بهمن آرمان کارشناس حوزه انرژی:

ناترازی انرژی کمر صنایع را شکسته است

ناترازی انرژی کمر صنایع را شکسته است
کدخبر : 592054

کارشناس حوزه انرژی گفت: ناترازی انرژی سبب بروز ضرر و زیان بسیار به اقتصاد کشور شده و کمر صنایع را شکسته است.

بهمن آرمان اقتصاددان و کارشناس حوزه انرژی در گفتگو با خبرنگار شماواقتصاد درخصوص معضل بزرگ ناترازی انرژی در کشور گفت: این روزها مقوله ناترازی انرژی در ایران موجب شگفتی محافل اجرایی، اقتصادی و علمی در جهان شده است. حقیقتا چگونه می شود که کشوری مانند ایران که بزرگترین ذخیره گاز طبیعی و چهارمین ذخیره کشف شده نفت در جهان را در اختیار دارد و دارای پتانسیل بسیار بالای تولید برق از نیروگاه های برق_آبی بر روی رودخانه های سه گانه کرخه، دژ و کارون است، این روزها با مشکل ناترازی انرژی دست و پنجه نرم کند؟

این کارشناس حوزه انرژی با بیان اینکه ناترازی انرژی سبب بروز ضرر و زیان بسیار به اقتصاد کشور شده و کمر صنایع را شکسته است، افزود: براساس برآوردهای محافل بین المللی، کمبود برق در تابستان و کمبود گاز در زمستان تنها در صنعت فولاد منجر شد تا اقتصاد کشور با یک ضرر و زیان یک و نیم میلیارد دلاری رو به رو شود.

آرمان ادامه داد: کمبود گاز در ایران نه تنها منجر به کاهش تولید محصولات پتروشیمی شده است بلکه تمام برنامه های افزایش تولید مواد پتروشیمی در برنامه هفتم توسعه را نیز زیر سوال برده است.

این اقتصاددان با ابراز تاسف نسبت به اینکه چرا در کشوری با چنین مخازن طبیعی،  کارخانه های تولید فولاد و واحدهای پتروشیمی ناچارند تا به صورت مقطعی واحدهای خود را در فصول سرد سال تعطیل کنند، گفت: طبیعتا سرمایه گذاری در چنین صنایع انرژی بری دیگر در کشور امری اقتصادی نمی باشد و از این رو شرکت های داخلی و خارجی تمایلی به حضور در چنین بازاری را نخواهند داشت.

وی با اشاره به اینکه وجود ناترازی انرژی در کشور امری نگران کننده است، تاکید کرد: براساس جدیدترین آمار رسمی شرکت نفتی و گازی بریتیش پترولیوم ایران از بالاترین میزان ذخایر گاز طبیعی در جهان برخوردار است، لذا داشتن چنین ذخایری نه تنها یک مزیت نسبی نبوده بلکه یک مزیت مطلق به حساب می آید.

آرمان ناترازی انرژی در کشور را نشانه ضعف و سوء مدیریت و عدم دسترسی به تکنولوژی های نوین عنوان کرد و گفت: هزینه گاز طبیعی تحمیلی به واحدهای پتروشیمی در منطقه خلیج فارس و شمال آفریقا دو و نیم سنت در هر متر مکعب است  درحالی که در ایران به علت وضع سیاست های غلط و با هدف جبران کسری بودجه دولت و ایجاد درآمد این نرخ به ده سنت رسیده است.

این کارشناس حوزه انرژی آینده صنایع در کشور را تیره و تار توصیف کرد و افزود: با وجود ناکارآمدی بخشی دولتی در مدیریت انرژی، شرکت های خصوصی نیز متاثر از صنایعی پیشرانی نظیر فولاد و پتروشیمی که بیشترین ارزآوری را برای کشور بوجود می آورند به شدت آسیب پذیر خواهند بود.

وی خاطر نشان کرد: با این اوصاف، طبیعی است که محصولات تولیدی ایران در بازارهای جهانی جایگاه مناسبی نداشته باشد و سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی دیگر برای هیچ کس صرفه اقتصادی نداشته باشد.

آرمان با اشاره به آمار ارز آوری ناشی از تولید فولاد طی ۹ ماهه سال جاری گفت: براساس آمارهای رسمی صنعت فولاد تنها در ۹ ماهه سال ۱۴۰۲، پنج و نیم میلیارد دلار برای اقتصاد کشور ارزآوری به دنبال داشته است.

این کارشناس حوزه انرژی در اینباره ادامه داد: هزینه انرژی مصرفی برای تولید هر تن فولاد در ایران با توجه به سیاست های دولت در بودجه سال ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۱۸ درصدی را به ثبت رساند و این در حالیست که هزینه انرژی برای تولید هر تن فولاد در عربستان سعودی تنها ۸ سنت و در قطر ۴ سنت است. پس با این تفاسیر دولت عملا امکان توسعه و حضور در بازارهای جهانی را برای صنایع بزرگ و در ادامه صنایع کوچکتر بسیار دشوار کرده است.

این اقتصاددادن با اشاره به چالش های صنعت لوازم خانگی مطرح کرد: صنعت لوازم خانگی به عنوان یک صنعت بزرگ از نظر تامین ورق و بدنه شدیدا نیازمند تولیدات فولاد مبارکه و واحدهای پتروشیمی است که این روزها به علت افزایش قیمت ۴ برابری گاز طبیعی در ایران به شدت آسیب پذیر شده است.

وی با بیان اینکه عملا در چنین شرایطی توسعه اقتصادی رخ نمی دهد، گفت: قطعا در چنین شرایطی صنایع آسیب می بیند و سفره مردم هر روز کوچکتر از روز قبل می شود.

آرمان در پایان خاطر نشان کرد: سیاست های غلط تعیین شده توسط دولت، مجلس و سایر نهادهای اجرایی منجر شده تا شرایطی در کشور بوجود بیاید که عملا امکان ایجاد سرمایه گذاری در کشور وجود نداشته باشد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: