معاون مالی و اقتصادی شرکت ذوب آهن اصفهان در گفتگوی اختصاصی با شما و اقتصاد:

محصولات ریلی در سبد صادراتی شرکت ذوب آهن/از تولید یکپارچه فولاد تا تکنولوژی کوره بلند

محصولات ریلی در سبد صادراتی شرکت ذوب آهن/از تولید یکپارچه فولاد تا تکنولوژی کوره بلند
کدخبر : 548750

سلیمی گفت: ساخت ریل یک محصول استراتژیک است که شرکت ذوب آهن در راستای راهبرد تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر، تولید این محصول را در دستور کار خود قرار داد.

به گزارش اختصاصی شما و اقتصاد: سلیمی، معاون مالی و اقتصادی شرکت ذوب آهن اصفهان در پاسخ به این سوال که طی چند سال اخیر شاهد پروژه های موفقیت‌آمیز شرکت ذوب آهن اصفهان به خصوص در حوزه ناوگان ریلی کشور بوده ایم و با توجه به انجام پروژه های  متعدد از سوی شرکت ذوب‌آهن این روند در آینده چطور ادامه خواهد داشت؟ گفت: ساخت ریل یک محصول استراتژیک است که شرکت ذوب آهن در راستای راهبرد تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر و تولید حصولاتی که سایر فولادسازان توانایی ساخت آن را ندارند؛ در دستور کار خود قرار داد.

 

وی با اشاره به بکارگیری استانداردهای ملی در تولید و ساخت محصولات ریلی اظهار کرد:  تلاش بسیار زیادی صورت گرفت تا شاهد تولید محصولات ریلی توسط شرکت ذوب آهن اصفهان باشیم و در این راستا تمام استانداردهای لازم برای ساخت این محصول به کار گرفته شد و حتی در تدوین استانداردها نیز ذوب آهن نقش بسزایی ایفا کرد.

 

معاون مالی و اقتصادی شرکت ذوب آهن اصفهان با اشاره به چشم اندازهای این شرکت در تصاحب بازارهای بین المللی تصریح کرد: تولید محصولات ریلی از جمله خروجی های شرکت ذوب آهن است که حاشیه سود بسیاری دارد و با توجه به خودکفایی صورت گرفته، توانایی تامین تمام نیازهای داخل کشور وجود دارد و در چشم انداز آینده آماده جهت گیری صادرات این محصولات به سایر کشورهای جهان هستیم. بر این اساس تلاش های صورت گرفته تا اولین محموله های ریلی به کشور افغانستان صادر شود اما با توجه به نفوذ آمریکا تاکنون این مهم محقق نشده است اما تلاش ها ادامه دارد تا محصولات ریلی در سبد صادراتی شرکت ذوب آهن اصفهان قرار گیرد.

 

 سلیمی با اشاره به موفقیت شرکت ذوب آهن در صادرات برخی از محصولات خود گفت: اکنون شرکت ذوب آهن اصفهان ۵۰ درصد محصولات خود را به اقصی  نقاط جهان صادر می کند و بسیاری از کشورهای حاشیه خلیج فارس، آفریقا، ترکیه و علی‌رغم وجود تحریم‌ها برخی از کشورهای اروپایی از محصولات شرکت ذوب آهن اصفهان استفاده می کنند.

 

وی افزود: شرکت ذوب آهن در راستای تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر در حال برنامه‌ریزی ساخت و تولید پروژه های دیگر است اما یکی از مهمل ترین چالش ها، تامین مالی تولید این محصولات است.بر این اساس در حال مذاکره با برخی از بانک‌های کشور، مشتریانی که نیاز مبرم به تولید چنین محصولاتی دارند و هلدینگ بالادستی خود هستیم. شرکت ذوب آهن اصفهان راه خود کم کم از تولید محصولات کانورشیال و معمولی جدا می کند تا به سمت تولید محصولات ویژه تری که توان تولید آن توسط سایر فولادسازان کشور امکان پذیر نیست؛ حرکت کند.

 

 

معاون مالی و اقتصادی شرکت ذوب آهن اصفهان  تصریح کرد: تولید انواع  سازه های سنگین، آرک ها از جمله  کوشش هایی است  که طی سالیان اخیر توسط شرکت ذوب آهن به سرانجام رسید و باز هم در حال توسعه آنها هستیم که در صورت حل مشکلات تامین منابع مالی، شرکت این پروژه ها را کلید خواهد زد. اغلب این پروژه ها در راستای کیفی سازی بیشتر و تغییر سبد محصولات  ذوب آهن انجام می شود.

 

 

وی  در پاسخ به این سوال که سالیان گذشته   شبهه ای مبنی بر کیفیت پایین محصولات ریلی داخلی مطرح شد؛ به نظر شما استانداردهای گذشته کفایت می کند و به طور کلی در راستای کیفی سازی این محصولات چه اقداماتی صورت گرفته است؟عنوان کرد: اکنون محصولات ریلی ذوب‌آهن در محور میانه، بستان آباد و چابهار در حال بهره  برداری است که تمام استانداردهای ملی را با موفقیت گذرانده است و ما بر این عقیده هستیم که بهترین کیفیت تولید محصولات توسط شرکت ذوب آهن رعایت شده است اما بیشترین سرمایه گذاری و هدف ما بازارهای بین المللی است که   استاندارد های خاص خود را دارد که به دلیل وجود تحریم ها و حضور کمتر کارشناسان اروپایی در کشور برای بررسی و تایید کیفیت محصولات به تعویق افتاده است

 

 سلیمی در پاسخ به این سوال که در راستای تامین مالی و جذب اسپانسر های جدید چه برنامه‌ای دارید؟ تصریح کرد: مذاکرات اولیه را با برخی از بانک های کشور آغاز کرده و حتی برای پروژه کک ساز تامین مالی خوبی از طرف بانک اقتصاد نوین برای این پروژه انجام شد اما قالب تامین مالی از طریق بانک ها بیشتر برای  تسهیل سرمایه در گردش است.اکنون نیز با بانک صادرات در راستای پروژه دیگر در حال مذاکره هستیم و با توجه به حجم بالای سرمایه‌گذاری که نیاز دارد شاید  چندین  بانک به صورت کنسرسیوم  تامین مالی انجام دهند.

 

شرکت ذوب آهن اصفهان در شرایط کاملا رقابتی  فعالیت می‌کند. علیرغم آنکه دیگر  شرکت ها از روش احیای مستقیم برای تولید فولاد استفاده می کنند و از سوبسید های مناسبی در حوزه گاز و برق بهرمند میشوند، شرکت ذوب آهن به دلیل واردات  انرژی کک با قیمت بازارهای جهانی، در شرایط کاملا رقابتی با سایر شرکت ها قرار دارد بر همین اساس شرکت ذوب آهن از پتانسیل خوبی برخوردار است تا با هدفمند شدن یارانه ها و کنترل قیمت منابع انرژی مانند گاز و برق نسبت به سایر رقبا آسیب کمتری ببیند  و از آنجایی که کل زنجیره تولید فولاد اعم از تولید  چدن، فولاد سازی تولید کک، ریخته گری در اختیار شرکت ذوب آهن است ضمن استفاده از تکنولوژی  کوره بلند برای تولید فولاد با کیفیت،  پتانسیل بالایی برای رشد و توسعه هر چه بیشتر در اختیار دارد. 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: