رپورتاژ آگهی/

راهنمای کامل ماده ۱۴۷

کدخبر : 594881

در این مطلب قصد داریم اطلاعات کامل و دقیقی درباره ابطال سند مالکیت ماده 147 در اختیار شما قرار دهیم. پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

مالک به واسطه حق مالکیت و داشتن سند حق هرگونه دخل و تصرفی در اموال خود دارد و این اختیار را دارد که از تصرف دیگران در اموال خود جلوگیری کند. یکی از مواردی که برای بسیاری از افراد به عنوان سوال مطرح می‌شود این است که در مواقع لزوم چگونه می‌توانند سند مالکیت را ابطال کنند. در این مطلب قصد داریم اطلاعات کامل و دقیقی درباره ابطال سند مالکیت ماده ۱۴۷ در اختیار شما قرار دهیم. پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

C:\Users\ATRIN\Downloads\New Project - 2024-01-18T040609.104.jpg

 

به گفته ی الهام قاسمی وکیل پایه یک دادگستری خرید و فروش املاک به سند رسمی نیاز دارد؛ در مواقعی که فردی از سند مالکیت شما سواستفاده نماید یا از پس دادن سندی که به عنوان ضمانت در اختیار او قرار داده‌اید خودداری کند، می‌توانید درخواست ابطال آن را به دادگاه ارائه کنید. در این مطلب سعی کردیم اطلاعات کامل و دقیقی درباره ابطال سند مالکیت ماده 147 در اختیار شما قرار دهیم. امیدواریم این اطلاعات برای شما سودمند باشد.

اثبات مالکیت و ابطال سند رسمی

دادخواست ابطال اسناد ماده 147 مهلت مشخصی ندارد و ذینفع دعوا هر وقت بخواهد می‌تواند دادخواست ابطال سند مالکیت را به دادگاه ارائه نماید. بهتر است بدانید تنها مرجع باصلاحیت برای رسیدگی به پرونده‌های ابطال سند مالکیت، دادگاه‌های حقوقی هستند.

یکی از موارد مهمی که درباره ابطال سند مالکیت ماده 147 باید بدانید این است که در چه مواقعی نیاز به ابطال سند وجود داد.

در صورتی سند رسمی یک ملک برای فرار از تادیه دیون صوری و غیر واقعی تنظیم شده باشد می‌توان با اثبات این قضیه سند را باطل کرد. حتی ممکن است برخی از افراد با جعل سند قصد تصرف ملکی را داشته باشند یا معاملاتی انجام شده باشد که با هم در تعارض باشند. در هر کدام از موارد فوق می‌توان با استناد به ماده 147 سند ملک را ابطال کرد.

حتی در مواردی که سند ملک به عنوان تضمین در اختیار کسی دیگر قرار بگیرد و بعد از رفع ضمانت، فرد از پس دادن سند امتناع کند، صاحب ملک می‌تواند سند مالکیت را ابطال نماید. یکی دیگر از موارد امکان ابطال سند مالکیت ماده 147، صغیر و غیر بالغ بودن یا محجور بودن شخص طرف معامله است.

نکته مهم دیگری که درباره ابطال سند مالکیت باید بدانید این است که ابطال سند منقول و غیر منقول با هم تفاوت دارد. ابطال سند اموال منقول در دادگاه محل اقامت خوانده دادخواست بررسی و انجام می‌شود. به عبارت دیگر در صورتی که محل سکونت خوانده مشخص نباشد، بررسی پرونده باید در محل عقد قرار داد یا آخرین آدرس سکونتی که از خوانده در اختیار داریم انجام شود. ابطال اسناد اموال غیر منقول هم باید در دادگاه محل وقوع ملک مورد بررسی قرار بگیرد.

مراحل ابطال سند مالکیت ماده ۱۴۷

برای ابطال سند مالکیت مطابق ماده 147 قانون باید مراحل زیر را دنبال کنید.

  • مرحله اول

اولین قدم برای ابطال سند مالکیت ماده ۱۴۷، تنظیم دادخواست و ارائه اسناد و مدارک به دفاتر قضایی است.

  • مرحله دوم

بعد از ارائه مدارک و دادخواست باید منتظر بررسی آن‌ها بمانید. در صورتی که دلایل و مدارک کافی برای ادعای خود داشته باشید، پرونده به دفتر ثبت اسناد و املاک ارجاع داده می‌شود.

  • مرحله سوم

در دفتر اسناد و املاک، مدارکی و اسناد مورد بررسی قرار می‌گیرند و به بایگانی ارسال می‌شوند. در بایگانی پرونده ثبتی به دادخواست و مدارک پیوست می‌شود تا کارشناس و قاضی درباره آن نظر بدهند.

  • مرحله چهارم

در آخرین مرحله پرونده اثبات ابطال بررسی می‌شود. در صورتی مدارک و دلایل ارائه شده نقصی نداشته باشند، ابطال سند با موفقیت به پایان می‌رسد و پیش‌نویسی از سند تهیه می‌شود و سند مالکیت فعلی به سند مالکیت جدید انتقال پیدا می‌کند.

C:\Users\ATRIN\Downloads\New Project - 2024-01-18T040811.114.jpg

 مدارک لازم برای ابطال سند مالکیت ماده ۱۴۷شامل چه مواردی است؟

خواهان برای ابطال سند مالکیت ماده 147 باید سندی که خواهان درخواست ابطال آن را دارد، همچنین دلایل بی‌اعتباری و ابطال سند مالکیت را به ارائه نمایند. به طور مثال در صورتی که ملک به دو یا چند نفر فروخته شده یا تشریفات قانونی ثبت سند به درستی رعایت نشده یا سند جعلی است، باید مدارک لازم برای اثبات ادعا به دادگاه ارائه شود.

سوالات متداول

  • نقش وکیل در ابطال سند رسمی چیست؟

با توج به اینکه اسناد رسمی در مراجع معتبر ثبت می‌شود، دارنده سند باید مدارک اثبات ادعا را به دادخواست ضمیمه کند. وکیل ابطال سند در جمع‌کردن مدارک و به پایان رساندن موفق پرونده به فرد کمک می‌کند.

  • هزینه دادرسی دعوای ابطال سند چقدر است؟

هزینه دادرسی دعوی‌های مختلف ثابت نیست. هزینه دادرسی دعوی ابطال سند رسمی مالکیت بر اساس قیمت ملک مشخص می‌شود.

  • آیا می‌توان از شورای حل اختلاف درخواست ابطال سند مالکیت نمود؟

پاسخ این سوال منفی است. مرجع رسیدگی به دعوی ابطال سند دادگاه حقوقی است و امکان رسیدگی به این پرونده‌ها در شورای حل اختلاف وجود ندارد. 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: