جنگ روسیه و اوکراین | رئیسی | پوتین

تماس تلفنی مهم رئیسی با پوتین درباره جنگ روسیه و اوکراین | جزئیات تماس تلفنی پوتین با ابراهیم رئیسی

تماس تلفنی مهم رئیسی با پوتین درباره جنگ روسیه و اوکراین | جزئیات تماس تلفنی پوتین با ابراهیم رئیسی
کدخبر : 553365

رؤسای جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در تماسی تلفنی درباره تحولات بین‌المللی و مذاکرات هسته‌ای گفت‌وگو کردند.

جنگ روسیه و اوکراین شروع شد. بعد از بیش از یک ماه تنش در مرز اوکراین و حضور نیروهای نظامی روسیه، بامداد پنجشنبه ۵ اسفند ولادیمیر پوتین فرمان عملیات نظامی در بخش شرقی را صادر کرد و جنگ روسیه و اوکراین آغاز شد. جزئیات جنگ روسیه و اوکراین در حال بررسی است. ولادمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه ساعتی پیش به صورت اضطراری در برابر دوربین‌های تلویزیون حاضر شد و آغاز جنگ روسیه و اوکراین را اعلام کرد. 

تماس تلفنی مهم رئیسی با پوتین درباره جنگ روسیه و اوکراین

سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان در گفت وگوی تلفنی با رئیس جمهور روسیه با بیان اینکه گسترش ناتو به سمت شرق تنش‌زا است، تاکید کرد: گسترش ناتو تهدیدی جدی علیه ثبات و امنیت کشورهای مستقل در مناطق مختلف است.

رئیس جمهور اظهار امیدواری کرد که آنچه اتفاق می‌افتد به نفع ملت‌ها و منطقه تمام شود.

رئیسی با اشاره به مذاکرات هسته‌ای با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران به دنبال توافقی پایدار است و نه متزلزل اظهار داشت: ارائه تضمین معتبر، پایان بخشیدن به ادعاهای سیاسی و لغو واقعی تحریم‌ها از ضرورت‌های دست یافتن به توافق پایدار هستند.

تاکید رئیس جمهور روسیه بر تداوم رایزنی‌های دو طرف درباره مذاکرات هسته‌ای

رئیس جمهور روسیه نیز در این گفتگوی تلفنی، وضعیت کنونی را پاسخ مشروع به چندین دهه نقض معاهدات امنیتی و تلاش‌های غرب برای آسیب رساندن به امنیت کشورش دانست. پوتین همچنین با اشاره به همکاری‌های فعال ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر تداوم رایزنی‌های دو طرف در رابطه با مذاکرات هسته‌ای تاکید کرد.

جنگ روسیه و اوکراین

واکنش رسمی ایران به جنگ روسیه و اوکراین

امیرعبداللهیان در توئیتی نوشت: بحران اوکراین⁩ ریشه در اقدامات تحریک آمیز ناتو دارد

امیرعبداللهیان در توئیتی نوشت: بحران اوکراین⁩ ریشه در اقدامات تحریک آمیز ناتو دارد

ما توسل به جنگ را راه حل نمی‌دانیم برقراری آتش‌بس و تمرکز بر راه حل سیاسی و دموکراتیک یک ضرورت است

وزیر امور خارجه کشورمان در تماس تلفنی با سفیر جمهوری اسلامی ایران در کیف ضمن اطلاع از اوضاع میدانی در اوکراین، از آخرین وضعیت ایرانیان مقیم در آن کشور و همچنین دیپلمات های کشورمان و خانواده‌های آنها کسب اطلاع کرد.

حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در پی تحولات صحنه اوکراین، در تماس تلفنی با سفیر جمهوری اسلامی ایران در کیف ضمن اطلاع از اوضاع میدانی در اوکراین، از آخرین وضعیت ایرانیان مقیم در آن کشور و همچنین دیپلمات های کشورمان و خانواده های آنهاکسب اطلاع کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان در این گفتگوی تلفنی توصیه‌های لازم در خصوص ایرانیان مقیم، خصوصا دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در اوکراین و ضرورت ارائه خدمات ٢۴ ساعته سفارت به هم میهنان مقیم را مورد تاکید قرار داد. 

امیر عبداللهیان همچنین در زمینه ایجاد تسهیلات لازم در زمینه مهر خروج دانشجویی برای دانشجویان شاغل به تحصیل در اوکراین، فارغ از  دستورالعمل های موجود و با توجه به وضعیت اضطراری پیش آمده، دستورات لازم را به سفیر کشورمان در اوکراین ابلاغ کرد.

گفتنی است این دومین تماس تلفنی وزیر امور خارجه کشورمان به دنبال تماس هفته گذشته با سفیر جمهوری اسلامی ایران در کیف و به دنبال شرایط بحرانی پیش آمده در این کشور است.

همچنین از ابتدای آغاز بحران جاری در منطقه اورآسیا، وزارت امور خارجه کشورمان ستاد ویژه‌ای را به ریاست معاون اداری مالی و با عضویت معاون کنسولی و امور ایرانیان، مدیرکل سیاسی اوراسیا و عضویت وبیناری سفیر ایران در کیف به منظور رصد آخرین تحولات و بویژه تنظیم دستورالعمل های لازم برای ارائه تسهیلات به هم میهنان مقیم در این کشور و اعلام شرایط ویژه به سفارتخانه های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همجوار با اوکراین برای برقراری هرگونه تسهیلات جهت مساعدت به خروج ایرانیان مقیم در شرایط اضطراری، تشکیل داده است.

امیرعبداللهیان از ایرانیان مقیم اوکراین خواست که ضمن حفظ آرامش، در تماس با سفارت جمهوری اسلامی ایران و توجه به دستورالعمل های صادره از سوی  سفارت کشورمان در اوکراین، برای اقامت خود در اماکن امن و یا خروج و بازگشت به ایران اقدام نمایند.

آسیب دیدن ساختمانها و تأسیسات عمومی در پایتخت اوکراین

شبکه الجزیره به نقل از خبرنگار خود اعلام کرد: ساختمان های ریاست جمهوری و تأسیسات عمومی در کی‌یف آسیب دیدند.

زلنسکی: اوکراینی ها در خانه بمانند 

رئیس جمهوری اوکراین بامداد امروز (پنجشنبه) در فراخوانی که در کانال رسمی خود در تلگرام منتشر شد، خطاب به اوکراینی ها اعلام کرد که تمام بخش امنیتی و دفاعی کشور در حال کار هستند و از شهروندان اوکراینی خواست وحشت نکنند.

دبیرکل ناتو عملیات نظامی روسیه در اوکراین را محکوم کرد

دبیرکل ناتو با محکوم کردن آنچه «حمله بی‌پروا و بی‌دلیل» روسیه به اوکراین خواند، هشدار داد: این حمله جان افراد بی شماری را به خطر می اندازد و من به شدت آن را محکوم می کنم.

روسیه: به شهرهای اوکراین حمله نمی کنیم؛ زیرساخت های نظامی هدف قرار می گیرد 

به گزارش ایرنا، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که این کشور هیچ حمله ای به شهرها و مناطق مسکونی اوکراین نخواهد کرد و فقط زیرساخت های نظامی این کشور را هدف قرار خواهد داد.

واکنش اوکراین به آغاز عملیات نظامی روسیه

دیمیتری کولبا،‌ وزیر خارجه اوکراین در توییتر نوشت: روسیه جنگی گسترده علیه اوکراین آغاز کرد و شهرها را با سلاح‌هایش هدف قرار داد.

آغاز عملیات نظامی روسیه

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه فرمان آغاز عملیات نظامی ویژه ارتش این کشور در منطقه دونباس اوکراین را صادر کرد.

خبرگزاری رویترز اعلام کرد پس از فرمان پوتین صدای چند انفجار مهیب از شرق اوکراین شنیده شد. شاهدان محلی می گویند حملات گسترده ای در منطقه دونباس رخ داده و دود ناشی از انفجار فضای شهر را پر کرده است.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا پس از فرمان پوتین، این اقدام روسیه را غیرقابل قبول و تحریک کننده خوانده و از جهان خواست مسکو را در برابر اقداماتش پاسخگو کند.

بسته شدن چند فرودگاه اوکراین

به گزارش رویترز، فرودگاه‌های دنیپرو، خارکیف و زاپوریژیا در اوکراین تا صبح روز پنجشنبه برای پرواز و فرود هواپیما‌ها بسته اعلام شد.

وقوع پنج انفجار در دونتسک

شبکه تلویزیونی الجزیره به نقل از خبرگزاری رویترز اعلام کرد: ساعتی قبل، پنج انفجار منطقه دونتسک در شرق اوکراین را به لرزه درآورد. مسئولان دونتسک اعلام کردند اگر اوکراین به این منطقه حمله کند تدابیر مربوط به باز پس گیری مرز‌هایی را که سال ۲۰۱۴ از دست دادیم، اتخاذ خواهیم کرد.

درخواست فرانسه از اتباعش برای خروج از اوکراین

دولت فرانسه از تمامی شهروندان خود خواست به دلیل تشدید تنش ها و احتمال آغاز تهاجم گسترده روسیه به اوکراین بدون فوت وقت خاک این کشور را ترک کنند. 

اوکراین: درگیری نظامی، منجر به جنگ جهانی می‌شود

معاون وزیر خارجه اوکراین وقوع درگیری نظامی بین روسیه و کشورش را خطرناک توصیف و اعلام کرد این کشور به تصمیمات دیپلماتیک امید دارد.

اتحادیه اروپا رسما روسیه را تحریم کرد

اتحادیه اروپا امروز (چهارشنبه) در واکنش به اقدام اخیر روسیه برای به رسمیت شناختن مناطق شرقی اوکراین، بسته تحریمی خود علیه چندین فرد و نهاد را نهایی کرد.

شنیده شدن صدای چندین انفجار در دونتسک

طبق اعلام خبرگزاری اسپوتنیک، چندین صدای انفجار در دونتسک گزارش شده است که احتمال می‌رود از فرودگاه این منطقه باشد.

رئیس جمهور اوکراین: آینده امنیت اروپا در اوکراین تعیین می‌شود

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین گفت: «روسیه حاکمیت ما را نقض کرده است و آینده امنیت اروپا در اوکراین تعیین خواهد شد. تصمیمات اخیر روسیه در خصوص به رسمیت شناختن مناطق جدایی طلب تجاوز به اوکراین است.»

پارلمان اوکراین، روسیه را تحریم کرد

پارلمان اوکراین امروز (چهارشنبه) ۳۵۱ تبعه روس را تحریم کرد. در جریان جلسه امروز پارلمان اوکراین، پیش‌نویسی به تصویب اعضا رسید که به شهروندان این کشور اجازه حمل سلاح گرم و دفاع از خود را می‌دهد.

اوکراین از شهروندان خود خواست فورا روسیه را ترک کنند

اوکراین با اشاره به اینکه تنش‌ها ممکن است ارائه خدمات کنسولی را پیچیده‌تر کند، از شهروندان خود خواست که فورا روسیه را ترک کنند.

کانادا، استرالیا و ژاپن هم به تحریم‌کنندگان روسیه پیوستند

یک روز پس از آن که مسکو «دونتسک» و «لوهانسک» را به عنوان دو جمهوری مستقل به رسمیت شناخت، جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا دور اول تحریم‌های اقتصادی علیه این کشور را اعلام کرد. دولتهای استرالیا و ژاپن هم تحریم های مشابهی را علیه روسیه وضع کردند.

کرملین: دونتسک و لوهانسک خواستار کمک نظامی روسیه شده‌اند

دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه اعلام کرده است: «دنیس پوشیلین» رئیس دولت خودمختار دونتسک و «لئونید پاسچنیک» رئیس دولت خودمختار لوهانسک از «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه درخواست کردند تا در دفع تجاوز نیرو‌های مسلح اوکراین به منظور جلوگیری از تلفات غیرنظامیان و جلوگیری از یک فاجعه انسانی در منطقه «دنباس»، کمک کند.

زلنسکی: ما تهدیدی برای روسیه نیستیم

«ولودیمر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین در سخنرانی تلویزیونی خطاب به مردم کشورش گفت حمله به اوکراین در روسیه تصویب شده است و مدعی شد: ما به دنبال تهدیدی برای روسیه نیستیم، بلکه به دنبال دستیابی به امنیت مردم خود هستیم.

رئیس‌جمهور اوکراین مدعی شد: روسیه یک اقدام خصمانه علیه ما را تأیید کرده است و پوتین به درخواست ما برای شروع گفت‌وگو پاسخ نداده است. ۲۰۰ هزار سرباز روسی در مرز‌های ما جمع شده‌اند؛ ما جنگ سرد یا گرم نمی‌خواهیم، ​​اما از خود دفاع خواهیم کرد.

کاخ سفید: تصمیمی برای اعزام نیروی برای جنگ در اوکراین نداریم

جین ساکی سخنگوی کاخ سفید مدعی شد: تمرکز آمریکا بر جلوگیری از جنگ است، نه بر سیاست، ما به جنگ با روسیه نخواهیم رفت و نیرو برای جنگ در اوکراین نمی‌فرستیم، اما اقدامات دیگری انجام خواهیم داد.

موافقت شورای امنیت با درخواست اوکراین برای برگزاری جلسه اضطراری

خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع دیپلماتیک در سازمان ملل گزارش داد که شورای امنیت موافقت کرده است تا ساعت ۲۱:۳۰ چهارشنبه به‌وقت محلی (۶ بامداد به وقت تهران) جلسه‌ای اضطراری با موضوع بحران اوکراین تشکیل دهد.

اتحادیه اروپا تحریم‌هایی علیه مقام‌های ارشد روسیه وضع کرد

خبرگزاری ریانووستی نوشت، اتحادیه اروپا، «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه، رئیس دفتر ریاست جمهوری این کشور و همچنین «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه را تحریم کرد.

در بیانیه این اتحادیه آمده است: اتحادیه اروپا فهرستی از روس‌هایی را که به دلیل به رسمیت شناختن جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک توسط روسیه تحریم شده‌اند، منتشر کرد و همچنین تحریم‌هایی را علیه تعدادی از بانک‌ها و فعالیت‌های محدود با بدهی عمومی اعمال کرد.

تماس تلفنی مهم رئیسی با پوتین درباره جنگ روسیه و اوکراین | جزئیات تماس تلفنی پوتین با ابراهیم رئیسی

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: