رپورتاژ آگهی/

علائم خرابی گیربکس CVT

علائم خرابی گیربکس CVT
کدخبر : 595576

تعمیر گیربکس اتوماتیک از نوع سی وی تی امری تخصصی به شمار می‌آید که باید پس از انجام روند عیب‌یابی صورت بگیرد. این مدل گیربکس‌ها در انبوهی از خودروها به کار گرفته می‌شوند و از آن‌‌ها با نام گیربکس متغیر پیوسته نیز یاد می‌کنند. این مدل جعبه‌دنده‌ها از کیفیت قابل‌ قبولی برخوردار هستند و می‌توان به کمک آن‌ها میزان مصرف سوخت را به شکل چشم‌گیری کاهش داد.

گیربکس‌های سی وی تی از قطعات مختلفی همچون پمپ روغن، کلاچ جلو، شفت ورودی، تسمه یا زنجیر، واحد کنترل هیدرولیک و... تشکیل شده‌اند که هر یک از آن‌ها وظیفۀ مختص به خود را دارند. با ما همراه باشید تا در ادامه به مهم‌ترین نشانه‌های خرابی این مدل گیربکس‌ها بپردازیم.

علائم رایج برای خراب شدن گیربکس های سی وی تی

به‌منظور تعمیر گیربکس cvt باید تمامی نشانه‌های مربوط به خرابی این مدل جعبه‌دنده‌ها را مورد بررسی قرار دهیم. در واقع همین نشانه‌ها مشخص می‌کنند که چه بخشی از گیربکس دچار آسیب‌دیدگی شده است و باید از چه راهکاری به‌منظور رفع این موارد بهره گرفت. به همین دلیل است که تعمیرکاران مجرب همواره توجه به این علائم را جدی می‌گیرند.

تاخیر در راه افتادن خودرو

اولین موردی که تعمیر گیربکس اتوماتیک را به یک امر ضروری تبدیل می‌کند، تأخیر طولانی‌مدت برای راه‌ افتادن خودرو پس از قرار دادن دنده در حال D است. این امر نشان می‌دهد که بخش الکتریکی گیربکس‌ سی وی تی موجود در اتومبیل شما دچار مشکل شده است و باید نسبت به تعمیر آن اقدام کنید.

تأخیر در تعویض دنده

تأخیر عملکرد گیربکس تنها مربوط به راه‌اندازی اولیۀ خودرو نیست و حتی ممکن است در زمان تعویض دنده نیز رخ دهد. گاهی این تأخیر به شکلی افزایش می‌یابد که بر روی موتور نیز فشار زیادی وارد می‌شود (به‌دلیل بالا بردن دور موتور جهت عوض شدن دنده). این تأخیر باید به‌صورت تخصصی مورد بررسی قرار بگیرد.

عدم ارائه شتاب مناسب

خودروهای دارای گیربکس سی وی تی معمولاً اندازۀ کوچکی دارند و جزء دسته‌بندی سدان (SEDAN) قرار می‌گیرند. این خودروها باید شتاب قابل‌توجهی داشته باشند. اگر متوجه شده‌اید که میزان شتاب اتومبیلتان مانند گذشته نیست (برای مثال در سربالایی‌ها کم می‌آورد)،‌ باید به فکر مراجعه به تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک آن باشید.

ایجاد سروصدای زوزه مانند

زوزه کشیدن گیربکس یک علامت است که نشان می‌دهد میزان روغن موجود در این بخش از خودرو کافی نیست. عدم توجه به این موضوع منجر به ایجاد اصطکاک شدید بین دنده‌ها می‌شود. با تنظیم مجدد روغن گیربکس می‌توان زوزه کشیدن را متوقف کرد. البته اگر سایر بخش‌های جعبه‌دنده سالم باشند.

داغ شدن گیربکس

دمای گیربکس سی وی تی باید در یک مقدار معین باشد تا عملکرد آن دچار مشکل نشود. افزایش دمای گیربکس نشان از آن دارد که میزان روغن کافی در درون جعبه‌دنده موجود نیست. با افزایش میزان حرارت، کل عملکرد گیربکس دچار اختلال می‌شود به نحوی که عملاً از کار می‌افتاد.

بوی نامطبوع شبیه به روغن سوختگی

اگر در زمان رانندگی با سرعت بالا بوی روغن سوخته به مشامتان می‌رسد،‌ باید به تعمیرگاه گیربکس معتبر مراجعه کنید. این بوی خاص مربوط به کاهش میزان روغن جعبه‌دنده است و باید هرچه زودتر به‌طور کامل رفع شود. روغن جدید باید باکیفیت و استاندارد باشد و در طی فرایند تعمیر گیربکس اتوماتیک به کار گرفته شود.

لرزش بدنه گیربکس

گیربکس سی وی تی موجود در اتومبیل شما نباید به‌صورت غیرعادی بلرزد. این امر را می‌توان علامتی برای خراب شدن بخش‌هایی همچون شیر برقی و یا شفت‌های ورودی گیربکس دانست. تعمیرکاران حرفه‌ای می‌توانند این موارد را به‌طور کامل آنالیز کنند و تشخیص دهند که چه ایراد فنی خاصی برای گیربکس به وجود آمده است.

خلاص شدن خودرو

وقتی که خودروی خود را در حالت D و یا P و R قرار می‌دهید، نباید دنده دوباره به حالت N بازگردد. این امر می‌تواند منجر به مشکلات ایمنی متعدد شود که برخی از آن‌ها به‌شدت خطرناک هستند (به‌عنوان مثال، خلاص شدن دنده در زمان رانندگی در یک جادۀ بارانی یا برفی).

روشن شدن چراغ موتور

Engine light چراغ کوچکی است که پشت آمپر خودروی شما قرار گرفته است و در مواقعی روشن می‌شود که موتور اتومبیل و یا گیربکس آن مشکل فنی داشته باشند. اگر پس از روشن کردن خودرو شاهد چشمک زدن این چراغ به‌خصوص هستید به یک تعمیرگاه مخصوص تعمیر گیربکس اتوماتیک مراجعه کنید.

افزایش میزان مصرف سوخت

همان‌طور که گفته شد، گیربکس‌های سی وی تی به‌صورت کلی منجر به کاهش میزان مصرف سوخت می‌شوند. اگر عکس این موضوع رخ می‌دهد، یعنی مصرف سوخت خودروی‌تان از حالت عادی فراتر رفته است،‌ احتمال دارد که گیربکس دچار مشکل فنی مشخصی شده باشد.

عدم نمایش صحیح دنده در پشت آمپر

در برخی از خودروها، به‌محض تغییر حالت دنده، حروف پشت آمپر نیز تغییر پیدا می‌کنند. اگر دنده را در حالت D قرار داده‌اید، ولی پشت آمپر علامت N نمایش داده می‌شود، باید به فکر تعمیر گیربکس خودروی خود باشید. البته این موضوع شاید به سیستم برق خودرو مرتبط باشد.

صدای خرد شدن دنده‌ها

گیربکس سی وی تی نباید به‌هیچ‌عنوان و تحت هیچ شرایطی سروصدایی شبیه به خرد شدن دنده‌ها (سابیده شدن فلزات به همدیگر) از خود تولید کند. این علامت به‌خصوص نشان می‌دهد که دنده‌های موجود در گیربکس عملاً بدون هیچ‌گونه روغن ویژۀ روانکاری با هم در تماس هستند.

تعمیر گیربکس‌های سی وی تی با قطعات اصلی

به‌محض مشاهدۀ هر یک از علائم مربوط به خراب بودن گیربکس‌های سی وی تی باید سریعاً دست به کار شوید و به یک تعمیرگاه معتبر مراجعه کنید. تنها در این صورت می‌توانید انتظار داشته باشید که گیربکس اتومبیل شما تحت نظر کارشناسان مجرب و آموزش‌دیده مورد بررسی قرار می‌گیرد. تعمیر گیربکس اتوماتیک آن هم از نوع cvt باید با بهره‌گیری از قطعات اورجینال انجام شود.

منابع:

ویکی پدیا

تعمیرگاه تهران گیربکس

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: