طرح صیانت | کلیات طرح صیانت | تصویب طرح صیانت

کلیات طرح صیانت تصویب شد | طرح صیانت چیست؟

کلیات طرح صیانت تصویب شد | طرح صیانت چیست؟
کدخبر : 553220

کمیسیون مشترک طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی کلیات طرح صیانت را به تصویب رساندند.

طرح صیانت نام طرح جدیدی است که این روزها صدای همه ی اطرافیان را درآورده و غالب مردم به جز عده ای خاص مخالف این طرح هستند. قرار گرفتن طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی در فهرست طرح‌های مورد بررسی صحن علنی مجلس با انتقادات گسترده کاربران فضای مجازی و رسانه‌ ها رو به‌ رو شد، چون تعداد کثیری از فعالان رسانه ‌ای و مدنی طرحصیانت را در راستای ایجاد محدودیت دسترسی به شبکه‌ ها و پیام‌ رسان‌ های اجتماعی تلقی کردند. طرح صیانت جدید مجلس، در حقیقت نمونه ی بارها اصلاح‌ شده همان طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی و سامان‌ دهی پیام‌ رسان‌ های اجتماعی است که مسدود ‌کردن شبکه ‌های مجازی خارجی را در دستور داشت.

طرح صیانت

کلیات طرح صیانت تصویب شد

کمیسیون مشترک طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی کلیات طرح صیانت را به تصویب رساندند.

اعضای کمیسیون طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی در جلسه امروز کمیسیون با ۱۸ رای موافق کلیات این طرح را به تصویب رساندند.

جلال رشیدی کوچی در این جلسه گفت: من نه مخالف نظام هستم و نه مخالف انقلاب از خانواده‌ای آمده‌ام که پنج شهید تقدیم کرده است. عده‌ای برای موافقت با این طرح با من تماس می‌گیرند و من را تهدید می‌کنند. این در حالی است که بعد از گذشت مدتی به آغاز به کار کمیسیون مشترک مردم هنوز نگران تصویب این طرح هستند.

وی ادامه داد: این موضوع هم دلیل دارد برای مثال به یکباره اعلام می‌شود که در خلال بررسی بودجه جلسه‌ای برای بررسی این طرح برگزار شود. کسی مخالف ساماندهی فضای مجازی نیست اما آیا این طرح در راستای ساماندهی فضای مجازی است؟ از نظر مردم اینگونه نیست من در کنار مردم هستم.

در ادامه رضا تقی پور انوری رییس کمیسیون مشترک در پاسخ به اظهارات جلال رشیدی کوچی گفت: برگزاری جلسه امروز به یکباره نبوده است و از دو روز قبل در این خصوص نظرخواهی شد. ۱۴ نفر از اعضای کمیسیون با برگزاری این جلسه موافق بودند.

وی اضافه کرد: متاسفانه هنوز تخریب‌ها و تهدیدها در خصوص این طرح ادامه دارد. متاسفانه یکی از دوستان امروز در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی هم مطالبی مطرح کرده است و در رسانه‌ها گفته شد که قرار است جلسه ۴۵ دقیقه‌ای تصمیم گیری شود. این در حالی است که قرار بود جلسه ۱۲:۴۵ برگزار شود نه یک جلسه ۴۵ دقیقه‌ای. باید توضیح داده شود این ۴۵ دقیقه از کجا آمده است.

رییس کمیسیون مشترک در پایان عنوان کرد: جرئیات طرح نیز در جلسات بعدی کمیسیون بررسی خواهد شد، برگزاری این جلسات اطلاع رسانی می شود.

در پایان نیز کلیات طرح حمایت از حقوق کاربران به رای گذاشته شد و با رای مثبت ۱۸ نفر از اعضای کمیسیون همراه شد.

از همان ابتدای مطرح شدن این طرح انتقادات زیادی به آن وارد شد از جمله این که این طرح باعث محدودیت در کسب و کار در فضای مجازی و نقض حقوق شهروندی و حریم خصوصی می شود اما هر بار مدافعان آن اعلام می کردند که طرح تغییر کرده است. پس از مدتی نیز مرکز پژوهش‌های مجلس انتقادات اساسی درباره طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی وارد کرد. در پی افزایش انتقادها از مشخص نبودن طرح و شفاف نبودن روند بررسی آن رییس مجلس تاکید کرد که جلسات کمیسیون مشترک باید علنی برگزار شود. 

با رسیدن فصل بودجه پیش بینی این بود که رسیدگی به این طرح به بعد از مشخص شدن تکلیف بودجه موکول شود.

موافقین طرح صیانت چه کسانی هستند؟

پس از مطرح شدن این طرح سیل مخالفت ها از هر سمتی به این طرح روانه شد و به جرئت می توان گفت که افراد موافق با این طرح بسیار انگشت شمارند در واقع در بین کل افراد جامعه این بار به غیر بر مردم و فعالین سیاسی اصلاح‌ طلب، شماری از گروه‌ ها و فعالین سیاسی اصول گرا حتی نیز از تصویب این طرح انتقاد کردند. اما به راستی موافقین اصلی این طرح چه کسانی هستند؟ لیست این افراد در زیر آمده است:

- مرتضی آقا تهرانی و جبهه پایداری

- رضا تقی‌پور

- علیرضا زاکانی

- مسعو فیاضی

- یاسر جلالی

- روح الله مومن نسب

- سردار نقدی

آیا طرح صیانت اجرا می شود؟

سوال مهم اینجاست که آیا در نهایت این طرح عملی می شود یا خیر؟ بعضی از از کاربران معتقدند به خاطر مشکلات زیرساختی این طرح قابلیت اجرایی ندارد و در حقیقت این کاربران می گویند زیاد نگران نباشید از حرف تا عمل خیلی فاصله دارد، در عمل ممکن نیست چون بستر بسیاری از قسمت های اینترنت داخلی، خارجی می باشد و مدعیان این طرح مجبورند حداقل یک کم فضا و ظرفیت به اینترنت خارجی داشته باشند تا اینترنت داخلی دچار مشکل نشود و در حال حاضر عملاً بسته های اینترنتی دو بخشی است حجم داخلی و خارجی جدا گانه مشخص شده است، شاید فقط مجبور شویم ترافیک اضافه بخریم.

پیامد های طرح صیانت

در این بخش قصد داریم که به طور کامل در مورد پیامد هایی که این طرح بر مسائل گوناگون خواهد گذاشت صحبت کنیم تا انتها با ما همراه باشید.

تشکیل شدن یک نهاد جدید با روی کار آمدن طرح صیانت که اختیارات موازی و گسترده ای دارد

در نسخه جدیدی که از این طرح آمده است، از ایجاد یک نهاد جدید صحبت شده است که می توان گفت تقریبا تمامی ارکان حاکمیت را در بر می ‌گیرند؛ البته یک نماینده بخش خصوصی هم در ترکیب این نهاد دیده می شود. این نهاد مانند هر نهاد دیگری یک سری وظایف دارند که به‌ طور خلاصه می توان گفت، این نهاد می‌ تواند در باب انواع ضوابط حوزه فضای مجازی، قوانینی تصویب کند که در طرح حاضر مجلس گنجانده نشده‌ اند! همین موضوع ما را بس است تا نگرانی بیش از اندازه ای برای روشن‌ شدن حد و حدود تصویب وظایف کمیسیون تنظیم مقررات قانون حمایت از کاربران وجود داشته باشد چرا که پس از تصویب طرح، دیگر نمی‌توان این اختیارات را عوض کرد یا به چیز دیگری مبدل ساخت.

طرح صیانت و اعطای تسهیلاتی از قبیل وام و حمایت‌ های مالی و ایجاد رانت

صندوقی قرار است در این طرح ایجاد شود که در بخشی از این طرح به آن اشاره شده است که شخصیت حقوقی مستقل دارد و با گرفتن مبالغی از ارائه خدمات مخابراتی و فروش ترافیک توسط وزارت ارتباطات، به حمایت از توسعه خدمات پایه کاربردی داخلی می ‌پردازد. مطابق گفته های موافقان این طرح، این مبالغ صرف پرداخت حق‌ السهم تولید کننده محتوای داخلی و ارائه‌ دهندگان خدمات پایه کاربردی داخلی خواهد شد. در حقیقت قصد ایده دهندگان این طرح در این قسمت، حمایت مالی از ایجاد پلتفرم‌ هایی است که قابل رقابت با نمونه‌ های خارجی باشند و این یعنی ایجاد رانت.

کلیات طرح صیانت تصویب شد | طرح صیانت چیست؟

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۵ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: