نگاهی به ساخت برنامه‌های مناسبتی در نمایش خانگی؛

یادداشت؛ یک ملاقات ویژه با امام حسین(ع)

یادداشت؛ یک ملاقات ویژه با امام حسین(ع)
کدخبر : 581533

ساخت برنامه‌های مناسبتی به خصوص ویژه ایام محرم نیازمند ذوق و انگیزه‌های شخصی است.

به گزارش شماواقتصاد: گروه سینما و تئاتر هنرآنلاین، برنامه‌سازان باید در بستری از اعتقادات شخصی با ساخت برنامه‌های مناسبتی همان حس و حالی را که درون خودشان شکل گرفته است به مخاطب منتقل کنند. اساسا برنامه‌های مناسبتی با سفارش و توصیه به آن شکل که باید مطلوب واقع نمی‌شود و همین موضوع باعث شده است تعداد برنامه‌‌سازانی که بدون سفارش به سراغ موضوعات مذهبی از جمله واقعه عاشورا و قیام حضرت سید‌الشهدا (ع) و یاران با وفای ایشان می‌روند کم باشد.
تلویزیون در سال‌های اخیر بدون داشتن خلاقیتی برای تبیین قیام عاشورا و فلسفه شهادت امام حسین (ع) تنها به پخش برنامه‌های مذهبی روتین خود می‌پردازد و به غیر از پخش مراسم‌های سینه‌زنی و نوحه‌خوانی کمتر شاهد پخش برنامه‌های ترکیبی مناسبتی از شبکه‌های سیما هستیم.
پخش هر ساله سریال مختارنامه از تلویزیون نشان از آن دارد که مدیران تلویزیون در طول این سالها نتوانستند حتی مجموعه‌ای در قد و قواره ساخته داود میرباقری تولید کنند و از همین رو هر ساله دچار افت مخاطب و دلسردی علاقمندان به مراسم‌های مذهبی هستیم که هیچ گونه جایگزینی هم برای عزاداری و ادراک فسلفه قیام عاشورا به غیر از تلویزیون نمی‌شناسند.  

یاحسین

تولیدات نمایش خانگی در سال‌های اخیر اما نشان می‌دهد فارغ از بحث سرگرمی وجهی اعتقادی و آگاهی بخشی نیز دارد و همین موضوع باعث شده است مخاطبان پلتفرم‌های پخش آنلاین فیلم به غیر از تماشای فیلم و سریال‌های مورد علاقه خود در چند سال اخیر به تماشای مجموعه‌های مهمی درباره فلسفه قیام حضرت اباعبدالله (ع) بنشینند و تنوع برنامه‌های نمایش خانگی در این حوزه آنقدر در سال‌های اخیر بالاست و برنامه‌سازان با ذوق و نگاه ویژه به سراغ ساخت چنین برنامه‌هایی می‌روند که به جرات می‌توان گفت گوی سبقت را از دیگر رقبای تلویزیونی ربوده‌اند. اساسا تعریف و جایگاه ساخت برنامه‌های مناسبتی در تلویزیون به جهت آنکه تولید چنین برنامه‌هایی با نگاه سیاسی و جناحی تلویزیون همخوانی ندارد همواره شاهد جرح و تعدیل‌هایی هستیم که اجازه نمی‌دهد مخاطب به فهم و درک بهتری از فلسفه عاشورا دست پیدا کند.

یاحسین2

همین موضوع باعث شده است برنامه‌سازانی که حتی در گذشته می‌توانستند در تلویزیون به تولید برنامه‌های مناسبتی مبادرت ورزند این روزها به نمایش خانگی کوچ کرده و سعی می‌کنند فارغ از نگاه‌های جناحی و حب و بغض‌های مدیران تنگ نظر آنچه را که از نظر ایشان و مبتنی بر تاریخ و روایتگری درست و صحیح است به دست مخاطب برسانند.  

برنامه سازی آن هم در حوزه عقیدتی و مذهبی نمی‌تواند با نگاه دستوری و پادگانی شکل بگیرد و یا تماما در مباحث احساسی خلاصه شود.  

نمایش خانگی به عنوان یک بستر مناسب به جهت جذب طیف گسترده‌تری از مخاطبان می‌تواند گزینه مناسبی برای آن‌هایی باشد که در شب‌های محرم امسال دلگیر از روزگار به دنبال مامنی برای عزاداری هستند و در تنهایی و غربت خود به یاد سالار شهیدان گریه می‌کنند. «فیلیمو» امسال با ساخت برنامه «ملاقات با حسین(ع)» برنامه‌ای متفاوت و جذاب در این حوزه ساخته است که قطعا طیف گسترده‌ای را درگیر خواهد کرد؛ افرادی که شاید مسلمان هم نباشند و حتی تا کنون به مجالس عزاداری نرفته باشند.
توجه به فراگیری قیام حضرت اباعبدالله (ع) در میان مردمان کشورهای مختلف و توجه به مقوله داستان‌گویی و روایت‌های دست اول از مخاطبان مختلف باعث شده است برنامه ملاقات با حسین (ع) به یک برنامه جذاب در حوزه موضوعات مناسبتی تبدیل شود که در این شب‌های عزا مخاطبان می‌توانند به تماشای آن بنشینند. خاصه آنکه تجربیات و خاطرات افرادی از دیگر کشورها با دین و آئینی متفاوت از دین و آئین ما در این برنامه حضور دارند و واقعه جهانی و جهان شمول عاشورا را از زاویه دید خود روایت می‌کنند و کشتی نجات را با قلب و زبان خود درک و برای مخاطب ایرانی، تصویر   می کنند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: