گیشه‌ سینما

سرنوشت مبهم گیشه‌ سینماها با بلیت ۱۰۰ هزار تومانی

سرنوشت مبهم گیشه‌ سینماها با بلیت ۱۰۰ هزار تومانی
کدخبر : 591287

اسفند سال گذشته بلیت سینما به ۶۰ هزار تومان رسید و حالا دو ماه مانده به اسفند باز هم افزایش پیدا کرده است.بسیاری بالا رفتن قیمت بلیت را نقد کردند و آن را اتفاق خوشایندی برای سینما و مخاطبانش ندانستند.در مقابل سینماگران و سینمادارانی هم هستند که معتقدند حتی این افزایش قیمت هم کمکی نخواهد کرد.

 به گزارش شماواقتصاد: مقایسه قیمت ۱۵ هزار تومانی یک بسته پفک زمانی که بلیت سینما ۳۰ هزار تومان بود با قیمت ۶۵ هزار تومانی همین پفک امروز که بلیت ۶۰ هزار تومان است، یکی از استدلالاتی است که برای لزوم این افزایش قیمت مطرح شده است. اگر از شباهت آن به مقایسه قیمت یک بسته تخمه و قیمت اینترنت که در حمایت از افزایش بیش از سی درصدی قیمت بسته‌های اینترنتی مطرح شد، ‌ بگذریم و نکات دیگر در کنار این افزایش بلیت را در نظر داشته باشیم، به نظر می‌رسد چندان هم مسئله عجیبی نیست. نکته اول این است که این افزایش به شکل شناور شدن قیمت بلیت اجرا شده است. به این معنی که دو روز در هفته و در روزهای پنجشنبه و جمعه در سینماهای مدرن به صورت شناور تا سقف۸۰ هزار تومان و در سینماهای ممتاز تا سقف ۶۰ هزار تومان در اختیار مدیر سینما خواهد بود و این سینمادار است که تصمیم می‌گیرد در سئانس‌های طلایی روزهای پرمخاطب بلیت را با قیمت ۸۰ هزار تومان به فروش برساند یا با همان ۶۰ هزار تومانی که پیش از این بود.

از طرف دیگر دو روز در هفته یعنی روزهای دوشنبه و سه شنبه که مخاطبان سینما کاهش پیدا می‌کند، بلیت نیم بهاست و این مسئله شاید به مخاطبانی که دوست دارند فیلمی‌را با قیمت پایین تر تماشا کنند، کمک کند.

به هر حال بسیاری از سینماداران معتقدند اصولا قیمت بلیت سینما در برابر مبلغی که برای ساخت و نمایش یک فیلم هزینه می‌شود، ‌ ارزان است. از جمله همایون اسعدیان، ‌ کارگردان، تهیه کننده و رئیس شورای صنفی نمایش در مصاحبه ای گفته است: «واقعیت این است که قیمت بلیت سینما بسیار ارزان است به خصوص در سینماهای مدرن چون خرجی که مردم برای پفک و پف‌فیل می‌کنند به مراتب بیشتر از پولی است که برای بلیت سینما می‌دهند.» در مقابل عده ای هم آن را به ضرر تماشاگرانی می‌دانند که باید برای بلیت سینما هم بیش از گذشته هزینه کنند.

شاید افزایش بلیت سینما دو روز در هفته و در سئانس‌های خاص چندان مسئله خاصی برای تماشاگران نباشد، اما نکته جدی و نگران کننده این است که این افزایش ممکن است مقدمه ای برای بلیت صدهزار تومانی باشد که از حالا هم صحبت‌های زیادی در باره آن شده است.

 

 

اگر فیلم خوب نباشد با بلیت رایگان هم تماشاگر ندارد

سید جمال ساداتیان، ‌ تهیه کننده سینما افزایش قیمت بلیت سینما را یک پازل می‌داند و می‌گوید: «از یک طرف هزینه تولید فیلم و هزینه نگهداری سینما بالا رفته است. چه برای سینماداران و چه برای تولیدکنندگان هزینه‌های صورت گرفته و مبلغ بلیت باید همگون باشد. اما از طرف دیگر بحران اقتصادی و وضعیت معیشت مردم مطرح است و به همین دلیل بعضی مخالفند. بنابراین شورای صنفی سینماداران سعی داشتند اعتدالی در این زمینه به وجود بیاورند. مثلا تعداد روزهایی که بلیت سینما نیم‌بهاست، ‌ از یک روز به دو روز افزایش پیدا کرد تا افرادی هم که مشکل اقتصادی دارند، بتوانند با قیمت پایین تر فیلم‌ها را تماشا کنند. ضمن این که این که این افزایش بلیت فقط برای روزهای پنج شنبه و جمعه است.»

ساداتیان که مدیر پردیس سینمایی هدیش مال است، در باره هزینه نگهداری سینماها که یکی از دلایل گران شدن بلیت‌ عنوان شده، توضیح می‌دهد: «سینماهای مدرن در مراکز تجاری ساخته شده اند و هزینه‌های زیادی برای نگهداری دارند. به عنوان مثال هزینه شارژ مجمتع چون بنا به متراژ بنا تعیین می‌شود و سینماها هم متراژ بالایی دارند، هزینه سرسام‌آوری است. از طرف دیگر سیستم پخش سینماها دیجیتال است و عمر مفید محدودی دارد و بعد از ۵ سال باید عوض شود. هزینه‌های بیمه و پرسنل هم به شدت بالاست. مردم هم حق دارند وقتی به سینما می‌روند خدمات خوب بگیرند و در برابر این خدمات هم باید پول پرداخت کنند.»

ساداتیان در باره این که آیا این افزایش بلیت منجر به کاهش تماشاگران سینما نخواهد شد، اعتقاد دارد اگر فیلم خوب باشد، مردم برای آن پول می‌دهند. اگر هم بد باشد حتی با بلیت رایگان هم آن را نخواهند دید. او می‌گوید: «کسانی که توانایی پرداخت بلیت هشتاد هزار تومانی را برای روزهای پنجشنبه و جمعه ندارند می‌توانند با نصف این قیمت در روزهای دوشنبه و سه شنبه فیلم را با ۴۰ هزار تومان ببینند. بنابراین فکر نمی‌کنم روی میزان تماشاگر تأثیر داشته باشد.»

تهیه‌کنندگان فیلم کسانی هستند که با توجه به هزینه‌های گزاف تولید فیلم از افزایش مبلغ بلیت سینما منتفع می‌شوند. ساداتیان در باره این که آیا این گروه هم در افزایش بلیت تصمیم‌گیرنده بوده‌اند، می‌گوید: «تهیه‌کنندگان هم به دلیل افزایش هزینه تولید فیلم با سینماداران همفکری کرده‌اند و تا جایی که می‌دانم با آن موافق بوده‌اند. حتی توقع دارند بیش از این باید افزایش پیدا کند.»

او در باره این که شاید این افزایش بلیت مقدمه قیمت صدهزار تومانی بلیت باشد، می‌گوید:‌ «همین الان هم بعضی از خانواده‌ها با اجاره یک سالن ۱۰۰ نفره برای ۵۰ نفر مبلغ صد هزار تومان می‌دهند.»

این افزایش بلیت و تفاوت قیمت‌ها در سینماهای معمولی و مدرن می‌تواند به طبقاتی شدن سینما بینجامد. یعنی آن که می‌تواند پول بیشتری بدهد در سینمای بهتری فیلم را می‌بیند. ساداتیان در این باره می‌گوید: «این موضوع در همه حوزه‌ها وجود دارد. مثلا در یک رستوران قیمت‌ها بسیار بیشتر از رستوران دیگر است. بنابراین در این مورد هم همین است. ضمن این که باز هم می‌گویم تماشاگران با نصف قیمت می‌توانند در هر سینمایی فیلم را تماشا کنند.»

 

افزایش تدریجی قیمت بلیت و حذف مخاطب

این نگرانی وجود دارد که در شرایطی که قشر بزرگی از شهروندان با مشکلات مالی و اقتصادی جدی مواجه هستند، ‌ این افزایش بلیت به معنای از دست رفتن بخش بزرگی از مخاطبان سینما باشد. سینما در دو سه سال گذشته با ریزش چشمگیر مخاطب مواجه بوده و حالا که با فروش بالای چند فیلم کمدی که حتما نباید آن را رونق و فروش بالای فیلم‌ها و بازگشت مخاطب به سالن سینما تعبیر کرد، ‌ اشتباه بدی است که با افزایش قیمت بلیت مخاطب را از سینما حذف کنیم.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: