مدیرعامل فولاد خوزستان در نمایشگاه ملی فولاد مطرح کرد

سهم ۱۳.۶ میلیون تنی فخوز از ۵۵ میلیون تن ظرفیت در افق ۱۴۰۴ | فولاد اکسین خوزستان باید تا پایان سال تعیین تکلیف نهایی شود

سهم ۱۳.۶ میلیون تنی فخوز از ۵۵ میلیون تن ظرفیت در افق ۱۴۰۴ | فولاد اکسین خوزستان باید تا پایان سال تعیین تکلیف نهایی شود
کدخبر : 591525

مدیرعامل فولاد خوزستان در پنجمین نمایشگاه و جشنواره صنعت فولاد ایران از برنامه‌های این شرکت برای رسیدن به ظرفیت ۶ میلیون تن تا پایان سال جاری و سهم ۱۳.۶ میلیون تنی این شرکت از ظرفیت تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در افق ۱۴۰۴ خبر داد.

به گزارش شماواقتصادامین ابراهیمی مدیرعامل فولاد خوزستان در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه در حال حاضر ظرفیت نصب‌شده فولاد در کشور حدود ۴۵ میلیون تن است، گفت: فولاد خوزستان در دهه‌های ۸۰ و ۹۰ سهمی ۲۰ درصدی از تولیدات کشور را برعهده داشت. با توجه به اینکه در افق ۱۴۰۴ ظرفیت ۴۵ میلیون تنی تولیدات قرار است به ۵۵ میلیون تن برسد که مطمئنا این اتفاق رخ خواهد داد، چالش‌هایی که در حوزه فولاد همچون مشکلات تامین مواد اولیه و انرژی باید مرتفع شود. 

وی افزود: قطعا با توجه به ظرفیت‌های ایجاد شده برای ۵۵ میلیون تن محصولات فولادی این رقم دست‌یافتنی است و حتی پیش‌بینی می‌شود که این میزان به ۶۵ میلیون تن هم خواهد رسید. هم‌اکنون ظرفیت ۴۵ میلیون تن در کارخانه‌های ایجادشده وجود دارد و نزدیک به ۱۳۰ میلیون تن هم مجوز شرکت‌های جدید اعطا شده است. 

امین ابراهیمی با بیان اینکه متاسفانه در مجوزهای اعطایی توجهی به مشکلات زیرساختی و تامین مواد اولیه صورت نگرفته است، تصریح کرد: در حال حاضر میزان سنگ‌آهن با توجه به اکتشاف ۵درصدی رقمی معادل ۳.۳ میلیارد تن است. براساس برنامه‌ریزی و چشم‌انداز ۱۴۰۴ برای تولید ۵۵ میلیون تن فولاد نیازمند ۱۶۷ میلیون تن سنگ‌‌آهن هستیم. به عبارتی بین ۱۵ تا ۲۰ سال دیگر این ذخیره به اتمام خواهد رسید. 

مدیرعامل فولاد خوزستان با اشاره به تارگت ۲۰ درصدی سهم بازار فخوز، گفت: برآورد ما بر این است که باتوجه به مشکلات زیرساختی موجود از تحقق افق ۱۴۰۴ قطعیت در رسیدن به عدد ۵۵ میلیون تن تولید فولاد است. دورنمای فولاد خوزستان از این سهم ۲۵ درصد سهم بازار معادل ۱۳/۶ میلیون تن است. در این رقم قرار نیست گرید C product باشد یا توجهی به زنجیره تامین آن نشود، بلکه فخوز در نظر دارد براساس پلن تعریف‌شده در سال ۹۷ برنامه‌های خود را که اکنون در گام چهارم توسعه فولاد خوزستان هستیم، پیش ببرد.

وی چگونگی تحقق عدد ۱۳.۶ میلیون تن در افق ۱۴۰۴ توسط فولاد خوزستان، بیان کرد: طبق برنامه‌ریزی انجام‌شده در گام چهارم توسعه قرار است تولیدات فولاد خوزستان تا پایان سال جاری به ظرفیت تولید ۴ میلیون تن برسد. محدودیت‌های برقی و گازی فرصتی برای این شرکت به‌وجود آورد تا فعالیت‌های اورهال را به انجام برساند. در سال گذشته حدود ۷۰۰ هزار  نفر ساعت کار تعمیراتی در این مجموعه به انجام رسید که نتیجه آن تولید ۱۸۰۰ هزارتن در فصل پاییز ۱۴۰۲ بود. با توجه به محدودیت‌های برقی و گازی در فصل تابستان و این فصل زمستان ما تنها در فصل بهار و پاییز به ظرفیت ۴ میلیون تن دست یافته‌ایم.

ابراهیمی میزان مابه‌التفاوت رسیدن به ظرفیت ۶ میلیون تن را مربوط به بخش‌های دیگر فولاد خوزستان عنوان کرد و افزود: ۲ میلیون تن دیگر این میزان مربوط به پروژه توسعه‌ای شادگان با پیشرفت فیزیکی بالای ۹۰ درصد با ظرفیت ۸۰۰ هزار تن که به راحتی تا ظرفیت یک میلیون تن قابلیت ارتقا دارد و ۱.۲۰۰ میلیون تن دیگر مربوط به طرح‌های ۸ گانه است که تا پایان سال ۱۴۰۴ به انجام خواهد رسید. تنها طرح هشت‌گانه مربوط به فولاد شادگان است که اولین شمش تا پایان سال از این واحد فولادی دریافت خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه در افق ۱۴۰۴ توسعه زنجیره فولاد به پایان می‌رسد، گفت: پس از این دوره وارد بخش‌های توسعه‌ای زنجیره پایین‌دست این صنعت خواهیم شد. در حال حاضر واحد کنسانتره‌سازی فولاد سناباد بالغ بر ۲/۵ تن تولید دارد که زنجان، جازموریان هم به این مجموعه اضافه شده است. برآورد ما از ظرفیت تامین مواد اولیه این مجموعه‌ها در رسیدن به ۶ میلیون تن به راحتی انجام خواهد پذیرفت، ولی اگر قرار باشد ظرفیتی جدید افزوده شود باید معدن نیز ایجاد گردد. 

مدیرعامل فولاد خوزستان با بیان اینکه برای رسیدن به ظرفیت ۶ میلیون تنی درنظر گرفته‌شده باید خط ورق و بحث تملک اکسین نهایی شود، اظهار داشت: تا پایان سال جاری باید بحث اکسین فولاد خوزستان که فاینانس آن در دل فولاد خوزستان است نهایی شود. فولاد اکسین خوزستان به مانند فرزندی است که از مادر جدا شده است، بدهی این مجموعه برای فخوز است ولی درآمد آن مربوط به فولاد خوزستان نیست. 

ابراهیمی، نیاز فولاد خوزستان را در رسیدن به ظرفیت نهایی بااهمیت خواند و تصریح کرد: اگر فولاد خوزستان به سمت محصول نهایی پیش نرود، حتما به شکست خواهد انجامید که در صورت نهایی نشدن بحث تملک اکسین خوزستان باید به سمت سرمایه‌گذاری برای احداث خط نورد جدید برویم. 

وی افزود: برآورد فاینانس فولاد خوزستان ۶۰۰ میلیون یورو تا به امروز بوده است. ماشین‌آلات این شرکت در گرو این فاینانس و تعهد برعهده فخوز است. دارایی از بدنه این شرکت خارج شده و بدهی آن برای فولاد خوزستان مانده است و باید تعهد بدهی به بانک صادرات پس از تعیین تکلیف هم برعهده شرکت مذکور باشد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۳ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: