سازمان مدیریت صنعتی/

بیست و‌ چهارمین دوره رتبه بندی شرکت‌های برتر ایران بهمن ماه برگزار می شود

بیست و‌ چهارمین دوره رتبه بندی شرکت‌های برتر ایران بهمن ماه برگزار می شود
کدخبر : 547419

عضو هیئت مدیره سازمان مدیریت صنعتی گفت: در دنیا شرکت‌های بزرگ و برتر را رتبه بندی می‌کنند، ما هم بر همین منوال به رتبه بندی شرکت ها پرداخته‌ایم.

به گزارش سی ستار  خبرنگار شما و اقتصاد ، ابوالفضل کیانی بختیاری مدیرعامل و عضو هیئت مدیره سازمان مدیریت صنعتی در نشست خبری بیست و چهارمین سال رتبه بندی شرکت‌های برتر ایران اظهار کرد: این رتبه بندی از سال ۷۷ آغاز شده و‌ امسال بیست و‌ چهارمین دوره آن برگزار می‌شود.

وی گفت : در دهه ۴۰ که ورشکستگی و فرسودگی صنعتی داشتیم، بنا شد شرکت‌های بزرگ ایجاد شوند و در توسعه اقتصادی ایران نقش آفرینی کنند. به همین علت شرکت‌های ماشین سازی تبریز، اراک، هپکو، موتوژن و سایر شرکت‌ها و هلدینگ‌های بزرگ را ایجاد و شرکت‌های فولادی و سیمانی را پایه گذاری کردند. اگر یک شرکت مادر در یک استان شکل می‌گرفت، در شهرستان‌های اطراف واحد‌های زنجیره تامین پایه گذاری می‌شد تا کل منطقه رشد کند.

وی ادامه داد: امروزه در دنیا شرکت‌های بزرگ و برتر را رتبه بندی می‌کنند. ما هم بر همین منوال رتبه بندی می‌کنیم. از ابتدا با یک مبنا یعنی فروش و صورت مالی شرکت‌ها آن‌ها را رتبه بندی می‌کردیم و امروز به ۳۰ شاخص رسیده‌ایم. رتبه شاخص‌ها ممکن است، متفاوت باشد.

بختیاری تصریح کرد: اولین دلیل این رتبه بندی جمع آوری و تحلیل اطلاعات واحد‌های بزرگ صنعتی است که در اختیار کشور قرار می‌گیرد و بر مبنای تصمیم گیری و برنامه ریزی استفاده می‌شود. خود شرکت هم اطلاعات خود و اطلاعات رقبا را تحلیل کرده و  برای رقابت برنامه ریزی می‌کند. بسیاری از پایان‌نامه‌های دکترا و ارشد بر مبنای همین رتبه بندی‌ها تنظیم می‌شود. سعی ما بر این است که روند‌های جدید را جستجو کنیم و در حوزه‌های مختلف، تاثیرات اتفاقات بر بنگاه‌های بزرگ را بررسی و به صنعتگران ارائه کنیم. اگر نگاهی به شرکت‌های برتر جهانی داشته باشیم مشاهده می کنیم، نظام آن‌ها پلتفرمی سنتی نیست. پلتفرم‌های داخلی خودمان را می‌بینیم که اثر بخشی خوبی داشتند و همه  شرکت ها در پلتفرم فعالیت خودشان را ادامه می‌دهند.

مدیرعامل و عضو هیئت مدیره سازمان مدیریت صنعتی تصریح کرد: امروزه شرکت‌های برتر را اعلام کرده‌اند که برای جذب نیازی به مدرک آکادمیک ندارند و مبنای جذب آن‌ها مهارت است. سازمان مدیریت صنعتی وظیفه دارد به آموزش و توانمند سازی برای داشتن مهارت کمک کند. باید به این مهارت‌ها مسلط شوند و چرخه فعالیت خود را بر این مبنا پیش ببرند.

وی با تاکید بر تاثیر شرکت‌های بزرگ بر اقتصاد کشور گفت: کشور‌هایی که بنگاه‌های بزرگ دارند، سهم gdp بالایی دارند و پیشگام توسعه صنعتی هستند. چند رسالت هم برای بنگاه‌ها وجود دارد مثل شعار سال که از شرکت‌های بزرگ انتظار می‌رود، برای تحقق آن تلاش کنند و این بنگاه ها باید با توسعه تولید، تعمیق ساخت داخل، تامین تکنولوژی و تجهیزات مورد نیاز کشور را همراهی کنند.

بختیاری تصریح کرد: در تمام دنیا شرکت‌های بزرگ شرکت‌های کوچک را در زنجیره تامین خودشان توسعه می‌دهند. بنابراین انتظار داریم خوشه‌های صنعتی را در زنجیره تامین خود در نظر بگیرند تا این واحد‌های کوچک هم توسعه پیدا کنند.

وی  ادامه داد: اولین تاثیر این شاخص برای خود بنگاه‌ها است که برای بهبود جایگاه یا حفظ برتری خود برنامه ریزی می‌کنند. حتی در معرفی شرکت، اخذ تسهیلات بانکی و مجوز‌های صادراتی هم این روش موثر است. در تمامی سال ها کتابی تحت عنوان کند و کاو برتری منتشر می‌شود که مورد استفاده مدیران و واحد‌های تولیدی قرار می‌گیرد.

بختیاری تصریح کرد: سر ریز این فعالیت‌های شخصی وارد اقتصاد کشور شده و رشد کشور را به همراه خواهد داشت. امسال برای اولین بار دانش بنیان‌ها را وارد کردیم و برای رتبه بندی سال ۱۴۰۰ جایگاه خاصی برای این شرکت‌ها تعریف خواهیم کرد. هنوز شاخص‌ها برای این شرکت‌ها کامل نشده و برای رتبه بندی سال بعد آن‌ها را خواهیم داشت. دوره‌ای با عنوان از خوب به عالی برای شرکت‌های برتر طراحی کردیم تا به توانمندسازی آن‌ها کمک کند و فرآیند رشد آن‌ها ادامه داشته باشد. مجمع سازمان گسترش از ما خواسته تحلیل گزارشات به دست آمده از این همایش و نتایج حاصل از آن را ارائه کنیم.

مجید درویش رئیس مرکز رتبه بندی سازمان مدیریت صنعتی درباره رتبه بندی imi ۱۰۰ گفت: در ۲۴ سال گذشته به طور مستمر این رتبه بندی انجام شده از ۵۰۰  رتبه بندی بین‌المللی الگو برداری شده است. از ۲۴ سال قبل شرکت‌های بزرگ و اثر گذار انتخاب شده به کشور معرفی می‌شوند. این شرکت‌ها ابتدا بر اساس میزان فروش رتبه بندی می‌شوند؛ یعنی شرکت شماره یک بزرگ‌ترین شرکت امروز ایران است. می خواهیم شرکت‌هایی را که اثر گذاری زیادی دارند، انتخاب و معرفی کنیم.

وی گفت: در ۵۰۰ شرکت بزرگ دنیا که فرچون معرفی می‌کند، کشور‌هایی را که سهم بیشتری دارند رتبه بندی کنیم اولین رتبه آمریکاست که ۳۰ درصد درآمد این ۵۰۰ شرکت را به خود اختصاص داده است. بعد از آن چین با ۲۵ درصد سهم رتبه دوم، ژاپن رتبه سوم و آلمان رتبه چهارم را دارد. اگر رتبه بندی را بر اساس gdp بررسی کنیم همین چهار کشور به همین ترتیب قرار خواهند داشت. این اطلاعات می‌تواند بسیار مهم و قابل بررسی باشد.

درویش با اشاره به اطلاعات سال ۹۵ وزارت صمت گفت: ۹۱ درصد شرکت‌های کشور شرکت‌های کوچک هستند که ۱۰ تا ۴۹ نفر اشتغال ایجاد کرده‌اند. شرکت‌های متوسط با ۵۰ تا ۹۹ نفر اشتغال ۵ درصد و شرکت‌های بزرگ با بیش از ۱۰۰ نفر اشتغال ۴ درصد هستند. شرکت‌ها در گروه خودشان بررسی و جایگاهشان مشخص می‌شود، بر این اساس بر مبنای ۳۲ شاخص ذکر شده وضعیت هر شرکت مشخص می‌شود. نتیجه رتبه بندی امسال، ابتدای بهمن در همایش سالانه اعلام خواهد شد.

او تاکید کرد: گروه بانک‌ها قوی‌ترین گروه هستند که ۱۹ درصد سهم از درآمد را به خود اختصاص داده‌اند؛ سپس شرکت‌های پتروشیمی با ۱۵ درصد، فرآورده‌های نفتی با ۱۲ درصد و صنایع معدنی و فلزی در جایگاه بعدی قرار دارند.

درویش درباره رتبه بندی امسال که عملکرد سال مالی ۹۹ است، گفت: رشد قابل توجهی در فروش شرکت‌ها اتفاق افتاده است به طوری که شرکت اول امسال نسبت به سال قبل ۷۹ درصد رشد فروش داشته است. مجموع شرکت‌ها ۷۵ درصد رشد فروش داشته است. این رشد با تورم گیری هم محاسبه شده و در روز همایش اعلام خواهد شد، اما رشد واقعی در روز اعلام نتایج بیان خواهد شد. در نتایج سال قبل رشد فروش شرکت‌ها  ۴۵.۸ بود که با حذف تورم رشد ۸.۱ درصدی بوده است.

وی بیان کرد: مشابه این رتبه بندی در کشور‌های دیگر هم با همین روش انجام می‌شود و ما ۵۰۰ شرکت آن‌ها را با ۵۰۰ شرکت خودمان و گروه‌های صنعتی را مقایسه می‌کنیم که اطلاعات ارزنده‌ای را در اختیار سازمان‌های حاکمیتی قرار می‌دهد. در رتبه بندی سال گذشته شرکت اول ترکیه فروش آن ۲ برابر و شرکت اول هند فروش آن ۱۲ برابر فروش ایران بود. فروش اولین شرکت دنیا ۷۲ برابر فروش اولین شرکت ما یعنی هلدینگ خلیج فارس بود.

رئیس مرکز رتبه بندی سازمان مدیریت صنعتی در پایان تصریح کرد: شاخص‌های مورد بررسی کم و قابل رصد است، حتی شرکت‌های بورسی را می‌توانید از طریق کدال بررسی کنید. شرکت‌ها بلافاصله نتایج این رتبه بندی را از ما می خواهند و یکی از مبنا‌های برنامه ریزی‌های خود قرار می‌دهند. غیر از فروش بر اساس ۳۲ شاخص دیگر مثل ارز افزوده و سود  رتبه بندی را مشخص می‌کنیم. ممکن است شرکتی که از نظر فروش رتبه دهم را دارد از نظر شاخص سود رتبه ۹۰ را کسب کند. این ۳۳ شاخص با هم ترکیب نمی‌شوند بلکه ۳۳ دسته بندی و جدول جداگانه برای آن ها ارائه می‌شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: