قیمت نفت | وضعیت قیمت نفت | قیمت نفت امروز

قیمت نفت | قیمت نفت ۱۰ مردادماه ۱۴۰۱ | قیمت جهانی نفت و قیمت نفت برنت چند شد؟

قیمت نفت | قیمت نفت 10 مردادماه 1401 | قیمت جهانی نفت و قیمت نفت برنت چند شد؟
کدخبر : 562220

قیمت نفت امروز دوشنبه، 10 مردادماه 1401 اعلام شد. قیمت نفت برنت امروز چند شده است؟

قیمت نفت در بازار جهانی افزایش داشته است. قیمت نفت هرروز منتشر می شود. قیمت نفت نوسان دارد. قیمت نفت امروز دوشنبه، 10 مردادماه 1401 اعلام شد.

انتشار اطلاعات ناامیدکننده درمورد ضعف تولید در چین و ژاپن در ماه جاری میلادی دورنمای تقاضا را تحت تاثیر قرار داده و قیمت نفت را در آستانه اجلاس اوپک پلاس پایین آورده‌است.

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۷۴ سنت معادل ۰٫۷۱ درصد کاهش به ۱۰۳ دلار و ۲۳ سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با ۹۵ سنت معادل ۰٫۹۶ درصد کاهش ۹۷ دلار و ۶۷ سنت معامله می‌شود.

قرنطینه‌های جدید کرونایی در چین فعالیت کارخانه‌ای در این کشور به‌عنوان بزرگ‌ترین واردکننده نفت خام دنیا را پایین آورده‌است. شاخص مدیران خرید تولید در چین در ماه جاری میلادی تا ۵۰٫۴ پایین آمده‌است، درحالی‌که در ماه گذشته برابر با ۵۱٫۷ بود.

قیمت نفت

رشد فعالیت کارخانه‌ای در ژاپن هم به پایین‌ترین رقم طی ۱۰ ماه گذشته رسیده‌است.

تحلیلگران ضعف تولید در چین را مهم‌ترین عامل تاثیرگذار بر قیمت نفت می‌دانند.

فعالیت‌های اقتصادی به‌طرز شگفت‌آوری در چین کاهش‌یافته که نشان می‌دهد روند بهبود از بحران کرونا در دومین اقتصاد بزرگ دنیا احتمالاً مطابق با انتظار نخواهد بود. به‌این‌ترتیب دورنمای تقاضا در بازار نفت تیره و تار می‌شود.

به‌علاوه افزایش تورم و بالا رفتن نرخ بهره ترس از رکود را افزایش داده و تقاضا برای سوخت در سراسر دنیا را پایین آورده‌است.

تحلیلگران حالا متوسط قیمت نفت خام برنت برای سال جاری میلادی را ۱۰۵ دلار و ۷۵ سنت در هر بشکه پیش‌بینی می‌کنند. این رقم برای نفت آمریکا تا ۱۰۱ دلار و ۲۸ سنت پایین آمده‌است.

ائتلاف اوپک پلاس قرار است در روز چهارشنبه درمورد سطح تولید در ماه سپتامبر تصمیم‌گیری کند. طبق گفته برخی منابع اوپک پلاس، این گروه یک افزایش نسبی در تولید خود خواهد داشت. اما برخی هم عقیده دارند تولید در همین سطح فعلی باقی می‌ماند.

دبیرکل جدید اوپک در روز یکشنبه اعلام کرد عضویت روسیه در اوپک پلاس برای موفقیت قرارداد تولید ضروری است.

قیمت نفت | قیمت نفت 31 تیرماه 1401 | قیمت نفت بالا رفت

رفع موانع برای افزایش قیمت نفت

استفن اینز تحلیلگر موسسه SPI Asset Management گفت: «از نظر اقتصادی هنوز هم مشکلاتی وجود دارد اما موانع ساختاری موجود بر سر راه افرایش تولید نفت به این معنی است که خریداران با علم به بی‌ثباتی جغرافیایی-سیاسی پیش رو، به این روند کمک می‌کنند». او توضیح داد که سرمایه‌گذاران تصمیم هفته آینده فدرال رزرو آمریکا برای افزایش نرخ بهره را در ذهن خود دارند. مسئولان فدرال رزرو اعلام کرده‌اند که احتمال دارد بانک مرکزی در جلسه ۲۶ و ۲۷ جولای خود، نرخ بهره را ۷۵ واحد دیگر افزایش دهد.

او اضافه کرد: با اینکه افرایش ۷۵ واحدی گزینه روی میز فدرال رزرو است، اما هر نشانه‌ای از تسهیل در این سیاست‌ها برای رشد اقتصاد جهانی تفاوت زیادی ایجاد می‌کند. با وجود اینکه نشانه‌های کاهش تقاضا در آمریکا شاخص قیمت را در دوره پیشین سه درصد کاهش داد اما کمبود منابع همچنان قیمت‌ها را بالا نگه‌می‌دارد.

قیمت نفت

چالش تامین منابع

تینا تینگ، تحلیلگر بازارهای CMC می‌گوید: «برخلاف کاهش شدید در قیمت‌ نفت، مشکلات تامین منابع همچنان یک نگرانی محسوب می‌شود. تا وقتی که کاهش تقاضا به حد پایدار و حالت اثبات شده‌ای برسد، جنگ اوکراین و کمبود منابع ناشی از آن، مانع از کاهش قیمت‌ها می‌شود.»

نفت وست تگزاس اینترمدیت در دو دوره معاملاتی گذشته کاهشی بود. این کاهش زمانی اتفاق افتاد که داده‌ها نشان از افت تقاضای ۸ درصدی برای بنزین نسبت به سال گذشته در آمریکا داشتند. کاهش تقاضا در اوج فصل رانندگی در این کشور ناشی از قیمت‌های بالای بنزین بود.

در مقابل، نشانه‌های افزایش تقاضا در آسیا شاخص نفت خام برنت را پس از ۶ هفته بالا برد.

در ماه ژوئن با وجود قیمت‌های بالا، تقاضای بنزین و فرآورده‌های نفتی در هند رکورد شکست. مصرف کلی محصولات پالایش یافته در این کشور، نسبت به سال گذشته ۱۸ درصد افرایش داشت. پالایشگاه‌های هند هم در بالاترین ظرفیت خود فعالیت می‌کنند. این مساله نشان از بازگشت قدرتمند بازار نفت، به دوران پیش از کرونا دارد.

قیمت نفت

منبع: تسنیم/تجارت نیوز

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: