محمدرضا گلزار

ورزش پدل چیست؟ | محمدرضا گلزار این ورزش را وایرال کرد

ورزش پدل چیست؟ | محمدرضا گلزار این ورزش را وایرال کرد
کدخبر : 589127

شاید شماهم تا به حال اسم ورزش پدل را نشنیده باشید، ورزش پدل ورزشی است که مشابه ورزش تنیس است اما فرق های زیادی هم با تنیس دارد.

به گزارش شما و اقتصاد: شاید شماهم تا به حال اسم ورزش پدل را نشنیده باشید، ورزش پدل ورزشی است که مشابه ورزش تنیس است اما فرق های زیادی هم با تنیس دارد. شاید تا چند روز پیش، خیلی ها حتی نام ورزش پدل را هم نشنیده بودند، اما بعد از انتساب محمدرضا گلزار به عنوان یکی از اعضای هیئت رئیسه این ورزش، کاربران موضوعات مختلفی در رابطه با این ورزش از قبیل، ورزش پدل چیست و ورزش پدل محمدرضا گلزار و ورزش پدل در ایران و تهران و از این دست را بیشتر از قبل جستجو کردند.

 

ورزش پدل چیست؟

ورزش پدل یک ورزش راکتی است که ترکیبی از تنیس، اسکواش، و بدمینتون می‌باشد. این ورزش به ویژه در کشورهای آمریکای لاتین، اسپانیا و آرژانتین محبوبیت دارد و به تدریج در سراسر جهان شناخته شده و بازی شده است. ورزش پدل با الهام از ایده‌های اسکواش و تنیس به وجود آمده و به سرعت جذب علاقه‌مندان به ورزش شده است.

مهمترین ویژگی ورزش پدل این است که در یک زمین با دیواره‌های شیشه‌ای و توری انجام می‌شود. توری اجازه می‌دهد توپ از طریق آن عبور کند و دیواره‌ها باعث می‌شوند تا بازی به صورت استراتژیک و هیجان‌انگیز‌تری ادامه پیدا کند. هر تیم شامل دو یا چهار نفر است، و بازیکنان با استفاده از راکت (پدل) سعی در ارسال توپ به سمت حریف و جلوگیری از برگشت توپ به سمت خود دارند.

ورزش پدل با قوانین خاص خود که در ادامه این بخش از نمناک با آنها بیشتر آشنا می شوید، و به دلیل ترکیبی از حرکات سریع و استراتژی‌های هوشمندانه، به عنوان یک گزینه تفریحی و رقابتی در حال افزایش شهرت است.

 

منشا پیدایش و ابداع کننده ورزش پدل

پدل، ورزشی که در قرن 21 ابداع شده و ابتدا در آمریکای جنوبی، به ویژه در مکزیک، معرفی شده است. این ورزش به خلاقیت انریکه کورکوئرا در دهه 60 میلادی برمی‌گردد، زمانی که او با ترکیب اجزای اسکواش و تنیس، ورزشی جدید و فوق‌العاده جذاب، پرتحرک، و هیجان‌انگیز به وجود آورد. این ورزش جدید که توسط او به نام "پدل" معرفی شد، به سرعت در کشورهای دیگر نیز مانند آرژانتین و اسپانیا شناخته شد و سپس در سطح جهانی، به ویژه در کشورهای اروپایی و آمریکا، مورد توجه و محبوبیت قرار گرفت.

 

ورزش پدل در ایران؛ از چه سالی و چطور وارد شد؟

ورزش پدل از سال 1396 به ایران وارد شده و اولین زمین پدل در همان سال با همکاری دو مربی اسپانیایی در باشگاه انقلاب تهران تأسیس شد و میتوان گفت ورزش پدل باشگاه انقلاب جزو اولین های این رشته است و این گام مهم، نشان‌دهنده توسعه و گسترش این ورزش در کشور بود. در حال حاضر، تعداد زمین‌های پدل و تعداد علاقه‌مندان به این رشته ورزشی در سراسر کشور در حال افزایش است.

 

ابعاد زمین بازی پدل

ابعاد زمین بازی پدل به طور کلی به شکل یک مستطیل است و در مقایسه با زمین تنیس، اندکی کوچکتر است. ابعاد دقیق ممکن است متغیر باشند، اما به طور معمول ابعاد زمین پدل در حدود 10 متر در 20 متر می‌باشد.

همچنین، زمین پدل به دو نیمه تقسیم شده است و در هر نیمه بازی، دو بازیکن یا تیم در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. هر نیمه از زمین یک مربع کامل به ابعاد 10×10 متر دارد و تمام خطوط روی زمین دارای عرض پنج سانتی‌متری هستند. طول تور در خط مرکزی زمین 10 متر است و ارتفاع تور باید در مرکز زمین 88 سانتی‌متر و در انتها 92 سانتی‌متر باشد.

ورزشگاه پدل دارای دیواره‌های شیشه‌ای است که ارتفاع آنها معمولاً در حدود 3 متر می‌باشد. این دیوارها به بازیکنان این امکان را می‌دهند تا توپ را به دیواره ارسال کرده و بازی را به شکل‌ها و استراتژی‌های مختلفی تغییر دهند.

 

قوانین ورزش پدل

ضربه‌زدن توپ پس از رد شدن از تور، تنها یک بار مجاز است.

اگر سرویس پس از برخورد با باکس سرویس به تور برخورد کند، محسوب به عنوان اوت می‌شود.

ضربه سرویس باید در ارتفاع کمر باشد و در صورت زدن در نقطه‌ای بالاتر (Smash)، خطا است.

محاسبه امتیازات در حالت Duce به صورت Golden Point انجام می‌شود.

اگر توپ در قسمت شما به زمین بخورد، یا روی خطوط و بیرون از زمین طرف مقابل زده شود، حریف صاحب امتیاز خواهد شد.

بازی پدل به صورت سه یا پنج ست انجام می‌شود و برنده باید یا 4 امتیاز کسب کند و یا 2 امتیاز با حریف اختلاف داشته باشد.

در مسابقات 3 ستی، برنده باید 2 ست و در بازی‌های 5 ستی، برنده باید 3 ست را کسب کند.

در زمان سرویس، اگر بازیکن 2 سرویس را از دست دهد، یک امتیاز از او کسر خواهد شد.

افراد یک تیم امکان ضربه همزمان یا پاس دادن توپ را ندارند.

پرتاپ راکت (ضربه دوباره به توپ) جزو خطاهای بازی است.

هر بازی دو داور دارد که سرداور بیرون از زمین و کنار تور بازی را دنبال می‌کند و داور ناظر که در جایگاه مخصوص بین تماشاچی‌ها است.

بحث با داور یا بیرون رفتن از زمین بدون اجازه داور، خطا محسوب شده و امکان محرومیت دارد.

اگر تیم یا بازیکنی 10 دقیقه بیشتر برای ورود به زمین تعلل کند، امتیاز آن ست نصیب حریف می‌شود.

 

تفاوت‌ ورزش پدل با تنیس

این دو ورزش شاید مشابه با هم بنظر برسند اما تفاوت هایی دارد که شامل:

ابعاد زمین:

زمین ورزش پدل کوچک‌تر از زمین تنیس است و خطوط کمتری دارد.

دیوارهای محصور/حصارها:

دیوارها یا حصارها بخشی از زمین پدل را تشکیل می‌دهند و در گیم پلی نقش مهمی دارند ولی در تنیس خبری از این دیوارها نیست.

راکت:

راکت پدل به شکلی کوچک‌تر از راکت تنیس است و مشابه راکت تنیس، زه ندارد.

توپ‌ها:

توپ‌های پدل، علیرغم ظاهر مشابه با تنیس، قطر کمتری دارند.

سرویس زدن:

سرویس در پدل از ارتفاع کمر زده می‌شود، در حالی که در تنیس، سرویس بالاتر انجام می‌شود.

تکنیک:

ورزش پدل به طور کلی بر خلاف تنیس، بر پایه قدرت نیست و تکنیک بازی بر اساس استراتژی و تدارکات دقیق است.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: