شما و اقتصاد گزارش میدهد:

از قاچاق آرد نان تا جراحی جسورانه اقتصاد تورم زا

از قاچاق آرد نان تا جراحی جسورانه اقتصاد تورم زا
کدخبر : 556153

دولت سیزدهم در یک اقدام جسورانه به ترمیم بدن اقتصاد کشور می‌پردازد و در وهله اول با قطع یارانه نان و تزریق آن به آخر زنجیره سعی بر حمایت مستقیم از مردم دارد تا جلوی قاچاق آرد گرفته شود.

به گزارش شما و اقتصاد: نان یکی از کالاهای اساسی  استراتژیک کشور محسوب می‌شود و در صورت گرانی آن می تواند بخش های محروم و دهک‌های پایین جامعه را به شدت درگیر کند.

اما خبرهای ضد و نقیض از گرانی رسمی نان پرده برداشته است به گونه‌ای که رئیس اتحادیه نان سفید و فانتزی یکی از شهر های کشور از افزایش ۱۲ برابری هر کیسه آرد خبر داد به گونه ای که مسئولان نوسانات قیمت  آرد را متاثر از  قیمت های جهانی می دانند و ممکن است در ماههای دیگر هر کیسه آرد به قیمت ۶۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان فروخته شود.

 در این میان راهکار دولت و امکان مقابله با گرانی نان بسیار حائز اهمیت است که باید وارد بررسی قرار گرفته شود و باید دید که چقدر افزایش قیمت جهانی آرد بر افزایش قیمت نان تاثیر گذار است و چطور میتوان از طریق راهکار های داخلی آن را کنترل کرد یکی از اقدامات جسورانه دولت سیزدهم انتقال یارانه های کالاهای اساسی از ابتدای زنجیره به انتهای زنجیر است به گونه‌ای که این یارانه مستقیم به دست مردم برسد و به این ترتیب جلوی سودجویان و قاچاقچیان گرفته شود.

ارز ۴۲۰۰ تومانی یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین جراحی‌های اقتصادی کشور محسوب می‌شود که کمتر کسی یا دولتی جرعت به ترمیم آن دارد از طرفی نیز وقوع تحولات جهانی و منطقه‌ای به خصوص با شروع جنگ اوکراین و  روسیه این اصلاح اقتصادی بیش از پیش پر اهمیت می کند.

علت فراگیری قاچاق آرد از کشور دولت مجبور به قطع یارانه آرد به منظور جلوگیری از قاچاق آن شد بر این اساس هر کیسه آرد یارانه ای دولت به نانوایی ها حدود ۴۰ هزار تومان محاسبه اما به همین کیسه آرد لب مرز های کشور به قیمت ۷۰۰ تا یک میلیون تومان فروخته می شد همچنین افزایش قیمت جهانی روغن همین قاچاق کثیف را چند برابر می کرد به گونه‌ای که روغن یارانه ای در مرزهای افغانستان و ترکیه فروخته می شد.

از سوی دیگر ماکارونی هم با آرد یارانه ای تولید می شود و همین محصول به صورت گسترده از طریق مبادی قانونی صادر می شود بر همین اساس به نظر می‌رسد یارانه ارز ۴۲۰۰ تومانی که به آرد داده میشد از طریق قاچاق کالا و همچنین صادرات گسترده به جیب کشورهای خارجی واریز می شد.

 مکانیزم حمایت دولت اعطای تمام درآمد حاصل از یارانه آرد به جیب مردم است به طوری که  دولت در حال هزینه دادن برای جراحی اقتصادی به جا مانده از میراث گذشته است در این طرح به نظر می رسد قیمت نان سنگک برای اقشار کم درآمد ثابت و حتی ارزان تر از قیمت فعلی ارز شود چرا که مهمترین هدف دولت سیزدهم حمایت از از اقشار کم درآمد و متوسط کشور است دولت پس از اصلاح و ترمیم اقتصادی باید درآمد حاصل را صرف جبران کسری بودجه خود نکند بلکه بستری برای افزایش قدرت خرید مردم ایجاد نماید لذا شاید در کوتاه مدت شاهد افزایش قیمت برخی از محصولات استراتژیک همچون نان و یا محصولات مشتقات از آرد مانند ماکارونی باشیم اما در بلند مدت به نفع مردم و دولت خواهد بود.

با توجه به وضعیت هشدار قحطی در جهان وحتی  در کشورهایی مانند چین و کانادا به نظر می رسد تا سه سال آینده امنیت غذایی در اقصی نقاط دنیا به خطر بیفتد و این شرایط بحرانی کشور را نیز تهدید خواهد کرد لذا باید از هم اکنون به اصلاحات درست روی آوریم.

با طرح دولت، قوت غالب مردم یعنی نان سنتی با همان قیمت فعلی به دستشان می رسد و کل یارانه در زنجیره گندم تا نان حذف می شود و قاچاق نیز متوقف خواهد شد بر همین اساس انتقال کلیه یارانه ارزی کالاهای اساسی و نان به انتهای زنجیره  منجر می شود که دولت به مردم یارانه هنگفتی بدهد تا قدرت خرید آنها افزایش یافته و جبران افزایش قیمت نان را بکند که به نظر می‌رسد در محله اول به هر نفر نزدیک به ۵۰۰ هزار تومان یارانه تعلق بگیرد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: