توسعه محصول با تبادل دانش میان دانش‌بنیان‌ها محقق می‌شود

توسعه محصول با تبادل دانش میان دانش‌بنیان‌ها محقق می‌شود
کدخبر : 557911

حفظ حیات اقتصادی خودروسازان با همکاری دانش بنیان ها یکی از اهدافی است که از ابتدای امسال مورد توجه جدی قرار گرفته تا با تکیه بر توان این شرکت ها ضمن بروزرسانی خطوط تولید، داخلی سازی بیشتر قطعات وارداتی و کاهش وابستگی صنعت خودرو شاهد توسعه محصول به عنوان چالش اساسی این صنعت باشیم.

حضور دانش بنیان ها در صنعت خودرو که در چند سال اخیر و با پررنگ شدن تحریم‌ها رنگ و بوی جدی‌تری به خود گرفته، با شعار امسال وارد فاز اجرایی شده به طوری که بر اساس آمارهای ارایه شده از سوی خودروسازان این همکاری ها منجر به صرفه جویی ۹ میلیون یورویی ساپکو به عنوان زنجیره تامین ایران خودرو در بخش مواد فلزی و غیرفلزی خواهد شد. از این رو گروه صنعتی ایران خودرو که پیش از این نیز تجربه همکاری با این شرکت ها را در زمینه افزایش عمق داخلی سازی داشته در نظر دارد با برگزاری همایشی تحت عنوان ظرفیت‌های همکاری شرکت‌ها و نهادهای دانش‌بنیان و گروه صنعتی ایران‌خودرو، این همکاری را توسعه بخشیده و از توان آن ها در جهت اهداف تازه تری استفاده کند.

امیرحسن کاکایی، عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران در این خصوص می گوید: در حال حاضر شرکت های دانش بنیان در صنعت خودرو فعال هستند به طوری که این صنعت هم اکنون یک صنعت دانشی است به ویژه در سه سال اخیر به ویژه با شرکت های دانش‌پایه کار کرده است.

وی با تاکید بر این که امروزه دانش بنیان به یک کلمه ظاهری تبدیل شده است، می افزاید: این روزها به شرکت هایی، شرکت دانش بنیان اطلاق می شود که موفق به دریافت مجوز معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری شوند بنابراین پرداختن دقیق تر به این موضوع شامل شرکت های دانش‌پایه می شود زیرا هدف اصلی این شرکت ها نه فقط دریافت مجوز، بلکه کار دانشی است.

کاکایی با اشاره به این که از ۳۰ سال پیش تاکنون اقدامات دانشی زیادی انجام شده است، اظهار می کند: این اقدامات در سه سال اخیر به دلیل تحریم ها بیشتر شده و وارد حیطه هایی شده اند که کمتر کسی در دنیا به آن ها پرداخته و نمونه آن طراحی ساخت بردهای الکترونیک و سیستم های کنترلی است.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه می دهد: زمانی که در دانش پیش می روید و در مسیر آن قرار می گیرید ارتقای دانش پایه ها پایانی ندارد و باید به صورت روزانه از آن استفاده کرد در این میان نکته ای که در قرن ۲۱ در حال اتفاق است نوآوری باز است به طوری که در شرایطی قرار می گیرید که اطلاعات بسیار گسترده بوده و متخصصان آن در حال افزایش هستند در این شرایط، چالش های سنتی برای استخدام در حال تغییر است و صنایع مختلف در حال ارتباط گیری هستند.

وی با اشاره به تشکیل آبشار فناوری در سایر کشورها از جمله آمریکا می گوید: در ایران نیز این موضوع در حال گسترش است و صنایع مختلف پیشرفت هایی را داشته اند که در همایش هایی نظیر آن چه ایران خودرو در نظر دارد برگزار کند، نسبت به تبادل آن اقدام می کنند در این شرایط دانش گسترش یافته و از سوی دیگر شاهد ارتقای صنعت از منظر اقتصادی، دانشی و کیفی خواهیم بود.

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران می افزاید: هدف اصلی برگزاری کنفرانس ها در دنیا همین موضوع است و هرچند کنفرانس های زیادی در ایران در حال برگزاری است اما تمرکز بیشتر بر مقالات علمی است در حالی که در همایشی همچون همایش ظرفیت های همکاری شرکت ها و نهادهای دانش بنیان و گروه خودروسازی ایران خودرو که مبتنی بر فناوری است می توانند با نیازهای خودروسازان و اقدامات انجام شده از سوی این گروه آشنا شوند و متعاقب آن با گفت و گو، نسبت به تبادل دانش اقدام کنند و در نهایت منجر به توسعه محصول شود.

 

خودروکار

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: