شستا؛ جوان و چابک

اصلاحات ساختاری و بالا رفتن بازدهی در هلدینگ ها و شرکت های تابعه شستا

اصلاحات ساختاری و بالا رفتن بازدهی در هلدینگ ها و شرکت های تابعه شستا
کدخبر : 541048

است فرآیند بودجه‌ریزی سال 99 شرکت‌های تابعه به گونه‌ای انجام شد که برای اولین بار در شستا حدود 2 ماه زودتر از میانگین سنوات گذشته برنامه و بودجه کلیه شرکت‌ها تصویب و ابلاغ گردید.

جوانگرایی و شفاف سازی انتصابات

میانگین سنی اعضای هیأت مدیره از ۵۲ سال به ۴۴ سال کاهش یافته و متوسط تحصیلات اعضای هیأت مدیره از کارشناسی به کارشناسی ارشد ارتقاء یافته است. در همین راستا اقدام به راه‌اندازی سامانه یکپارچه مدیران و انتصابات (سیما) جهت تشکیل بانک اطلاعاتی اعضای هیات مدیره، ساماندهی فرآیند انتصابات اعضای هیات مدیره هلدینگ‌ها و شرکت‌های تابعه و وابسته شده است. در همین راستا تهیه پرونده پرسنلی برای ۶۷۰ نفر از اعضای هیئت مدیره منصوب در هلدینگ‌ها و شرکت‌های سرمایه‌پذیر تابعه برای اولین بار مشتمل بر ۱۶ آیتم اطلاعاتی شامل مدارک تحصیلی، سجلی، دفترچه انتصابات، رزومه و تائیدیه حراست و … در مجموع به تعداد ۱۵,۰۰۰ سند انجام پذیرفته است. 

انتقال دفاتر مرکزی و تمرکز بر بومی‌گزینی

در سال ۹۸ و ۹۹، دفاتر ۴۴ شرکت در تهران تجمیع، کوچک‌سازی و جمع‌آوری شده و به مراکز کارخانه‌ها منتقل شده است. این کار علاوه بر کاهش هزینه‌های غیرعملیاتی، استقرار و بکارگیری درصد بالاتری از مدیران بومی را به دنبال داشته است.

 

3423

 

افزایش سرمایه در شرکت‌های تابعه به‌منظور اصلاح ساختار مالی و اجرای پروژه‌ها

از ابتدای سال ۹۸ تاکنون در ۷۵ شرکت تابعه به میزان تقریبی ۱۴.۸ هزار میلیارد تومان افزایش سرمایه با تهیه گزارش توجیهی، اخذ تأییدیه حسابرس، مجوز بورس و برگزاری مجامع مربوطه عملیاتی شده است. همچنین افزایش سرمایه شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی از مبلغ ۳،۹۰۰ میلیارد تومان به مبلغ ۸،۰۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۸ انجام شد و مراحل اجرایی افزایش سرمایه این شرکت از مبلغ ۸،۰۰۰ میلیارد تومان به مبلغ ۱۴،۲۰۰ میلیارد تومان از محل اندوخته سرمایه‌ای نیز در حال انجام است که تاکنون مجوز سازمان بورس در این خصوص اخذ گردیده و برنامه‌ریزی جهت برگزاری مجمع فوق‌العاده در حال انجام است. علاوه بر موارد فوق، برنامه افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها در شرکت‌ها و هلدینگ‌های تابعه در جریان است.

افزایش کیفیت گزارشات حسابرسی و کاهش چشمگیر بندهای گزارش و افزایش چشمگیر تعداد گزارشات مقبول

با منظور نمودن ذخایر در صورت‌های مالی شرکت‌های تابعه و همچنین تلاش در جهت اخذ تأییدیه‌ها و حل و فصل برخی مغایرت‌ها، دعاوی و سایر اقدامات، تعداد گزارشات مقبول با ۳۰ درصد رشد نسبت به سال قبل از ۱۰۹ گزارش مقبول در سال مالی گذشته به ۱۴۳ گزارش مقبول در سال مالی جاری افزایش یافته است.

 

332

 

اصلاح نظام بودجه ریزی و تمرکز بر تحقق شعار جهش تولید و افزایش سهم بازار

ساختار بودجه‌ریزی شرکت‌های تابعه شستا با محوریت سیاست‌های ذیل مورد بازنگری و اصلاح اساسی قرار گرفته است:

ارتقای شفافیت

کنترل و کاهش هزینه‌های غیرضرور

افزایش بهره‌وری و راندمان

ارتقای سطح کمی و کیفی تولیدات

اهتمام جدی در پیگیری وصول مطالبات تجاری و کاهش دوره وصول مطالبات

توجه ویژه به مقوله هم‌افزایی درون‌گروهی

کنترل وضعیت نیروی انسانی گروه از حیث هزینه و تعداد

پیگیری جدی پرونده‌های حقوقی

افزایش سودآوری شرکت‌های زیرمجموعه

در این خصوص، لحاظ نمودن تمامی جنبه‌های با اهمیت شرکت نظیر تولید، فروش(مقداری و ریالی/ داخلی، صادراتی)، سود خالص، پروژه‌ها، منابع انسانی، مطالبات، پرونده‌های حقوقی و … در قالب کتابچه برنامه و بودجه به تفکیک هر هلدینگ و هر شرکت از نکات مثبت اصلاح نظام بودجه‌ریزی به حساب می‌آید. شایان ذکر است فرآیند بودجه‌ریزی سال ۹۹ شرکت‌های تابعه به گونه‌ای انجام شد که برای اولین بار در شستا حدود ۲ ماه زودتر از میانگین سنوات گذشته و قبل از شروع سال مالی جدید شرکت‌های تابعه، برنامه و بودجه کلیه شرکت‌ها تصویب و ابلاغ گردید. بودجه‌ریزی سال ۱۴۰۰ شرکت‌ها و هلدینگ‌های تابعه نیز در حال انجام است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: