مدیرکل موزه‌های وزارت میراث فرهنگی در شانگهای:

گردشگری ابزاری مناسب برای مبادلات فرهنگی میان ملت‌هاست

گردشگری ابزاری مناسب برای مبادلات فرهنگی میان ملت‌هاست
کدخبر : 586073

مدیرکل موزه‌ها در همایش مشترک تنوع فرهنگی و هنری ایران و چین که در شانگهای برگزار شد، گفت: تفکر جهانی شدن و برچیده شدن مرزهای فکری و مادی جز ترویج و تسلط فرهنگی کشورهای غربی حاصلی نداشت.

به گزارش شماواقتصاد: هادی میرزائی در همایش مشترک تنوع فرهنگی و هنری ایران و چین که در شانگهای برگزار شد، تصریح کرد: برای حفظ تنوع فرهنگی و مواجهه با جهانی شدن باید از جنگ و تبعیض و حذف ملت و هویت یک قوم بپرهیزیم، موضوعی که در حال حاضر در فاجعه نسل کشی غم‌انگیز در غزه و فلسطین شاهد آن هستیم.

مدیرکل موزه های وزارت میراث فرهنگی با تاکید بر روابط دیرینه ایران و چین از گذشته تاکنون گفت: گردشگری ابزاری مناسب برای مبادلات فرهنگی بر پایه حفاظت از تنوع فرهنگی و تعامل برابر میان ملت‌هاست.

میرزائی با اشاره به مشترکات فرهنگی بین ایران و چین گفت: روابط دیرینه، شکل‌گیری جاده ابریشم و دو اثر اسطوره‌ای با روایت‌های بسیار مشابه در شاهنامه ایران و «فن شن ین ای» چین، می تواند به گسترش همکاری‌های دوستانه دو کشور در چهارچوب تبادلات فرهنگی کمک کند.

اودر پایان تاکید کرد: این وزارتخانه با ۸۲۹ موزه و بیش از ۵ میلیون اثر منقول فرهنگی آمادگی دارد تا همکاری‌های دوجانبه خود را در چهارچوب قوانین ملی دو کشور و کنوانسیون‌های جهانی با کشور دوست جمهوری خلق چین گسترش دهد.

در این نشست دو روزه که با هدف ترویج مبادلات فرهنگی از طریق همکاری در منابع گردشگری برگزار شد، برخی شخصیت‌های چینی و مدیران موزه‌های ایرانی به سخنرانی پرداختند.

حسن ادیب مدیرکل میراث فرهنگی استان اردبیل با معرفی اثر معروف و جهانی شیخ صفی الدین اردبیلی، اردبیل را سرزمینی بی‌بدیل با ظرفیت فراوان در گردشگری خواند و گفت: مجموعه شیخ صفی الدین گنجینه ارزشمندی از دیرینگی روابط مستحکم فرهنگی بین دو ملت ایران و چین است و موزه چینی خانه آن یادآور این روابط دیرینه است.

در این نشست که به همت دفتر امور خارجه دولت مردمی شهرداری شانگهای، مرکز تبادلات فرهنگی دولت چین، موزه مجموعه هنری شانگهای و همکاری اداره کل موزه‌های وزارت میراث فرهنگی کشورمان برگزار شده بود، مباحث دیگری از سوی شرکت کنندگان ایرانی و چینی مطرح شد.

جو ایو معاون مرکز تبادلات فرهنگی چین با اشاره به ترویج توسعه گردشگری از طریق تبادل آثار فرهنگی گفت: تمدن‌های باستانی نظیر ایران و چین سهم زیادی در مبادلات و انتقال فرهنگ‌ها داشته‌اند و امروز از طریق همکاری برد- برد آن را رشد خواهد داد.

او افزود: این تبادلات در حوزه صنعت گردشگری و گسترش فرهنگ کشورهای مسیر جاده ابریشم به افزایش قدرت کشورها کمک خواهد کرد.

معاون مرکز تبادلات فرهنگی چین گفت ترکیب فرهنگ و گردشگری یک فرایند پویاست و امیدوارم با ایران و مردم همه کشورها در مسیر جاده ابریشم به برابری، یادگیری، وحدت، منفعت متقابل و همکاری دوجانبه دست پیدا کنیم.

هوموچینگ رئیس موزه هنری شانگهای نیز طی سخنانی به دوستی ایران و چین اشاره کرد و گفت: موزه هنری شانگهای سالهاست که با ایران ارتباط دارد و تاکنون نمایشگاه‌های متعددی از صنایع دستی، قالی بافی و هنر جوانان ایرانی در این مجموعه برگزار شده است.

او از سفارت چین در تهران و کنسولگری ایران در شانگهای نیز در برگزاری این نشست تشکر کرد.

بر اساس این گزارش دو تفاهم نامه همکاری بین مجموعه‌های نیاوران، موزه ملک با موزه هنری شانگهای امضا شد.

 

اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: