گفتگو با دکتر مجید صیادنورد کارشناس مناطق آزاد

سفر رییس جمهور و انتظار انزلی برای حل مشکلات

سفر رییس جمهور و انتظار انزلی برای حل مشکلات
کدخبر : 551703

بندرانزلی به رغم برخورداری از ۲ بندر مهم انزلی و کاسپین، منطقه آزاد و استقرار برخی از ادارات کل، همچنان مواجه با شماری از معضلات است و امید می رود در جریان سفر رئیس جمهور به گیلان، راهی برای برون رفت از این مشکلات و ارتقای جایگاه این استان به عنوان هاب ارتباطی با آسیا، یافت شود .

به گزارش شما و اقتصاد:  در روزهای باقی مانده تا سفر یکروزه آیت الله رئیسی به استان گیلان، دکتر مجید صیاد نورد روز چهارشنبه در گفت و گویی مشکلات این استان  را به چند دسته تقسیم کرد که یکی از این موارد معضلات تالاب بین المللی انزلی است.

مجید صیادنورد گفت :مشکل تالاب بین المللی انزلی امروزه به بحرانی ترین شکل ممکن بروز کرده و روند خشک شدن آن با شتاب بیشتری در جریان است . عواملی چون تغییرات اقلیمی، سازه های دریایی ایجاد شده در مصب اصلی تالاب با دریای خزر در دهانه خلیج انزلی، مشکلات ناشی از آلودگی های زیست محیطی اراضی بالادستی تالاب و رودخانه های ورودی به آن نقش موثری در این بحران زیست محیطی ایفا کرده است.

وی اظهار داشت : در این میان به موضوعاتی چون تعیین تکلیف نهایی حریم تالاب نیز می توان افزود و درصورت تعیین نهایی حریم تالاب زمینه اشتغال زایی کشاورزان حاشیه تالاب بین‌المللی انزلی فراهم خواهد شد. در این میان باید متذکر شد که تالاب انزلی یکی از نمادهای حفاظت از محیط زیست در سطح بین المللی است که عامل اصلی ایجاد کنوانسیون ۱۹۷۱ رامسر به منظور حفاظت از تالاب هاست.

وی اضافه کرد : تالاب انزلی از چنان اهمیتی در زیست بوم و اکوسیستم حوزه خزر و در سطح جهان برخوردار است که به منظور حفاظت از آن یک رژیم حقوقی حفاظت زیست محیطی بین المللی ایجاد شد؛ طرفه اینکه می‌توان از این موضوع به عنوان یک برگه برنده جهت تأمین بودجه حفاظت و رفع مشکلات تالاب از نهادهای بین المللی به ویژه سازمان ملل استفاده کرد و اجرای دستورالعمل ها و قوانین حفاظت از محیط زیست در قبال تالاب انزلی می تواند بیانگر تعهد ما نسبت به نسل های آینده و حتی حیات نسل کنونی باشد.

 افزایش محدوده منطقه آزاد انزلی  

این کارشناس مناطق آزاد دومین درخواست قابل عرضه به رئیس جمهور را الحاق زمین های نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در محدوده شهرستان بندر انزلی به اراضی منطقه آزاد انزلی اعلام کرد و یاد آور شد : محدوده جغرافیایی مزبور بالغ بر ۲۰۰ هکتار مساحت دارد و به دلیل قرار گرفتن بین دو بندر کاسپین و انزلی؛ بهره مندی از اراضی مناسب و یکدست که با مشکل تعدد معارض مواجه نمی باشد، اراضی پهنه های صنعتی منطقه آزاد انزلی را از نزدیک به ۶۰ هکتار کنونی به بالغ بر ۲۶۰ هکتار افزایش می دهد.

وی خاطر نشان کرد : این امر می تواند زمینه جذب سرمایه گذارانی که محصولات تولیدی آنها به بازارهای کشورهای اوراسیا و چین صادر می شود را فراهم کند . متصل بودن به اراضی مجتمع بندری کاسپین، باعث جلوگیری از قاچاق کالا و بهره برداری حداکثری از اراضی موجود و قابل بهره برداری در استان گیلان برای توسعه این استان و ایفای نقش محوری در معادلات بین المللی خواهد بود.

صیاد نورد نکته حائز اهمیت در این موارد را این نکته دانست که این اقدام در سال ۸۲ و با عنایت ویژه مقام معظم رهبری فرماندهی معظم کل قوا و همکاری نیروی دریایی در محدوده بندر انزلی به منصه ظهور رسید و بندرانزلی مساحتی دو برابری پیدا کرد .

وی ادامه داد : به این ترتیب زمینه توسعه سه برابری آن طی ۲ دهه گذشته از این همکاری آغاز شد. از سوی دیگر ۲ نقطه جغرافیایی فوق محدوده های آموزشی و خدماتی ۲ نیرو معزز فوق است که در قالب همکاری ستاد کل نیروهای مسلح و دبیرخانه شورای عالی با عنایت ویژه رئیس جمهور و مقام معظم رهبری در راستای تأمین منافع ملی در معادلات فرامنطقه کشور قابل احصاء می باشد. موضوعی که در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری در قالب حمایت از تولیدکنندگان، اشتغالزایی و جهاد اقتصادی قابل تأویل، تفسیر و اجراست.

 تبدیل گیلان با محوریت انزلی به هاب ارتباطی ایران با آسیا

کارشناس مناطق آزاد سومین موضوع قابل طرح جهت تصویب در جریان سفر رئیس‌جمهور را به تبدیل استان گیلان با محوریت انزلی به هاب ارتباطی ایران با آسیا عنوان کرد و اظهار داشت : با توجه به سابقه بیش از ۳۰۰ ساله ارتباطی گیلانیان با کشورهای حاشیه دریای خزر که به آنان آشنایی با فرهنگ تجاری و سرمایه‌گذاری در این کشورها را عطا کرده و با تکیه بر فعالیت دو مجتمع بندری انزلی و کاسپین؛ دو گمرک انزلی و منطقه آزاد در کنار وجود تنها منطقه آزاد فعال شمال کشور استان و بندر انزلی قادر است ایفاگر نقش محوری در جریان ارتباطی ایران با اوراسیا و حتی در آسیا با کشورهای جنوبی خلیج فارس و هند باشد، موضوعی که از طریق اتصال بنادر کاسپین و

انزلی قابل تحقق است.

 تاکید براتصال خط ریل بندر کاسپین به انزلی

صیاد نورد مساله حائز اهمیت دیگر را تأکید بر تسریع اتصال خط ریل به بندر کاسپین و به ویژه بندر انزلی عنوان کرد و افزود : این اقدام در کنار اتصال بندر آستارا به خط ریل جمهوری آذربایجان می تواند حلقه تکمیلی خطوط ترانزیتی ایران باشد .

وی خاطر نشان کرد : در یک فراتحلیل باید تصریح داشت استان گیلان دروازه ورود به ایران، جنوب خلیج فارس و اقیانوس هند برای کشورهای حوزه اوراسیا و چین و همین نقش برای کشورهای مقابل است. این موضوع زمانی اهمیت مضاعفی پیدا می‌کند که به تحریم های بین المللی شده آمریکا، شرایط سخت اقتصادی موجود و تصریح مقام معظم رهبری مبنی بر توجه به توسعه همکاری های اقتصادی با کشورهای همسایه توجه داشته باشیم .

این کارشناس مناطق آزاد اضافه کرد: در عین حال در افق بلند مدت متوجه این واقعیت باشیم که قرن بیست و یکم، قرن آسیا است و ایران به عنوان یک کشور مخالف  نظام بین الملل حاکم می تواند از طریق همکاری با کشورهای چین،هند،روسیه و حتی ترکیه در قالب کریدورهای بین المللی عبوری از خود؛ ایفاگر نقش محوری معادلات بین المللی در مقابل یکجانبه گرایی آمریکا و اروپا باشد. البته این موضوع در راهبرد سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در قالب تنظیم سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین، تمدید ۲۰ ساله قرارداد همکاری با روسیه، بهمراه عضویت در اتحادیه اقتصادی اوراسیا و سازمان همکاری شانگهای قابل مشاهده است.

 

 

 

ایرنا

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: