از منابع خود را برای پرداخت عیدی در نظر بگیرد.

اعتبار تعیین شده به شکل نقدی یا غیرنقدی به شکل یکسان میان کارمندان تقسیم می‌شود. قانون پرداخت عیدی شامل تمام کارکنان، وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و مؤسسات دولتی می‌شود. شیوه محاسبه عیدی کارکنان دولت مطابق با فرمول زیر است:

  • دستمزد هر ماه × ۲ = عیدی ماهانه کارمند

 

زمان واریز عیدی سال 1403

یکی از موضوعات مهم در مورد واریز عیدی، زمان واریز است. زمان واریز عیدی برای کارگران تامین اجتماعی بنابر تصمیم کارفرمای مربوطه، معمولا در بهمن یا اسفند ماه انجام می‌شود. تاریخ پاداش بازنشستگان تامین اجتماعی توسط سازمان مربوطه و تا قبل از پایان سال، به حساب افراد واریز خواهد شد. اگرچه قانون در مورد زمان واریز عیدی مقرره خاصی ندارد و این امکان در اختیار کارفرمایان است، اما با توجه به عرف بازار کار، معمولا بسیاری از کارفرمایان در بهمن ماه و تا حداکثر 20 اسفند ماه، عیدی را واریز می‌کنند.

دولت نیز درصدد است تا بتواند عیدی کارمندان و وزارتخانه‌ها را زودتر از سال‌های گذشته پرداخت کند. باید دید که تامین بودجه دولت برای واریز عیدی به حساب بازنشستگان و کارمندان دولت چه زمانی انجام خواهد شد. واریز عیدی بر اساس حروف الفبا انجام خواهد شد لذا افراد برای دریافت عیدی باید صبور باشند.

 

جمع بندی

یکی از موضوعات کلیدی در پایان سال، بحث محاسبه عیدی و زمان واریز آن است. شیوه محاسبه عیدی کارگران و کارمندان با یکدیگر متفاوت است که در این مقاله به آن اشاره شده است. طبق فرمول‌های بیان شده، کارفرمایان می‌توانند عیدی کارگران را در تاریخ مشخص واریز کنند. زمان واریز عیدی بستگی به کارفرمایان دارد اما به شکل معمول قبل از اسفند ماه، مبلغ عیدی و پاداش به شکل کامل واریز می‌شود.

افرادی که می‌خواهند در مورد جزئیات محاسبه عیدی کارمندان و کارگران به شکل دقیق‌تر، اطلاعات بیشتری کسب کنند، می‌توانند به وب سایت خبری ساناپرس سر بزنند. ساناپرس با داشتن یک تیم حرفه‌ای، همواره خبرهای روز را در کمترین زمان ممکن و به بهترین شکل پوشش می‌دهد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: