فطریه ماه رمضان | مبلغ فطریه ماه رمضان

مبلغ کفاره و فطریه ماه رمضان ۱۴۰۱ چقدر است؟ | جزئیات جدید از کفاره و فطریه ۱۴۰۱ امسال

مبلغ کفاره و فطریه ماه رمضان 1401 چقدر است؟ | جزئیات جدید از کفاره و فطریه 1401 امسال
کدخبر : 555878

مبلغ فطریه ۱۴۰۱ از سوی مراجع تقلید اعلام شد.

فطریه ماه رمضان عبارت است از زکاتی که هر مسلمان برای خود و هر کس که نان‌خور او محسوب شود، به مستحق می‌پردازد. پرداخت زکات فطره ماه رمضان بعد از یک ماه روزه‌داری در ماه رمضان و در روز عید فطر که روز اول ماه شوال است، واجب شرعی است. از غروب عید فطر می‌تواند فطریه ماه رمضان را پرداخت یا کنار گذاشت و بنابر احتیاط واجب، مکلّف باید فطریه را پیش از نماز عید بدهد، اما اگر نماز عید نمی‌خواند می‌تواند دادن فطریه را تا ظهر تأخیر بیاندازد و در صورتی که دسترسی به فقیر دارد کنار گذاشتن فطریه، کافی نیست؛ اما اگر تا ظهر دسترسی به فقیر نداشت، فطریه را کنار بگذارد و هرگاه دسترسی پیدا کرد به فقیر بدهد و اگر کنار نگذاشته باشد نیز بنا بر احتیاط واجب ساقط نمی‌شود و باید با قصد قربت و بدون نیت ادا و قضا، فطریه را بپردازد.

مبلغ کفاره و فطریه ماه رمضان ۱۴۰۱ چقدر است؟

مراجع عظام تقلید، نظر خود را درباره مبلغ و مقدار فطریه رمضان ۱۴۰۱ اعلام کردند که بدین شرح است:

مبلغ فطریه ماه رمضان دفتر آیت الله العظمی خامنه ای

مکلف باید برای خودش و کسانی که نانخور او هستند برای هر نفر، یک صاع (تقریباً سه کیلوگرم) گندم یا جو یا خرما یا کشمش یا برنج یا ذرت یا مانند اینها به مستحق بدهد و اگر پول یکی از اینها را هم بدهد، کافی است.

ضمنا زکات فطره امسال (۱۴۰۱) به قیمت گندم برای هر نفر، « چهل هزار تومان » اعلام شده است.

مبلغ فطریه ماه رمضان دفتر آیت الله العظمی سیستانی

گندم: ۴۰ هزار تومان

برنج ایرانی: ۲۲۵ هزار تومان

برنج غیرایرانی: ۶۰ هزار تومان

مبلغ فطریه ماه رمضان دفتر آیت الله العظمی وحید خراسانی

گندم: ۴۰ هزار تومان

برنج: ۱۴۰ هزار تومان

مبلغ فطریه ماه رمضان دفتر آیت الله العظمی شبیری زنجانی

گندم: ۴۰ هزار تومان

برنج ایرانی: ۲۵۰ هزار تومان

برنج پاکستانی: ۱۱۰ هزار تومان

برنج هندی: ۷۵ هزار تومان

مبلغ فطریه ماه رمضان دفتر آیت الله العظمی مکارم شیرازی

گندم: ۴۰ هزار تومان

برنج: ۱۵۰ هزار تومان

کفاره روزه غیر عمد مبلغ هشت هزار تومان معادل ۸۰.۰۰۰ ریال است که باید به صورت نان تهیه و پرداخت شود؛ همچنین کفاره روزه عمد مبلغ چهارصد و هشتاد هزار تومان معادل ۴.۸۰۰.۰۰۰ ریال است.

مبلغ فطریه ماه رمضان دفتر آیت الله العظمی نوری همدانی

بسم الله الرحمن الرحیم

با آرزوی قبولی طاعات و عبادات مؤمنین ومؤمنات، میزان زکات فطره ازسوی دفترمرجع عالیقدرحضرت آیت الله العظمی نوری همدانی «مدظله العالی» به شرح ذیل اعلام شد:

شخصی که پرداخت زکات فطره بر او واجب است باید برای خودش و کسانی که نان خور او هستند، هر نفری یک صاع ( ۳ کیلو) از خوراکی‌های رایج خود (مانند گندم، برنج و …) یا مبلغ آن را به عنوان فطریه بپردازد.

با توجه به اینکه قیمت گندم و برنج در شهرهای مختلف، ممکن است تفاوت داشته باشد، لذا مؤمنین می‌توانند معادل مقادیر مذکور را بر طبق قیمت محل زندگی خود، محاسبه و پرداخت نمایند.

دفتر معظم له مبلغ قوت غالب گندم را ٤٠ هزار تومان و قوت غالب برنج ایرانی ١٥٠ هزار تومان اعلام می نماید که مؤمنین در پرداخت یکی از آن مخیر می باشند.

فطریه ماه رمضان

نرخ فطریه رمضان ۱۴۰۱

فطریه عبارت است از سه کیلو طعام غالب هر مسلمان اعم از جو، گندم و برنج و اقلامی که به‌عنوان طعام محسوب می‌شوند.

به استناد همین گزارش ارزش فطریه رمضان امسال این مبلغ است: بر اساس محاسبات صورت‌گرفته میزان زکات فطره برای یک نفر با محاسبه‌ی سه کیلو گندم، ۲۱۰۰۰ تومان است و پرداخت این مبلغ به‌عنوان فطریه کفایت می‌کند.

بدیهی است که اگر قوت قالب شخص مسلمان خوردنی دیگری غیر از گندم باشد، مبنای محاسبه و ارزش آن هم تغییر خواهد کرد.

وجوه شرعی رمضان و کمک به نیازمندان

کمک به آزادی زندانیان و یا حمایت از خانواده های آنها از رسوم سالهای اخیر است. از افراد سرشناس یا به اصلاح سلبریتی‌ها تا موسسات خیریه مختلف و حتی افرادی که در جمع های محدود و کوچک شناخته می‌شوند در این رابطه فعالیت دارند.

یک حساب سرانگشتی نشان می دهد که یک ماه کفاره نگرفتن روزه از ۱۴۵ هزار تومان تا هشت میلیون و هفتصد هزار تومان متغییر است.

همچنین ارزش نقدی زکات فطره رمضان ۱۴۰۱ برای یک خانوار متوسط ۳٫۳ نفری حدود ۷۰ هزار تومان خواهد شد. مطابق این برآورد می توان انتظار داشت که در صورت پرداخت شدن این مبالغ بتوان زمینه کمک کردن به افراد نیازمند را فراهم کرد.

وجوه شرعی ماه رمضان چیست؟

به غیر از نذوراتی که مرسوم است از سوی مردم برای برآورده شدن حاجات کنارگذاشته شود. زکات فطره و کفاره روزه عمده ترین وجوه شرعی هستند که پرداخت می شود.

مطابق احکام اسلامی مبنای محاسبه این وجوه شرعی روزانه است و می توان آنها را به صورت نقدی و غیر نقی تادیه کرد. ارزش گذاری زکات فطره و کفاره روزه مبنایی فقهی دارد و به صورت معمول از طرف مراجع تقلید انجام می شود.

فطریه چیست؟

زکات فطره یا فطریه یکی از فروع دین اسلام است که در عید فطر پرداخت می‌شود. میزان فطریه معادل مبلغ سه کیلوگرم قوت غالب (غذای روزمره) مورد استفاده افراد است که می‌تواند گندم، برنج، ذرت، کشمش، خرما و مانند این‌ها باشد؛ معمولاً در زمان حاضر، گندم و برنج مهم‌ترین قوت غالب است، از این رو افراد باید برای هر نفر سه کیلوگرم گندم یا برنج یا معادل نقدی آن را به عنوان زکات فطریه پرداخت کنند.

پرداخت فطریه

بر کسی که خودش فقیر نباشد واجب است برای خود و تمام کسانی که تحت تکفل او هستند زکات فطره را بپردازد. اگر کسی که فطره بر او واجب است آن را پرداخت نکند بر فرد تحت تکلف واجب نمی‌شود.

مسائل زکات فطره

در زکات فطره مانند زکات مال قصد قربت لازم است، یعنی باید برای اطاعت فرمان خدا زکات فطره بدهد و نیّت فطره نیز شرط است.

زکات فطره را نمی‌توان قبل از ماه رمضان داد و اگر بدهد باید روز عید فطر اعاده کند، همچنین احتیاط واجب آن است که در ماه مبارک رمضان هم ندهد، ولی اگر پیش از ماه رمضان یا در ماه رمضان چیزی را به فقیر قرض دهد و بعد از آنکه فطره بر او واجب شد طلب خود را به جای فطره حساب کند مانعی ندارد.

در زکات فطره خوراک شخصی خود انسان ملاک نیست بلکه خوراک معمولی اهل شهر و یا محل ملاک است. بنابراین، کسی که همیشه برنج می‌خورد می‌تواند زکات فطره را از گندم بدهد.

فطریه ماه رمضان

در زکات فطره می‌توان به جای جنس، پول داد، مثلاً حساب می‌کند قیمت یک من گندم چه اندازه است; پول آن را به همین عنوان به فقیر می‌دهد، ولی باید توجّه داشت ملاک، قیمت خرده فروشی در بازار آزاد است نه قیمت عمده فروشی و نرخ رسمی و به تعبیر دیگر باید پولی بدهد که فقیر اگر بخواهد بتواند با آن همان جنس را از بازار بخرد.

گندم یا چیز دیگری را که برای فطره می‌دهند باید مخلوط با خاک و اشیا دیگر نباشد، مگر اینکه بقدری کم باشد که به حساب نیاید.

مبلغ کفاره و فطریه ماه رمضان ۱۴۰۱ چقدر است؟ | جزئیات جدید از کفاره و فطریه ۱۴۰۱ امسال

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۲ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: