رپورتاژ آگهی/

تامین مالی و تامین سرمایه

تامین مالی و تامین سرمایه
کدخبر : 591700

تامین مالی و جذب سرمایه یا همان تامین سرمایه به مجموعه ای از روش ها گفته می شود که بر اساس آن شرکت تجاری و یا یک کسب و کار بنابر شرایط و اهدافی که دنبال می کند، دارایی های مالی خود را افزایش دهد.

 

 

تامین مالی و تامین سرمایه از نظر اقتصادی و عمومی

تامین مالی و تامین سرمایه از نظر اقتصادی و عمومی می تواند یک مفهوم مشخص و کلی داشته باشد. در واقع اگر تامین سرمایه را همان جذب سرمایه بدانیم می توانیم تفاوت های مختلفی میان تامین مالی و تامین سرمایه، از جمله نیازهای مالی، نحوه تامین و... در نظر داشته باشیم. بنابراین در ادامه با فرض برابر بودن مساله تامین سرمایه با جذب سرمایه سعی می کنم از جنبه های مختلف آن را با تامین مالی مورد مقایسه قرار دهیم.

اگر بخواهیم ساده و سریع هر کدام از این مفاهیم را توضیح دهیم و آن ها را بشناسیم می توانیم اینگونه بگوییم که تامین مالی و جذب سرمایه یا همان تامین سرمایه به مجموعه ای از روش ها گفته می شود که بر اساس آن شرکت تجاری و یا یک کسب و کار بنابر شرایط و اهدافی که دنبال می کند، دارایی های مالی خود را افزایش دهد. به طور مثال یک شرکت به دنبال طراحی و تولید یک نمونه جدید از محصولات است، از این رو برای این کار لازم است هزینه اولیه نسبتا بالایی را صرف کند. این شرکت برای تامین این هزینه ها لازم است از منابع مالی خود استفاده کند و یا با استفاده از تامین مالی/تامین سرمایه این هزینه را به دست بیاورد.

در برخی موارد هزینه مورد نیاز برای یک اقدام اقتصادی و تجاری نسبتا بزرگ بیش از گردش مالی شرکت تجاری یا کسب و کار بوده و یا استفاده از این گردش مالی و منابعی که در اختیار شرکت قرار دارد می تواند ضرر و ریسک بالایی به همراه داشته باشد. از این رو این شرکت تجاری یا کسب و کار سعی می کند برای رسیدن به اهداف خود منابع مالی جدیدی ایجاد کند و یا از سایر منابع مالی که در اختیار آن قرار ندارد استفاده کند. این که میزان نیاز مالی چقدر است، چه شرایطی دارد، از چه طریقی می تواند تامین شود و چه اهدافی را شرکت دنبال می کند از جمله فاکتورهایی است که می تواند در انتخاب مسیر تامین نیاز مالی کمک کننده باشد.

در ادامه با بررسی تعاریف و ویژگی های تامین مالی و تامین سرمایه سعی می کنیم فاکتورهای موثر و تاثیرگذار در انتخاب بهترین مسیر تامین نیازهای مالی را مورد بررسی قرار دهیم.

 

تامین مالی و تامین سرمایه چیست؟

اولین گام برای فهم بهترین مسیر تامین نیاز مالی است که بدانیم تامین مالی و تامین سرمایه دقیقا چیست و چه ویژگی هایی دارند. تامین مالی به مجموعه ای از فرایندها و ابزارهایی گفته می شود که یک شرکت تجاری یا یک کسب و کار بر اساس آن می تواند منابع مالی را ایجاد کند که عملا مالکیت آن منابع در اختیار شرکت نیست.

بگذارید کمی ساده تر بیان کنیم، تامین مالی یعنی استفاده از منابعی که برای مدت زمان مشخصی در اختیار شما قرار داده می شود و شما باید همان منابع را در زمان مقرر به همراه سود یا بهره به مالک آن بازگردانید. مسلما می توان وام بانکی را از مهم ترین نمونه های تامین مالی دانست.

اما در مقابل تامین سرمایه یا همان جذب سرمایه به معنای ایجاد منابع مالی است که متعلق به شرکت یا کسب و کار است. به طور مثال استفاده از سرمایه گذاران جدید و یا تبدیل منابع ساکن مالی به منابع در گردش مالی می تواند از جمله مواردی باشد که به عنوان تامین سرمایه مورد استفاده قرار می گیرد. به طور مثال اگر شرکتی دارای زمینی در خارج از شهر باشد که از آن استفاده نمی کند، می تواند با فروش آن زمین این منبع مالی ساکن را به یک منبع در حالت گردش تبدیل کرده و از آن برای اهداف تجاری و اقتصادی خود استفاده کند. این مسئله مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید.

 

 

ویژگی های مهم تامین مالی و تامین سرمایه

تا به اینجا با یک ویژگی مهم و اساسی تامین مالی و تامین سرمایه آشنا شدیم. دانستیم که تامین مالی به معنای استفاده از منابعی است که در اختیار شرکت یا کسب و کار قرار ندارد و این در حالی است که در تامین سرمایه این منابع متعلق به شرکت خواهد بود. بر اساس این ویژگی و این نقطه تفاوت می توان به سایر ویژگی های مهم و اساسی تامین مالی و تامین سرمایه پی برد.

برای استفاده از روش های تامین مالی نیاز است شرکت تجاری یا کسب و کار ضمانت معتبری را نزد مالک سرمایه قرار دهد. در واقع باید این سرمایه در زمان مشخص و با سود تعیین شده به مالک بازگردانده شود. اما در عین حال هیچ تفاوتی در مالکیت شرکت ایجاد نمی کند و تمامیت شرکت و سایر ابزارهای آن در اختیارش باقی می ماند.

این در حالی است که برای جذب سرمایه لازم است که سرمایه گذار به عنوان یک شریک در مالکیت شرکت شناخته شده و در تمامی سود و زیان آن حضور داشته باشد. بنابراین شرکت با از دست دادن بخشی از مالکیت خود می تواند به منابع مالی جدیدی دست پیدا کند که به عنوان سرمایه ای مهم و تاثیرگذار در گردش مالی آن شناخته می شود.

نکته ای که باید در نظر داشته باشید این است که تامین مالی تغییری در وضعیت گردش مالی ایجاد نمی کند و به عنوان یک بدهی در ترازنامه مالی شناخته می شود. این در حالی است که در جذب سرمایه، گردش مالی بزرگ تر شده و تحت تملک شرکت قرار می گیرد. در جذب سرمایه اعتبار مالی شرکت بیشتر شده اما در مقابل مالکیت آن نیز در اختیار مالکان بیشتری قرار می گیرد. این ها را می توان از مهم ترین تفاوت ها و ویژگی های تامین مالی و تامین سرمایه بدانیم.

 

فاکتورهای موثر در انتخاب مسیر تامین نیاز مالی

 

موارد تاثیر گذار در مسیر تامین نیاز مالی

همانطور که در ابتدای این مقاله عنوان کردیم، فاکتورهای مختلفی می تواند در تعیین استفاده از تامین مالی یا تامین سرمایه تاثیرگذار باشد. شناخت ویژگی های هرکدام از آن ها و شناخت تفاوت میان آن ها می تواند مسیر مشخص تری در اختیار ما قرار دهد.

در این مقاله عنوان شد که تامین مالی بر اساس منابعی صورت می گیرد که در اختیار شرکت قرار ندارد و این مسئله به عنوان ایجاد یک بدهی محسوب می شود، اما در خصوص جذب سرمایه مسئله کاملا متفاوت است. در تامین سرمایه منابع مالی متعلق به شرکت بوده و به عنوان یک گردش مالی جدید برای آن محسوب می شود. حال سوال این است که در چه مواردی از تامین مالی و در چه موقعیت هایی از جذب سرمایه استفاده می شود؟

اولین و مهم ترین فاکتور در این مسئله را می توان هدف از تامین نیاز مالی دانست. در واقع این هدف مشخص می کند که چه میزان سرمایه برای چه مدت زمان لازم است، در این صورت اگر نیاز مالی به اندازه ای باشد که توسط منابع مالی خارج از شرکت تامین شود و این نیاز به عنوان یک نیاز کوتاه مدت شناخته شود، بهتر این است که از مسیر تامین مالی استفاده کنیم، اما در صورتی که نیاز مالی ذکر شده اندازه قابل توجهی داشته و نیاز به زمان بیشتری برای تسویه داشته باشد و یا این که این گردش مالی برای حیات شرکت اهمیت بالایی داشته باشد، بهتر است سراغ جذب سرمایه برویم.

در کلام ساده تر تامین مالی برای نیازهای کوتاه مدت تا سقف معین (بر اساس گردش مالی شرکت) مورد استفاده قرار می گیرد و از جذب سرمایه می توان برای نیازهای مالی بلند مدت (از چند سال تا تمام عمر) استفاده کرد. همچنین در نظر داشته باشید که بسیاری از شرکت ها و کسب و کارهای مختلف می توانند از هر دو این روش های برای تامین یک نیاز مالی استفاده کنند.

نکته مهم دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که شرکت های تجاری متوسط و کوچک در مسیر جذب سرمایه و تامین مالی با مشکلات بیشتری نسبت به شرکت های معتبر و بزرگ تر رو به رو هستند. در مسیر تامین مالی ارائه ضمانت های معتبر و جلب رضایت مالک منبع مالی کار چندان ساده ای برای این شرکت ها نیست. همچنین در مسیر جذب سرمایه نیز جلب توجه یک سرمایه گذار برای شرکتی که اعتبار تجاری بالایی ندارد نمی تواند کار ساده ای باشد. به هر حال سرمایه گذاران به دنبال ریسک بالایی نیستند و نمی خواهند به سادگی با یک شرکت کم نام و نشان وارد شراکت شوند.

 

کرادفاندینگ، یک تیر چند هدف

کرادفاندیگ

کرادفاندینگ (سرمایه گذاری جمعی) یک تفسیر از نحوه تامین نیاز مالی شرکت ها و کسب و کارهای مختلف محسوب می شود. به طور کلی کرادفاندینگ به معنی تامین نیاز مالی به صورت جمعی (متشکل از سرمایه گذاران خرد و کلان) بر روی شرکت ها و کسب و کارهای مختلف است. این اتفاق می تواند به شکل حقوق صاحبان سهام (فروش سهام مالکیت شرکت و جذب سرمایه گذار در بازارهای مالی مانند بورس) یا با ایجاد بدهی (اعطای وام توسط تامین کنندگان خرد و کلان) صورت بگیرد. با توجه به این که ورود به بازارهای مالی برای شرکت های کوچک یا متوسط کاری سخت و نسبتا محال محسوب می شود و از طرف دیگر این کار به معنی از دست رفتن درصدی از مالکیت شرکت نیز خواهد بود. از این رو استفاده از مسیر ایجاد بدهی از طریق جذب تامین کنندگان مالی خرد و کلان می تواند راهکار ساده تری باشد.

در این حالت سرمایه گذاران خرد و کلان در کنار یک دیگر سعی می کنند با اعطای وام به شرکت های سرمایه پذیر نیاز مالی آن را تامین کنند. شرکت نیز در دوره ای مشخص سعی می کند سرمایه دریافت شده را بازپرداخت کند و همراه آن سود پیش بینی شده در طرح اقتصادی ارائه شده را به تامین کنندگان مالی پرداخت نماید.

این مسئله از نظر اقتصاد کلان نیز دارای اهمیت بالایی است، چرا که در این حالت سرمایه های خرد برای شرکت های خرد وارد تجمیع شده و باعث ایجاد یک جریان مالی کلان می شود. بدین ترتیب شرکت های تجاری و کسب و کارهای متوسط یا کوچک امکان حیات و گسترش پیدا کرده و باعث رونق اقتصادی خواهند شد. این ها مهم ترین نکات و شرایطی است که در خصوص کرادفاندینگ می توان به آن اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: کرادفاندینگ چیست؟

 

دونگی پلتفرمی امن در حوزه کرادفاندینگ

مسئله ای که در خصوص کرادفاندینگ از طریق اعطای وام وجود دارد این است که برای این کار لازم است پلتفرمی مانند بازار مالی بورس وجود داشته باشد که تامین کنندگان مالی خرد و کلان در آن بتوانند سرمایه های خود را تجمیع کرده و نیاز مالی شرکت ها را تامین کنند. این اتفاق در کشورهای مختلف بر اساس پلتفرم های خاصی انجام می شود. در ایران نیز این مسئله توسط پلتفرم دونگی اجرا می شود.

در واقع دونگی یک پلتفرم مالی مهم و معتبر محسوب می شود که تحت نظارت سازمان های دولتی مانند سازمان فرابورس فعالیت می کند. شرکت های مختلف با ارائه طرح های اقتصادی و توجیهی خود در این پلتفرم سعی می کنند تامین کنندگان مالی خرد و کلان را به خود جذب کنند و نیاز مالی خود را تامین کنند.

مسئله ای که وجود دارد این است که این طرح ها و شرکت های ارائه دهنده آن توسط پلتفرم دونگی و همچنین سازمان های ناظر مورد بررسی قرار می گیرد و در صورت تایید این طرح ها و اعتبارهای مالی مختلف امکان ارائه آن در پلتفرم ایجاد می شود. این طرح ها غالبا در مدت زمان دو تا دوازده ماه ارائه شده و تامین کنندگان مالی می توانند با در نظر گرفتن استراتژی شخصی خود و بر اساس سودهای ارائه شده نسبت به سرمایه گذاری اقدام کنند.

نکته ای که وجود دارد این است که اصل سرمایه در این پلتفرم تضمین شده بوده و در پایان دوره قطعا اصل سرمایه به تامین کنندگا بازگردانده می شود، همچنین در برخی موارد نیز سود ارائه شده توسط شرکت ها تضمین می شود. از این رو می توان گفت که تامین کنندگان مالی از ریسک هایی مانند از دست رفتن سرمایه در امان خواهند بود، همچنین بر اساس طرح های ارائه شده می توان گفت که سود های در نظر گرفته شده بیش از درصد تورم بوده و این مسئله می تواند سرمایه تامین کنندگان را از خطر کاهش ارزش سرمایه محافظت کند.

از این رو در مجموع می توان گفت که دونگی پلتفرمی است که توانسته رابطه ای منطقی و پرسود میان تامین کنندگان خرد و کلان با شرکت های کوچک و متوسط ایجاد کند، رابطه ای که برای اقتصاد کلان و جامعه بسیار مفید خواهد بود.

نیاز به سرمایه گذار دارم

 

نتیجه گیری

اگر بخواهیم به صورت خلاصه تمام آن چیزی را که در این مقاله دانستیم، بیان کنیم می توانیم به چند نکته اشاره کنیم. اول این که تامین مالی به حالتی گفته می شود که شرکت یا کسب و کار از منابعی که مالکیت آن را بر عهده ندارد استفاده می کند. در مسئله تامین یا جذب سرمایه این منابع در اختیار شرکت بوده و این مسئله به معنی اضافه شدن سرمایه ای به سرمایه در گردش شرکت است.

هر کدام از این مسیرها مزایا و معایب خاص خودش را دارند، اما مسئله ای که وجود دارد این است که شرکت های کوچک یا متوسط در استفاده از هر کدام از این مسیرها با مشکلات خاصی رو به رو هستند. مسئله ای که وجود دارد این است که پایین بودن گردش مالی و کم بودن اعتبار تجاری می تواند مانع از استفاده این شرکت ها از چنین موقعیت هایی شود. از این رو دنیای اقتصاد برای نجات و گسترش چنین شرکت هایی از مفاهیم نسبتا جدیدی مانند کرادفاندینگ استفاده می کند. شما به واسطه پلتفرم دونگی می توانید بهتر و ساده تر با این مفهوم آشنا شوید و از آن بهره ببرید.

پرسش های متداول

 

مهم ترین عناصر تامین مالی چیست؟

به طور کلی تامین مالی وابسته به منابعی است که در اختیار دیگران قرار دارد. از این رو ارائه ضمانت های معتبر برای بازگشت اصل سرمایه را می توان از جمله عناصر مهم این مسیر دانست. همچنین در نظر داشته باشید که تعیین نرخ بهره یا نرخ کارمزد از جمله مهمترین مفاهیمی است که در این مسیر وجود دارد.

 

مهم ترین عناصر جذب یا تامین سرمایه چیست؟

به طور کلی تامین سرمایه به واسطه ابزارهایی است که در اختیار شرکت قرار دارد. به طور مثال شرکت با فروش درصدی از سهام خود اقدام به جذب سرمایه می کند. این سرمایه تحت مالکیت شرکت قرار می گیرد، این مسئله را می توان مهمترین مفهوم عنصر تشکیل دهنده در مسیر جذب سرمایه دانست.

 

دونگی چیست؟

دونگی پلتفرمی امن و معتبر در حوزه کرادفاندینگ از طریق اعطای وام محسوب می شود. در این پلتفرم شرکت های تجاری با ارائه طرح های توجیهی خود اعلام می کنند که برای چه هدفی به چه میزان سرمایه نیاز دارند. همچنین در این طرح مشخص می شود که سر رسید بازپرداخت سرمایه چه زمانی است و چه سودی برای آن در نظر گرفته شده است.  

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: