مدیرعامل شرکت احیا استیل فولاد بافت:

فولاد بافت در مسیر توسعه

فولاد بافت در مسیر توسعه
کدخبر : 544964

به گزارش شما و اقتصاد: مدیرعامل شرکت احیا استیل فولاد بافت گفت: فاز 2 فولاد بافت مطابق با اهداف برنامه پیش‌بینی شده با جدیت در حال اجرا است و پیش‌بینی می‌شود میزان پیشرفت فیزیکی آن تا پایان امسال به 52 درصد برسد.

به گزارش شما و اقتصاد: طرح فولاد بافت یکی از هشت طرح ملی فولادی کشور بود که در سال ۱۳۸۶ در راستای خودکفایی صنعتی و رفع وابستگی به محصولات استراتژیک به‌عنوان بزرگ‌ترین مجتمع فولادسازی در جنوب‌شرق کشور در زمینی افزون بر ۶۱۲ هکتار احداث شد. این هشت طرح قرار بود که در فاز نخست خود ۸۰۰ هزار تن آهن اسفنجی تولید کنند و در فاز دوم یک تا یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن تولید شمش داشته باشند.

در اوایل مطرح کردن این هشت طرح یک طرح به نام فولاد بافق یزد به بخش خصوصی واگذار شد که هفت طرح دیگر به صورت طرح‌های دولتی باقی ماندند. پس از تغییر دولت در سال ۱۳۹۲ و با روی کار آمدن دولت یازدهم، به دلیل متوقف شدن این طرح‌ها به‌دلیل مشکلاتی چون نبود نقدینگی و تحریم‌ها، براساس مصوبه هیات وزیران مقرر شد که غالب سرمایه دولت در هر یک از این طرح‌ها به بخش خصوصی واگذار شده و با مشارکت بخش خصوصی و دولتی این هفت طرح فولادی راه‌اندازی شود.

نخستین خروجی احیاء استیل فولاد بافت در ۱۸ فروردین سال ۱۳۹۸ وارد چرخه تولید شد و تا به امروز نیز این کارخانه مشغول به تولید است.

با توجه به اینکه شهرستان بافت در استان کرمان در منطقه‌ای کمتر برخوردار واقع شده، اجرای این کارخانه که یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های صنعتی بافت به‌شمار می‌رود، زمینه اشتغال متخصصان بومی و پیشرفت منطقه بافت در استان کرمان را فراهم کرده است؛ به گونه‌ای که ۹۵ درصد نیروی انسانی فولاد بافت از میان جوانان و متخصصان بومی همین منطقه انتخاب شده‌اند.

طرح‌های توسعه‌ای فولاد بافت

این واحد فولادسازی، علاوه برجذب متخصصان دانشگاهی، اقدام به استفاده از تجربه افراد باسابقه در صنعت فولاد کرده تا بتواند از مشکلات تحریم با موفقیت عبور کند. حدود ۸۰ درصد تجهیزات این واحد بومی و ایرانی است. فاز دوم فولاد بافت نیز راه‌اندازی یک واحد احیای مستقیم دیگر با عنوان احیای مستقیم شماره ۲ با ظرفیت ۸۰۰ هزار تن در سال و یک واحد گندله‌سازی با ظرفیت دو میلیون و ۵۰۰ هزار تن در سال است. در حال حاضر، این شرکت در حال آماده‌سازی مراحل فاز دوم است.

مدیرعامل شرکت احیاء استیل فولاد بافت درباره طرح‌های توسعه‌ای این واحد فولا سازی که از سال گذشته کلید خورده است، عنوان کرد: فاز ۲ فولاد بافت مطابق با اهداف برنامه پیش‌بینی شده با جدیت در حال اجراست و پیش‌بینی می‌شود میزان پیشرفت فیزیکی آن تا پایان امسال به ۵۲ درصد برسد.

عطارد گودرزی در ادامه خاطرنشان کرد: واحد احیا شماره ۲ شرکت احیاء استیل فولاد بافت براساس برنامه زمان‌بندی قرار است تا پایان سال ۱۴۰۱ به بهره‌برداری برسد.

وی در ادامه اظهار کرد: شرکت احیاء استیل فولاد بافت اکنون بهره‌برداری از خط تولید آهن اسفنجی با ظرفیت ۸۰۰ هزار تن را در حال اجرا دارد، به گونه‌ای‌ که از ابتدای سال تا ۲۴ خرداد، میزان تولید برابر با ۱۹۵ هزار و ۳۸۲ تن آهن اسفنجی بود که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲۰ هزار تن رشد داشت.

گودرزی افزود: برنامه‌ریزی تولید بر اساس ۱۰۴ درصد ظرفیت اسمی در دستور کار قرار گرفته که تاکنون این برنامه به صورت کامل محقق شده است. با برنامه‌ریزی مدون برای تامین قطعات یدکی و مصرفی و همچنین با تلاش همکاران در شرکت، برنامه تولید در کل سال محقق خواهد شد.

وی درباره مهم‌ترین برنامه‌های شرکت در سال‌جاری با توجه به تحقق شعار سال گفت: این مجموعه با هدف تحقق شعار «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» در سال ۱۴۰۰، تولید حداکثری واحد احیا معادل با ۸۰۰ هزار تن آهن اسفنجی مرغوب و باکیفیت را در راس برنامه‌های خود قرار داده است.

وی همچنین در ادامه افزود: در بخش فازهای توسعه، احداث خط احیای شماره ۲ در بهمن ماه سال گذشته در قالب قرارداد «مهندسی، تامین تجهیزات و ساخت» (EPC) آغاز و عملیات احداث آن با جدیت در حال اجراست.

مدیرعامل شرکت احیا استیل فولاد بافت در ادامه خاطرنشان کرد: براساس برنامه مصوب تا پایان سال ۱۴۰۰، پیشرفت پروژه در حدود ۵۲ درصد برنامه‌ریزی شده است. تا پایان خرداد ماه، پیشرفت فیزیکی پروژه ۲ درصد بیشتر از هدف برنامه‌ بوده است.

گودرزی ادامه داد: همچنین احداث کارخانه گندله‌سازی نیز در قالب قرارداد EPC مصوب شده و با حمایت سهامداران درخصوص تامین منابع مالی، همزمان با انجام عملیات مهندسی پایه و تجهیز کارگاه، اجرایی می‌شود.

مدیرعامل شرکت احیا استیل فولاد بافت در خصوص نامگذاری سال به نام «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» عنوان کرد: در سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها در نظر است استراتژی‌ها و راهبردهایی را که در مجموعه داریم، کاملا بازنگری کنیم و سازگاری و هم راستایی با شعار سال ۱۴۰۰ را داشته باشیم. در مرحله نخست، تحقق حداکثری تولید و با کیفیت و همچنین پشتیبانی از تامین‌کنندگان داخلی، کارکنان و جامعه را در برنامه کاری خود قرار داده‌ایم.

گودرزی در ادامه توضیح داد: در بخش فازهای توسعه، احداث خط احیای شماره ۲ در بهمن ماه سال گذشته در قالب قرارداد EPC آغاز و عملیات احداث آن با جدیت در حال اجراست. براساس برنامه مصوب تا پایان سال جاری، پیشرفت پروژه فاز۲ تولید آهن اسفنجی در حدود ۵۲ درصد برنامه ریزی شده که تا پایان خرداد ماه، پیشرفت فیزیکی ۱۴.۵ درصد است. وی گفت: همچنین احداث کارخانه گندله‌سازی نیز در قالب قرارداد «مهندسی، تامین تجهیزات و ساخت» (EPC ) مصوب شده و با حمایت سهامداران درخصوص تامین منابع مالی، همزمان با انجام عملیات مهندسی پایه و تجهیز کارگاه اجرایی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه فاز احیای شماره ۲ مشابه و هم‌ظرفیت فاز نخست است، بیان کرد: برخی موارد ناسازگار که در فاز اول وجود داشت، با مشاوران مهندسی فاز ۲ مطرح شد تا با بهره‌گیری از تجارب پروژه فاز نخست، خط تولید جدید با پایداری بیشتر و عملکرد بهتر اجرا شود.

اشتغال‌زایی فولاد بافت

گودرزی همچنین درباره اشتغالزایی در این مجموعه عنوان کرد: میزان اشتغال در فاز نخست به صورت مستقیم ۲۵۰ نفر و به صورت غیرمستقیم یک هزار و ۲۰۰ نفر بود که این میزان در پروژه‌های توسعه افزایش خواهد یافت، به گونه‌ای که در پروژه احیا ۲ حدود ۵۰ درصد افزایش و در پروژه گندله‌سازی حدود ۲ برابر تعداد فعلی خواهد بود.

استفاده از توان داخلی

وی در ادامه افزود: درخصوص فاز دوم آهن اسفنجی با توجه به توانمندی و تخصص مهندسان و متخصصان داخلی، راه‌اندازی این پروژه توسط مشاور و پیمانکار و تیم مهندسی کاملا ایرانی در حال انجام است، ضمن اینکه ۸۵ درصد از قطعات و تجهیزات مورد نیاز از داخل تامین خواهد شد. بخش گندله‌سازی نیز با بهره‌گیری از توان مهندسان ایرانی احداث و راه‌اندازی می‌شود که بین ۷۵ تا ۸۰ درصد قطعات و تجهیزات آن از داخل کشور تامین می‌شود.

مشکلات تامین برق

مدیرعامل شرکت احیاء استیل فولاد بافت با اشاره به مشکلات پیش آمده در تابستان سال‌جاری برای واحدهای فولادسازی عنوان کرد: یکی از مسائلی که سبب شده در تابستان سال جاری به ظرفیت خود در این فصل نرسیم، خاموشی برق بود. به نظر تعطیل کردن دو صنعت مادر یعنی سیمان و فولاد به هیچ عنوان کار درستی نیست.

وی در پاسخ به این پرسش که چه راهکارهایی برای کوتاه‌مدت و بلندمدت برای رفع این مشکل پیشنهاد می‌دهید، عنوان کرد: در بلندمدت باید یک توسعه همگن را ایجاد کنیم.

بر اساس گزارشی از دنیای اقتصاد، مدیرعامل شرکت احیا استیل فولاد بافت در پاسخ به این پرسش که در کوتاه‌مدت چه اقدامی می‌توان انجام داد، عنوان کرد: در کوتاه‌مدت تنها باید مدیریت مصرف انجام بدهند و به صورت بهینه برنامه‌ریزی کنند و یک بخش از خاموشی‌ها برای خانه‌های مردم، بخشی برای واحدهای اداری، بخشی برای واحدهای تجاری و بخشی برای واحدهای صنعتی است نه اینکه تمام آن را بر دوش صنعت بیندازند.

روابط عمومی فولاد بافت

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: