امضای ۲ تفاهم‌نامه همکاری میان موزه‌های نیاوران و ملک با موزه هنری شانگهای

امضای ۲ تفاهم‌نامه همکاری میان موزه‌های نیاوران و ملک با موزه هنری شانگهای
کدخبر : 586071

در پایان نشست تنوع فرهنگی ایران و چین که در شانگهای چین برگزار شد، ۲ تفاهم‌نامه همکاری امضا شد.

به گزارش شماواقتصاد: بر اساس این گزارش توافقنامه دوستی بین موزه ملی ملک به نمایندگی دبیری نژاد و موزه هنری شانگهای امضا شد.

بیژن مقدم مدیر مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران و هوموچینگ مدیر موزه هنری شانگهای نیز با امضای تفاهم‌نامه‌ای بر گسترش همکاری های بین دو موزه تاکید کردند.

رضا دبیری نژاد مدیر اجرایی موزه ملک نیز طی سخنانی گفت: موزه‌ها به دلیل تنوعشان جذابند و می‌توانند گردشگران و مخاطبین بسیاری را به خود جلب کنند.

او تاکید کرد: از سوی دیگر شباهت‌ها همیشه نقطه آغاز پیوند و گفت و گو می‌شوند و امکان برقراری ارتباط بین‌المللی را فراهم می‌کنند، لذاست که می‌گوییم تنوع فرهنگی (شباهت‌ها و تفاوت‌ها) امتیازی در حوزه گردشگری قلمداد می‌شوند.

مدیر اجرایی موزه ملک یادآور شد: این موزه ۸۶ سال قبل وقف شده و بنیانگذار آن با دیدن یک کتاب قدیمی و نسخه خطی تمام دارایی خود را برای ایجاد کتابخانه‌ای بزرگ صرف می‌کند و در کنار آن موزه‌ای نیز ایجاد می‌کند که نمایشگر نگارگری ایرانی، سکه‌های تاریخی، فرش، آثار خوشنویسی و... است.

گلناز گلصباحی مدیر موزه هنر ایران نیز طی سخنانی گفت: کشور پهناور ایران با اینکه در طول تاریخ همواره دستخوش انواع و اقسام تلاطم‌ها و ناملایمات بوده اما قوی‌تر از پیش به رشد و تعالی ادامه داده است.

او افزود: با توجه به همکاری تاریخی و فرهنگی هر دو کشور پهناور ایران و چین امکان تعاملات و ارتباطات فرهنگی، امروزه برای هر دو سر زمین بسیار مهیاست و امید می‌رود که برنامه‌هایی از این دست، سر آغازی بر برنامه ریزهای آتی دو کشور در این زمینه باشد.

مدیر موزه هنر ایران گفت: موزه‌ها پذیرای گردشگری، باستان‌شناسی و آینه نمایش تعاملات فرهنگی به شمار می‌روند و قادرند با برنامه ریزی، این مسیر را هموار کنند.

مهدی تمیزی هنرمندو کارشناس بنیاد هنری بردبار نیز با اشاره به موضوع نشست گفت: تجربه کشف و شناختِ ارزشهای فرهنگی و هنریِ ملل، یکی از تجربه‌های زیبایی شناختی است که در هنگامِ سفر به دست میآید. این کشفِ تازه، به آدمی امکانِ مواجهه و شناختِ جامعه مقصد را می دهد.

او افزود: لزومِ آشنایی با فرهنگ و تمدنِ کشورهای دیگر، در همین تنوع، و از شکلی به شکلی دیگر درآمدنِ محصولهای فکریِ فرهنگی و هنری است.

تمیزی با اشاره به اهمیت گردشگری هنر گفت: برگزاری اکسپوهای سالانه، تلاشی فرهنگی در راستای جذب مخاطبان خاص دوستدار هنر است. تماشا و شناخت محوطه‌ها و بناهای باستانی و موزه ها، راهکار دیگری در راستای جذب مخاطبان خاص دوستدار هنر و متخصصان هنر است. این بده بستان هنرمندانه جهانی است که هنرمندان و متفکران از هر طیفِ فرهنگی در آن فرصت تبادل فکر و اندیشه خواهند داشت.

این کارشناس هنری گفت: جهان امروز، با وجود تنوع هنری و در پی آن، گردشگری هنری، گونه‌ای از جهان بی‌مرز خواهد شد، آن هنگام که پای اندیشه و هنر به میدان آید. جنگهای قومی و قبیلهای و ایدئولوژیک، فروکش می کنند.

دکترمحمد عیدی رئیس مرکز اصفهان‌شناسی نیز در این نشست گفت: به لطف شاهراه هویت ساز ابریشم و روابط تنگاتنگ بین فرهنگی انسان ایرانی و چینی با اینکه در دو پهنه سرزمینی می‌زیسته‌اند اما در سایه یک مفاهمه و گفتمان می‌زیسته اند.

او افزود: به همین دلیل شاهد تشابهات فرهنگی ژرف هستیم.

رئیس مرکز اصفهان‌شناسی در پایان گفت: وجود بانوی ایرانی در دربار چینی و نقش او در هنر نگارگری چین از جمله روایت هایی است که در چین باستان وجود دارد.

 

اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: