قیمت گندم | گندمکاران

زمان اعلام قیمت گندم | تداوم بلاتکلیفی گندمکاران

زمان اعلام قیمت گندم | تداوم بلاتکلیفی گندمکاران
کدخبر : 584946

دولت باید تا پایان تیر نرخ گندم را برای سال زراعی 1403-1402 اعلام می‌کرد اما با گذشت 21 روز از آغاز سال زراعی جدید هنوز تکلیف این موضوع مشخص نیست.

به گزارش شما و اقتصاد : بیش از دو ماه و نیم از پایان مهلت قانونی اعلام قیمت گندم و ۲۱ روز از آغاز سال زراعی گذشته اما دولت هنوز قیمت گندم را برای خرید تضمینی امسال اعلام نکرده است. حالا وزیر جهاد کشاورزی می‌گوید قیمت گندم اوایل هفته آینده اعلام می‌شود و در عین حال، یکی از اعضای کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون، از مخالفت سازمان برنامه و بودجه با تصمیم‌گیری رسمی در این مورد خبر داده است. در این میان، تکلیف گندمکاران در سال زراعی که روزهای آن در حال گذر است، هنوز مشخص نیست.

نرخ گندم؛ ۱۹۵۰۰ تومان؟

۲۳ شهریور بود که شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاوری نرخ گندم را برای سال زراعی جدید تصویب کرد. همان روز خبرگزاری مهر به نقل از اعضای این شورا مدعی شد که قیمت خرید تضمینی ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان است. اما وزارت جهاد کشاورزی اطلاعیه‌ای را با این مضمون صادر کرد که رسانه‌ها نباید به اخبار غیررسمی در این مورد توجه کنند، چرا که وزیر باید عرض یک هفته نرخ گندم و دیگر محصولات کشاورزی را تایید و رسانه‌ای کند.

از آن زمان تا کنون نزدیک به یک ماه گذشته اما هنوز نرخ گندم در سال زراعی جدید به صورت رسمی اعلام نشده است. اخیرا محمدعلی نیکبخت وزیر جهاد کشاوری وعده داده که قیمت مصوب اوایل هفته آینده اعلام می‌شود. در عین حال امروز خبرگزاری فارس به نقل از ارسلان قاسمی رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تعاون ایران نوشت: « قرار است شورای تعیین نرخ تضمینی محصولات کشاورزی تشکیل شود، ولی سازمان برنامه و بودجه که نگاه بودجه‌ای به مسئله دارد با آن مخالف است.» او ابراز امیدواری کرده که نرخ گندم هرچه سریع‌تر اعلام شود و کشاورز تکلیف خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بداند.

با وجود این بلاتکلیفی، اگر نرخ مصوب همان ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان باشد، نگاه‌های متفاوتی نسبت به آن وجود دارد. برخی نمایندگان مجلس و فعالان صنفی این قیمت را متناسب با تورم می‌دانند اما گروهی از کشاوزران معتقدند در صورتی که نرخ گندم، کمتر از ۲۵ هزار تومان باشد، کشت این محصول صرفه اقتصادی ندارد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: