پیش بینی قیمت طلا | قیمت طلا

۳ پیش بینی قیمت طلا در سال پیش‌رو | کدام عواملی مسیر طلا را تعیین میکنند؟

کدخبر : 590927

فدرال رزرو پس از آخرین جلسه سیاست‌گذاری سال، نرخ بهره را بدون تغییر در بازه ۵.۲۵ تا ۵.۵ باقی گذاشت و به بهبود مداوم چشم‌انداز تورم اشاره کرد. جروم پاول، رئیس فدرال رزرو در کنفرانس مطبوعاتی پس از نشست گفت که اعلام پیروزی در برابر تورم، زودهنگام است. اما اذعان داشت، این سوال که «چه […]

به گزارش شما و اقتصاد: پیش بینی قیمت طلا میتواند برای بسیاری سرنوشت ساز باشد از این رو گزارش امروز را از دست ندهید.  فدرال رزرو پس از آخرین جلسه سیاست‌گذاری سال، نرخ بهره را بدون تغییر در بازه ۵.۲۵ تا ۵.۵ باقی گذاشت و به بهبود مداوم چشم‌انداز تورم اشاره کرد.

جروم پاول، رئیس فدرال رزرو در کنفرانس مطبوعاتی پس از نشست گفت که اعلام پیروزی در برابر تورم، زودهنگام است. اما اذعان داشت، این سوال که «چه زمانی مناسب است کاهش نرخ‌ها را آغاز کنیم»، در حال بررسی است.

گفتنی است تا زمان نگارش این گزارش، CME Group Fed Watch Tool نشان داده است که بازارها با احتمال نزدیک به ۷۰ درصد، پیش‌بینی می‌کنند که فدرال رزرو نرخ بهره را در ماه مارس، ۲۵ واحد در ثانیه کاهش دهد. همچنین تا دسامبر ۲۰۲۴، تقریبا ۶۰ درصد احتمال دارد که نرخ سیاست فدرال رزرو به ۳.۷۵ تا ۴ یا حتی پایین‌تر برسد.

موقعیت بازار نشان می‌دهد کاهش نسبتا قابل توجهی در نرخ‌های سال جدید، پیش‌بینی شده است و در صورتی که داده‌های اقتصاد کلان برخلاف این انتظار باشد، فضایی را برای افزایش دلار باقی می‌گذارد.

فدرال رزرو همچنین مطمئن است که ایالات متحده از رکود اجتناب خواهد کرد. در سه ماهه سوم، تولید ناخالص داخلی (GDP) با نرخ چشمگیر سالانه ۵.۲ درصد افزایش یافت. از آنجا که انباشت موجودی در آن دوره عامل اصلی توسعه بود، دیدن کاهش شدید نرخ رشد در نیمه اول سال ۲۰۲۴ تعجب آور نخواهد بود.

سناریوی نخست پیش روی قیمت طلا

اولین سناریوی طلا در سال جدید میلادی، بر این احتمال استوار است که تورم به طور پیوسته به کاهش خود ادامه می دهد؛ در حالی که بازار کار از تعادل خارج می‌شود و فعالیت اقتصادی نسبتا سالم می‌ماند. این سناریو همچنین پیش‌بینی می‌کند، رشد تولید ناخالص داخلی در سه ماهه اول و دوم بین ۱.۵ تا ۲ درصد باشد.

طلا می‌تواند در سناریوی اول، افزایش یابد اما احتمالا قبل از شکل‌گیری یک روند صعودی بلندمدت، قیمت همچنان محدود می‌شود. یک بازار کار قوی، همراه با یک اقتصاد قوی، باید به فدرال رزرو اجازه دهد تا رویکردی محتاطانه برای تغییر سیاست اتخاذ کند و کاهش بازدهی دلار و اوراق قرضه را محدود کند.

طلا در سناریوی دوم به کدام سمت می‌رود؟

سناریوی دوم احتمال می‌دهد که تورم به طور پیوسته به کاهش خود ادامه می‌دهد، در حالی که نرخ بیکاری به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد و اقتصاد ایالات متحده، نرخ‌های رشد کمتر از یک درصد در سه ماهه اول و دوم را ثبت می‌کند.

سناریوی دوم نیز برای طلا صعودی است و پتانسیل ثبت سودهای بیشتر از سناریوی اول را دارد. با این حال، اقتصاد ضعیف‌تر ایالات متحده می‌تواند بر سایر اقتصادها، به‌ویژه اقتصاد چین تأثیر منفی بگذارد و به تقاضای طلا آسیب برساند.

سناریوی سوم؛ نمایش نزولی طلای جهانی

طلای جهانی در سومین سناریو، پیش‌بینی می‌کند که پیشرفت تورم متوقف شود و نرخ شاخص قیمت هزینه‌های مصرف شخصی اصلی نزدیک به سه درصد تثبیت شود.

سناریوی سوم به وضوح برای طلا نزولی است. اولویت فدرال رزرو این است که تورم را به هدف ۲ درصد برگرداند و سیاستگذاران احتمالاً از کاهش پیش از موعد این سیاست خودداری کنند، حتی اگر بازار کار یا اقتصاد خوب عمل نکنند. در این مورد، افزایش نرخ دلار و بازده اوراق قرضه می تواند بر XAU/USD تاثیر بگذارد.

عدم قطعیت‌ها و ابهامات طلا در سال ۲۰۲۴

جنگ روسیه و اوکراین در سال ۲۰۲۲ و درگیری اسرائیل و حماس در سال ۲۰۲۳ نشان داد که طلا همچنان یکی از دارایی‌های امن ترجیحی در زمان عدم اطمینان است. تشدید بیشتر و گسترش درگیری‌ها در خاورمیانه می‌تواند طلا را بالاتر ببرد. در این میان، تشدید مجدد جنگ روسیه و اوکراین می تواند تأثیر مشابهی بر XAU/USD داشته باشد.

انتخابات ریاست جمهوری ترامپ

پیش‌بینی اینکه چگونه نتیجه انتخابات ریاست جمهوری و همه تحولات مرتبط می‌تواند بر بازارهای مالی تأثیر بگذارد دشوار است. با این حال، طبق نظرسنجی Real Clear Politics که در ۱۵ دسامبر انجام شد، تقریبا تا ۵۰ درصد، این احتمال وجود دارد که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا بتواند مجددا انتخاب شود.

ترامپ به دنبال اعمال تعرفه ۱۰ درصدی بر اکثر کالاهای خارجی و حذف تدریجی واردات کالاهای اساسی چین در یک برنامه چهار ساله است. تعرفه‌های بالاتر می‌تواند کار فدرال رزرو برای کاهش تورم به هدف دو درصد را دشوارتر کند؛ در حالی که بدتر شدن روابط با چین می تواند بر چشم‌انداز تقاضای طلا تأثیر منفی بگذارد.

تحولات اقتصاد چین

چین بزرگترین مصرف کننده طلا در جهان است. رشد اقتصاد چین در سال ۲۰۲۳ به لطف بازگشایی کووید، شتاب یافت. با این حال، قرائت‌های اخیر PMI و داده‌های مربوط به فعالیت مصرف‌کننده، نشانه‌هایی از کندی را نشان داد.

مشاوران دولت چین در مصاحبه‌ای اختصاصی با رویترز گفتند که اهداف رشد آنها برای سال ۲۰۲۴ بین ۴.۵ تا ۵.۵ درصد بوده است. در همین حال، مؤسسه رتبه‌بندی مودی نسبت به کاهش رتبه اعتباری چین هشدار صادر کرد و «چشم‌انداز» را از «پایدار» به منفی کاهش داد. این موسسه همچنین به «افزایش ریسک‌های مربوط به کاهش ساختاری و مداوم رشد اقتصادی میان‌مدت و کاهش مداوم بخش املاک اشاره کرد.»

طلا پتانسیل صعودی خود را در اوایل سال ۲۰۲۴ به دلیل چشم‌انداز سیاست ضعیف‌تر فدرال رزرو، بازده اوراق قرضه پایین‌تر و ضعیف‌تر شدن دلار ادامه می‌دهد. با این حال، رکود در اقتصاد جهانی می‌تواند بر تقاضا تأثیر بگذارد و دستاوردهای این فلز گرانبها را محدود کند.

از سوی دیگر، عدم پیشرفت در تلاش‌های فدرال رزرو برای کاهش تورم، می‌تواند موجب چرخش XAU/USD شود. نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ در ایالات متحده، ژئوپلیتیک و وضعیت اقتصاد جهانی از جمله عواملی هستند که می‌توانند باعث افزایش ارزش طلا شوند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان