عصر قاجار

(تصاویر) سفر به عصر قاجار؛ از پسر رقاص و دلقک دربار تا قدیمی‌ترین عکس بیمارستان

(تصاویر) سفر به عصر قاجار؛ از پسر رقاص و دلقک دربار تا قدیمی‌ترین عکس بیمارستان
کدخبر : 589407

از مردی که به خاطر ظاهر نامتعارفش مورد تمسخر عام و خاص بود تا عکس دسته جمعی پزشکان و بیماران؛ با این تصاویر شما را به تماشای صحنه‌هایی از زندگی ایرانیان در عهد قاجار می‌بریم.

به گزارش شماواقتصاد: در مجموعۀ «سفر به عصر قاجار» هر بار با چند عکس باکیفیت که از آرشیوهای معتبر تهیه شده‌اند، شما را به تماشای گوشه‌هایی از زندگی مردم ایران در بیش از یک قرن قبل می‌بریم.

این عکس‌ها را می‌توان بارها و بارها تماشا کرد و هر بار چیزهای تازه‌ای در آن‌ها دید؛ از جزییات لباس‌ها و چهره‌ها گرفته تا شکل و شمایل خانه‌ها و خیابان‌ها و هر چیز دیگری که در طول این یک قرن و اندی دچار تغییرات فراوان شده است.

عکس نخست امروز تصویر گروهی از مطربان است که طبق آنچه در آرشیو مربوطه ذکر شده، رهبری آن به عهدۀ شخصی به اسم داوود یهودی بوده است (مردی که در سمت راست تصویر نشسته است). در این عکس پسر خردسالی با لباس دخترانه در حال رقص دیده می‌شود. رقصیدن پسران با لباس دخترانه در گروه‌های مطربی عهد قاجار مرسوم بود.

 

تصویر

 

عکس دوم تصویری از دروازۀ ورودی میدان سپه است؛ تابلوی یک سقاخانه نیز در اواسط خیابان منتهی به میدان دیده می‌شود. این عکس با توجه به لباس‌هایی که بر تن نظامیان دیده می‌شود، باید مربوط به نخستین سال‌های حکومت پهلوی و اندکی پس از انقراض سلسلۀ قاجار باشد.

 

تصویر

 

عکس سوم، آنگونه که در آرشیو مربوطه ذکر شده، تصویر فردی مشهور به «اسماعیل یزدی» است که ظاهرا به عنوان دلقک در بین عوام و درباریان شناخته می‌شده است. از ایرج افشار نقل شده که این فرد به ویژه به دلیل اندام بسیار فربه و ظاهر نامتعارفش مورد تمسخر بوده است.

 

تصویر

عکس آخر از قدیمی‌ترین تصاویری است که کارکنان یک بیمارستان در ایران را به همراه بیمارانشان به تصویر کشیده است. برخی از پرستاران و پزشکان چهره‌های غربی دارند و برخی نیز ایرانی به نظر می‌رسند؛ برخی از بیماران (در ردیف نشسته) بانداژی بر روی یکی از چشم‌هایشان دارند که نشان می‌دهد تحت مداوای چشم بوده‌اند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: