تعرفه واردات خودرو | واردات خودرو

خبر بد برای واردکنندگان خودرو | افزایش دوباره تعرفه واردات خودرو

خبر بد برای واردکنندگان خودرو | افزایش دوباره تعرفه واردات خودرو
کدخبر : 585870

دولت و وزارت صمت که در ظاهر به دنبال کنترل بازار و کاهش قیمت خودرو هستند، در طرحی افزایش تعرفه های سربار خودرو را در نظر گرفته اند.

به گزارش شما واقتصاد : همین چند ماه قبل بود که به طور ناگهانی تعرفه واردات خودرو به شکل چشم گیری افزایش پیدا کرد. نکته مهم این است که طی این مدت هیچ کدام از مسئولان دلیل افزایش تعرفه واردات خودرو را اعلام نکرده اند و صرفاً دولت و مجلس این افزایش تعرفه واردات خودرو را گردن هم می اندازند.

تعرفه واردات خودرو

 حال می بینیم که این بار نوبت به افزایش تعرفه خودروهای مونتاژی رسیده است. محصولاتی که در ثبات قیمت بازار تاثیر زیادی دارند و افزایش تعرفه واردات قطعات منفصله، تبعاتی را بر بازار خودرو خواهد داشت. البته این اتفاق می تواند بار دیگر اثبات کند که دولت حمایت زیادی را از دو خودروساز بزرگ انجام می دهد و با این اقدامات به دنبال ایجاد یک حاشیه امن برای ایران خودرو و سایپا است.

در حال حاضر سود بازرگانی دولت از واردات قطعات منفصله خودروهای مونتاژی کمتر از ۱۵۰۰ سی سی و با عمق ساخت داخل کمتر از ۲۰ درصد، ۲۸ درصد است. حال دولت تعرفه این بخش را به ۵۱ درصد رسانده است.

سود بازرگانی دولت از خودروهای با ساخت داخل ۲۰ تا ۵۰ درصد در شرایط فعلی ۶ و ۱۱ و ۱۶ درصد محاسبه می شود. اما دولت سود بازرگانی این بخش را هم افزایش داده و ناگهان به ۲۸ درصد رسانده است.

در بخش خودروهای با ساخت داخل ۵۰ درصد و بیشتر (که عملاً در شرایط فعلی اتفاق نمی افتد) سود بازرگانی دولت از ۱ و ۶ درصد به ۱ درصد رسیده است.

در بخش خودروهای با حجم موتور ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی سی هم می بینیم که سود بازرگانی داخلی سازی کمتر از ۲۰ درصد از ۱۶ به ۵۱ درصد رسیده است. همچنین ساخت داخل ۲۰ تا ۵۰ درصد هم در این بخش از ۱ و ۶ و ۱۱ درصد به ۲۸ درصد افزایش پیدا کرده است.

با توجه به مدارک رسیده به خبرنگار، وزارت صمت سود بازرگانی و تعرفه های جدید را مصوب کرده و در جلسه ای به خودروسازان خصوصی و دولتی اعلام نموده است. قطعاً خودروسازان موافق این افزایش تعرفه ها نیستند و گفته می شود که مخالفت خود را با افزایش سود بازرگانی دولت آن هم در شرایط فعلی اعلام کرده اند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: