بورس

وضعیت بورس امروز | وضعیت بورس شنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۰

وضعیت بورس امروز | وضعیت بورس شنبه 16 بهمن 1400
کدخبر : 552243

وضعیت بورس در ۶۰ دقیقه معاملات امروز _ شانزدهم بهمن‌ماه ۱۴۰۰_ با رشد ۴۷۸۳.۰۷ واحدی به محدوده ۱,۳۰۵,۹۴۴.۸۶ واحد رسید.

وضعیت بورس معاملات هفته دوم بهمن با بازدهی مثبت شاخص ها به پایان رسید. در هفته سوم بهمن معامله گران همچنان منتظر تعیین تکلیف رویدادهای مربوط به مذاکرات برجامی وین و تغییرات لایحه بودجه ۱۴۰۱ در کمیسیون های تخصصی بودجه‌اند. در حال حاضر، بورس در شرایط مطلوبی قرار ندارد و این عوامل، موجب نگرانی سهامداران بورس را فراهم کرده است و آیا در روزهای آینده، وضعیت بورس بهتر می شود؟!

وضعیت بورس امروز

عرضه و تقاضای بورس در انتهای معاملات روز چهارشنبه، علامتی کارآمد برای پیش بینی عرضه و تقاضای بازار سهام در روز ‌شنبه است. در پایان معاملات روز چهارشنبه بازار با مازاد تقاضای‌ 39 میلیارد تومانی بسته شد.

شنبه 16 بهمن- به روند بازار سهام در روزهای گذشته نگاه می‌کنیم. روز چهارشنبه شاخص کل بورس 26 واحد پائین آمد و شاخص هم‌وزن افت 251 واحدی داشت و شاخص کل فرابورس کاهش 19 واحدی را پشت سر گذاشت. 

در پایان معاملات ‌روز چهارشنبه، 179 نماد رشد قیمت و 291 نماد کاهش قیمت داشتند، به عبارت دیگر، 36 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 59 درصد بازار افت قیمت داشتند. 

بورس

سهم‌های صعودی

روز چهارشنبه در بورس شرکت البرز دارو (دالبر)، شرکت سرمایه گذاری توکا فولاد (وتوکا) و شرکت افست (چافست) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت سرمایه گذاری تدبیرگران فارس و خوزستان (سدبیر)، شرکت فراوری زغال سنگ پروده طبس (کپرور) و شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات (تجلی) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

سهم‌های نزولی 

در بورس شرکت نورد و قطعات فولادی (فنورد)، شرکت مهندسی نصیر ماشین (خنصیر)، و شرکت قند نیشابور (قنیشا) در روز چهارشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت صنایع بهداشتی ساینا (ساینا)، شرکت افرا نت (افرا) و شرکت کشاورزی مکانیزه اصفهان کشت (زکشت) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

عرضه و تقاضای بورس در انتهای معاملات روز چهارشنبه، علامتی کارآمد برای پیش بینی عرضه و تقاضای بازار سهام در روز ‌شنبه است. در پایان معاملات روز چهارشنبه بازار با مازاد تقاضای‌ 39 میلیارد تومانی بسته شد.

در پایان معاملات چهارشنبه 17 نماد صف فروش داشتند و تعداد نمادهای صف خرید 32 نماد بود. همچنین در این روز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز سه‌شنبه 6 درصد کاهش یافت و 68 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 51 درصد افت کرد و در رقم 107 میلیارد تومان ایستاد. 

وضعیت بورس شنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ 

معاملات بازار سهام در روز شنبه درحالی وارد هفته سوم بهمن می‌شود که روز شنبه هفته جاری، بازار سهام متاثر از معاملات روز چهارشنبه ممکن است شاهد فشار دوباره سمت عرضه باشد.

این در حالی است که برای بورس و فرابورس شاخص های عملکردی بازار سهام نشانگر این هستند که خروجی پول حقیقی ها دنبال و همین چالش پیش روی بازار خواهد بود. هر چند که در این میان مقاومت حقوقی ها می تواند بازار را تحت تاثیر قرار دهد. 

ریزش شاخص بورس در صورت تداوم استراتژی صبر خریداران

با این وصف شاخص کل بورس در روز شنبه نوسان گیری را از کانال 1.3 میلیون واحد دنبال می کند. شاخص کل بورس اگرچه چالش حضور در کانال 1.2 میلیون واحد را پشت سر گذاشت اما اگر فشار عرضه‌ها بیشتر شود و خریداران دوباره استراتژی صبر را در پیش گیرند، آنوقت شاخص در کانال 1.3 میلیون واحد احتمالا دوباره میل به سقوط به کانال 1.2 میلیون پیدا کرد.

به نظر می رسد در معاملات روز شنبه اگر در دنباله توان سمت عرضه در روز چهارشنبه هفته گذشته پیگیری، چه بسا که قرمز رنگ شود. اگر دوباره حقوقی ها حمایت از شاخص را در دستورکار داشته باشند، شاخص در کانال 1.3 میلیون واحد حرکت روبه جلو را به ثبت رساند. بورس بازان با سیگنال های منفی از بازار ارز، موتور فعال شان در سهم های دلاری و صادرات محور را هم خاموش کرده اند.

احتمال نزولی شدن شاخص کل بورس

تازه ترین نظرسنجی نشان می دهد معاملات بازار سهام در روز شنبه با همان روند روبه افزایش ارزش معاملات روبه رو می شود. در صورتی که بورس بازان رفتار روز چهارشنبه هفته گذشته را بخواهند پیگیری و تداوم بخشد، شاخص کل بورس با تغییرات منفی روبه می شود و احتمالا شاخص کل بورس دوباره در مسیر نزولی به کانال 1.2 میلیون قرار می گیرد. چرا که فروشندگان دوباره در سمت عرضه فعال شدند.

همچنین در صورتی که خریداران بخواهند دوباره در موقعیت جدید فشار به سمت عرضه را در دستور کار قرار دهند، شاخص کل بورس در دامنه محدود در کانال 1.3 میلیون واحد باقی می ماند. 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: