بارش در تهران

کاهش ۳۰درصدی بارش‌ها در تهران و البرز

 کاهش ۳۰درصدی بارش‌ها در تهران و البرز
کدخبر : 589089

سخنگوی صنعت آب با اعلام اینکه میزان بارش‌ها در پاییز امسال از میزان نرمال کمتر بوده است، گفت: بر اساس پیش‌بینی‌های طی دو هفته آینده نیز افق روشنی از نظر افزایش بارندگی‌ها در کشور نخواهیم داشت و پاییز امسال کم‌بارش خواهد بود.

به گزارش شماواقتصاد: فیروز قاسم‌زاده اظهار داشت: طبق ارزیابی‌ها تا پایان پاییز بارش چندانی در کشور شاهد نخواهیم بود و پاییز امسال با بارش کم و حتی کمتر از نرمال به پایان خواهد رسید، البته میزان بارش‌ها از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهر ۱۴۰۲) برای برخی مناطق خوب و برای برخی مناطق نامناسب بوده است.

وی با اشاره به وضعیت کشت پاییزه محصولات کشاورزی در استان خوزستان، افزود: بارندگی‌های در استان خوزستان در پاییز خیلی کمک کرد تا رهاسازی آب از سدها را کاهش دهیم و اتفاق‌های خیلی خوبی رقم زد، البته بارش‌ها در بالادست رخ نداده است؛ به همین دلیل در ورودی مخازن تأثیر آن‌چنانی نداشته است.

کاهش ۳۰درصدی بارش‌ها در تهران و البرز

سخنگوی صنعت آب تصریح کرد: در مجموع 200میلیون مترمکعب ورودی آب به مخازن سدهای حوضه آبریز کارون بزرگ، دز و کرخه با همین بارندگی اخیر داشتیم، ولی از آن جهت که در پایین‌دست یک آب به‌هنگامی در اختیار کشاورزی قرار گرفت، میزان ذخایر مخازن در این بخش بهبود یافت.

قاسم‌زاده ادامه داد: البته در سایر مناطق کشور میزان بارندگی‌ها مطلوب نبوده است، به‌خصوص در استان‌های تهران و البرز که چند سالی با خشکسالی مواجه بودیم و اکنون با کاهش 30درصدی بارش‌ها در این 2 استان مواجه‌ایم.

وضعیت سدها در شرایط خوبی قرار ندارند

وی خاطرنشان کرد: چند سال متوالی کاهش بارش در هیدرولوژی منطقه و آورد رودخانه‌ها اثر داشته است و بر همین اساس وضعیت سدها در شرایط خوبی قرار ندارند.

مدیرکل دفتر اطلاعات و داده‌های آبی کشور گفت: پیش‌بینی‌ها از بارش‌ها برای کوتاه‌مدت و 2 هفته آینده افق روشنی را پیش‌ِرو قرار نمی‌دهد و تا پایان پاییز بارش چندانی در کشور نخواهیم داشت. پاییز امسال کم‌بارش و کمتر از نرمال خواهد بود؛ مگر آنکه اتفاق خاصی در سامانه‌های بارشی رخ دهد.

قاسم‌زاده ادامه داد: رصد سازمان هواشناسی و مؤسسه تحقیقات آب به‌صورت لحظه‌ای انجام می‌شود تا به‌محض اطلاع از وقوع بارش بلافاصله وضعیت منابع آبی متناسب برای آن تعریف و برای نحوه ذخیره‌سازی در مخازن تصمیم‌گیری شود.

وی گفت: اگر وضعیت بارش به‌سمت مدل‌های وقایع حدی حرکت کند، ستاد فرماندهی سیل در وزارت نیرو فعال می‌شود و بحث‌های مربوط به سیل در نظر گرفته خواهد شد.

 

منبع: تسنیم
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: