حقوق بازنشستگان | حقوق بازنشستگان چقدر است؟

خبر بد از حقوق بازنشستگان | چرا افزایش حقوق بازنشستگان هنوز انجام نشده است؟

خبر بد از حقوق بازنشستگان | چرا افزایش حقوق بازنشستگان هنوز انجام نشده است؟
کدخبر : 556956

رییس کانون کارگران بازنشسته تبریز ضمن بیان اینکه تامین اجتماعی باید از دولت درخواست کند مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان هر چه سریعتر ابلاغ شود، گفت: عده‌ای با سنگ‌اندازی در تصویب این مصوبه دل دشمنان انقلاب را شاد می‌کنند.

ششم مرداد ماه سال جاری لایحه همسان سازی حقوق بازنشستگان به مجلس ارائه شده است اما هنوز این مهم در مجلس مورد بررسی قرار نگرفته است. در تازه‌ترین اظهار نظر رییس کمیسیون برنامه و بودجه تاکید کرده که اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان با هدف ایجاد عدالت در پرداخت‌ها در برنامه هفتم توسعه محقق خواهد شد . هنوز خبر مشخصی درباره وضعیت حقوق بازنشستگان منتشر نشده. دائمی شدن حقوق بازنشستگان نیز در دستور کار دولت دوازدهم قرار گرفته است. رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در اخرین اظهاراتش گفته موضوع همسان سازی حقوق بازنشستگان لحاظ خواهد شد. در ادامه آخرین خبر از پرداخت حقوق بازنشستگان را می خوانید.

حقوق بازنشستگان

چرا افزایش حقوق بازنشستگان هنوز انجام نشده است؟

کریم صادق زاده تبریزی با اشاره به شرایط سخت اقتصادی حاکم بر کشور به ویژه جامعه بازنشستگان که اکنون به بخش مهمی از قشر محروم تبدیل شده‌اند، گفت: پس از تصویب افزایش حقوق بازنشستگان و مدنظر قرار دادن افزایش ۲۵درصدی همسان‌سازی حقوق آنان از سوی هیأت امنای سازمان تامین اجتماعی و ارسال آن به هیأت دولت برای تصویب نهایی انتظار می‌رفت سازمان تامین اجتماعی دست روی دست نمی‌گذاشت و به طور جدی پیگیر تصویب این مصوبه بود.

وی گفت: ارسال این مصوبه به هیأت دولت به خوبی نشان می‌دهد که تامین اجتماعی خود بر اجحافی که بر قشر بازنشسته شده، آگاهی کامل دارد اما با فرصت‌سوزی نشان داد به فکر صاحبان اصلی این مجموعه که بازنشستگان و کارگران که همان بازنشستگان آینده هستند، نیست.

صادق زاده اظهار داشت: بلاتکلیفی بازنشستگان تامین اجتماعی در حالی ادامه دارد که سازمان حقوق کارکنان خود را براساس افزایش دستمزد جدید و مصوبه شورای عالی کار پرداخت کرده است. از سوی دیگر مستمری‌بگیران کشوری و لشگری هم حقوق فروردین ماه خود را با افزایش تصویب شده، دریافت کرده‌اند و در این میان تنها تکلیف بازنشستگان کارگری معلوم نیست.

به گفته وی؛ دولت و مجلس در سال‌های گذشته با عدم پرداخت به موقع حقوق کارگران بازنشسته و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی، آنان از حقوق حقه خود محروم کرده‌اند. آنهم از حقوقی که طی ۳۰ سال، با کسر مبالغی از دستمزد و در قالب حق بیمه در این سازمان به امانت گذاشته‌اند.

نائب رییس هیئت مدیره کانون بازنشستگان آذربایجان شرقی در ادامه گفت: بیمه‌شدگان شاغل و بازنشسته درواقع کارفرمای تامین اجتماعی و تمامی کارکنان سازمان تامین اجتماعی هستند، بنابراین چرا به ولی نعمتان این مجموعه جفا می‌شود؟

وی با اشاره به اینکه برای تعیین تکلیف و پرداخت حقوق بازنشستگان حتی یک جلسه هم زیاد است زیرا قوانین صراحت داشته و تکلیف روشن است، گفت: تامین اجتماعی در شرایطی که هنوز دولت مصوبه را تصویب نکرده، بازهم خیلی کارها می‌توانست انجام دهد. می‌توانست حتی بخشی از بدهی را به صورت علی‌الحساب پرداخت کند. به اعتقاد من جسارت شهردار تهران در پرداخت حقوق کارکنان اتوبوسرانی آنهم یک شبه قابل تقدیر است.

رییس کانون کارگران بازنشسته تبریز گفت: حقوق بازنشستگان بر اساس مواد ۱۱۱ و ۹۶ قانون تامین اجتماعی می‌بایست به تبع مصوبه افزایش دستمزد شورای عالی کار، افزایش یابد و این کار باید در کمترین فرصت اداری صورت می‌گرفت اما هنوز به پایان دومین ماه سال جدید رسیده‌ایم با این حال هنوز اقدام عملی دیده نشده است.

وی با تأکید بر اینکه تاخیر در تصویب نهایی و ابلاغ آن در این شرایط تورمی شدید، قشر بازنشسته را با مشکلات بیشتری روبرو کرده است، تصریح کرد: قطعا عده‌ای با سنگ‌اندازی در تصویب این مصوبه دل دشمنان انقلاب را شاد می‌کنند.

صادق زاده با بیان اینکه ما کارگران و بازنشستگان اگر تا دیروز با مشکل آموزش، تفریح و مسافرت مواجه بودیم اکنون با این تورم موجود نگران نان سفره‌هایمان هستیم، گفت: انتظار می‌رود هرچه زودتر مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان ابلاغ و اجرایی شود تا بخشی از آلام آنان تسکین یاید چراکه هنوز مشکلات دیگری از این قشر در سایر بخش‌ها از جمله درمان و بیمه تکمیلی، گرانی دارو، مسکن و ده‌ها موضوع دیگر بلاتکلیف مانده است.

خبر داغ از افزایش حقوق بازنشستگان کشوری

حجت‌الله عبدالملکی اظهار کرد: این افزایش حقوق بعد از تصویب اطلاع‌رسانی شده و همزمان با حقوق خردادماه به حساب بازنشستگان پرداخت خواهد شد.

وی در مورد افراد جا مانده و مستحق دریافت یارانه تصریح کرد: افراد جا مانده از سال‌های گذشته که یارانه‌ای به آنها پرداخت نمی‌شد، با مراجعه به وب‌سایت سازمان هدفمندی یارانه‌ها می‌توانند ثبت‌نام خود را انجام داده و در صورت تأیید نهایی یارانه اردیبهشت و خرداد را دریافت کنند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: گروهی از خانوارها نیز که قبلاً یارانه دریافت می‌کردند و در این مرحله جز دهک دهم محسوب شده‌اند، با دستور رئیس جمهور به مدت یک ماه پرداختی یارانه آنها انجام شده تا بعد از بررسی امکان برداشت فراهم آید.

عبدالملکی افزود: یک ماه فرصت بررسی و اعلام نتایج را به ما داده‌اند تا بعد از بررسی نهایی و اعلام وضعیت افراد معترض، امکان برداشت مبلغ اردیبهشت به این افراد داده خواهد شد.

وی به سفر اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس به استان اردبیل اشاره کرد و ادامه داد: همراه با این اعضا معاونان و رؤسای سازمان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به استان اردبیل سفر کرده و بازدیدهایی را از شهرهای مختلف انجام دادند.

عبدالملکی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: در جلسه شورای اداری که با حضور استاندار اردبیل برگزار شد، مقرر شد تا در کنار تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام به عنوان زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، طرح‌های اقتصادی و توسعه کارآفرینی نیز عملیاتی شود.

وی از تکمیل طرح دامداری مصوب با همراهی شستا و سایر پروژه‌های اقتصادی و اشتغال‌آفرین خبر داد و اضافه کرد: با تأمین زمین قرار شد یک‌هزار واحد مسکن کارگری نیز در این استان احداث شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تهیه و توزیع ۲۰۰ بسته جهیزیه برای خانواده‌های تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد خبر داد و بیان کرد: در حوزه اشتغال نیز قرار شد در شهرستان‌های محروم به ازای جذب تسهیلات در نیمه اول، سهم بیشتری در اشتغال خانگی و مشاغل زود بازده پرداخت شود تا از محل این طرح‌ها اشتغال مولد ایجاد شود.

واریز حقوق بازنشستگان

مدیرکل امور مالی صندوق بازنشستگی کشوری گفت: افزایش ۱۰ درصدی سال ۱۴۰۱ حقوق بازنشستگان و وظیفه بگیران صندوق بازنشستگی کشوری در اردیبهشت پرداخت شد.

به گفته خدامی، معوقه فروردین هم اعمال و همراه با حقوق اردیبهشت به حساب بازنشستگان واریز شد.

پنجاهمین گردهمایی روسای کانون‌های بازنشستگی کشوری استان تهران، روز گذشته برگزار شد؛ یک مطالبه‌ی اصلی بازنشستگان کشوری، صدور احکام حقوقی جدید است که در این جلسه، اکبر شیر محمدی معاون فنی صندوق بازنشستگی کشوری به سوالات شرکت کنندگان پاسخ داد.

او در خصوص صدور احکام سال ۱۴۰۱ گفت: احکام ۱۰ درصد افزایش حقوق در اردیبهشت ماه صادر می‌شود. ولی در خصوص احکام همسان‌سازی بعلت نامعلوم بودن نحوه توزیع آن در بودجه، پاسخی داده نشد.

بازنشستگان کشوری خواستار روشن شدن نحوه‌ی همسان‌سازی و زمان صدور احکام آن هستند و می‌گویند باید همسان‌سازی از ماه ابتدای سال اجرا شده و بنابراین مابه‌التفاوت به بازنشستگان پرداخت شود.

به زودی افزایش حقوق  بازنشستگان در دولت بررسی می شود

احسان خاندوزی وزیر امور اقتصاد و دارایی امروز چهارشنبه در حاشیه هیئت دولت، درباره ثبت‌نام از متقاضیان دریافت یارانه اظهار داشت: ثبت‌نام از متقاضیان دریافت یارانه شامل افراد جدید و جامانده و در راستای مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها از روز گذشته از سوی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها آغاز شد. برای ثبت‌نام از متقاضیان دریافت یارانه شامل افراد جدید و جامانده تاکنون ۵۰۰ هزار نفر به این سامانه مراجعه کردند.

وزیر اقتصاد در پاسخ به این سوال که چرا موضوع افزایش حقوق بازنشستگان تا این حد به تاخیر افتاده است؟ و آن‌ها به این مسئله معترض هستند تصریح کرد: فرمایش شما و توقع بازنشستگان صددرصد درست است و همه ما با اقشاری از بازنشستگان در ارتباط هستیم که پیش از این منتظر نتیجه بودند، اما به جهت دیر ابلاغ شدن قانون بودجه، مطلع هستید در هفته‌های اول فروردین تازه قانون بودجه ۱۴۰۱ ابلاغ شد و اختلاف نظری  وجود داشت اول باید در کمسیسیون تخصصی مطرح می‌شد تا به جلسه هیات دولت برسد امیدواریم به زودی در صحن دولت نیز درباره آن تصمیم‌گیری شود.

حقوق بازنشستگان

زمان واریز حقوق اردیبهشت بازنشستگان کشوری 

بر اساس اخبار منتشر شده واریز حقوق بازنشستگان کشوری تا پایان ۳۱ اردیبهشت انجام می شود و البته این واریز بر اساس حروف الفبا نیز نخواهد بود.

نمایندگان مجلس تصویب کردند که حقوق بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مشترکان صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری و سایر صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دستگاههای اجرائی، ۱۰ درصد افزایش یابد.

نمایندگان مجلس در جلسه علنی عصر روز دوشنبه و در جریان بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه ۱۴۰۱ ، جزء ۲ بند الف تبصره ۱۲ را تصویب کردند.

بر اساس این مصوبه، حقوق بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مشترکان صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری و سایر صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دستگاههای اجرائی، ده درصد(۱۰%) افزایش می یابد به نحوی که پس از اعمال این افزایش، حکم حقوق بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مشترکان صندوق‌های بازنشستگی مذکور، متناسب با سنوات خدمت قابل قبول، نباید از پنجاه میلیون (۵۰,۰۰۰,۰۰۰)ریال کمتر باشد.

افزایش حقوق بازنشستگان چقدر است؟ 

علی اصغر بیات رئیس کانون عالی بازنشستگان تأمین اجتماعی در ارتباط با میزان افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی، اظهار کرد: در این زمینه جلسات متعددی برگزار شد و نهایتاً با افزایش حقوق بازنشستگان در سال 1401 موافقت شد.

وی افزود: بر این اساس علاوه بر افزایش 57.4 درصد حداقل‌بگیران، سایر سطوح 38 درصد به‌علاوه 515 هزار تومان به حقوق بازنشستگان اضافه خواهد شد و ان‌شاءالله از اردیبهشت‌ماه این افزایش اعمال خواهد شد.

بیات گفت: همچنین مابه‌التفاوت افزایش حقوق فروردین ماه با اردیبهشت پرداخت خواهد شد.

حقوق بازنشستگان

چالش افزایش حقوق بازنشستگان

در جلسه وزیر اقتصاد با مدیران بیمه‌ای، درباره روش افزایش حقوق بازنشستگان بحث شده است. احسان خاندوزی در این مورد تصریح کرد: یکی از همین موارد، مساله افزایش حقوق بازنشستگان از طریق تعریف محصولات بیمه‌ای جدید است که مقرر شد رئیس کل بیمه مرکزی در این زمینه هم پیشنهادی را به سرعت آماده و ارائه کند.

باید توجه داشت که در ایران و در صندوق بازنشستگی کشوری یک قانون کلی درباره تعدیل مستمری وجود دارد و آن توجه به شاخص هزینه زندگی است و با جود این رویه اجرایی ثابتی برای افزایش حقوق بازنشستگی وجود ندارد. برای مثال در سال ۱۳۸۰ افزایش ضریب ریالی حقوق کارکنان دولت به‌عنوان مبنای تعدیل حقوق بازنشستگی در نظر گرفته شد. در سال ۸۳ افزایش مستمری بر مبنای یک مبلغ ثابت و یک تغییر درصدی اعمال شد. در سال‌های بعد بار دیگر میزان افزایش مستمری به صورت درصدی اعلام شد.

در سال ۸۸ علاوه بر اعلام میزان افزایش درصدی حقوق بازنشستگی، حداقل حقوق بازنشستگان هم تعیین و اعلام شد. در سال ۹۵ افزایش حقوق بر مبنای سقف حقوق پرداختی انجام شد؛ به‌طوری‌که حقوق‌های کمتر، افزایش حقوق بیشتر و حقوق بیشتر افزایش حقوق کمتر داشتند. در سال ۹۹ نیز با تصویب متناسب‌سازی افزایش حقوق بازنشستگی بر مبنای افزایش دستمزد تعیین شد؛ به‌طوری‌که حقوق بازنشستگان به ۹۰درصد حقوق شاغل همتراز رسید. حال با توجه به صحبت های وزیر اقتصاد، به نظر می‌رسد برای افزایش حقوق بازنشستگان برای سال آینده تصمیم‌های جدیدی اتخاذ شده است. شاید مهم‌ترین مساله‌ای که درباره افزایش حقوق این قشر به صورت سال‌های گذشته وجود دارد، فشاری است که به بودجه کشور وارد می‌کند که احتمالا نتیجه‌ای جز استقراض دولت از بانک مرکزی و در نهایت تورم نخواهد داشت؛ اما باید دید دولت برای فرار فشار بودجه‌ای، می‌تواند راهکار دیگری پیدا کند؟

منبع: اقتصادنیوز

خبر بد از حقوق بازنشستگان | چرا افزایش حقوق بازنشستگان هنوز انجام نشده است؟

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر:

  • ناشناس

    پدرسوختگی خودشان رانشان می دهند.