ایران | پاکستان

ایران قوی‌تر است یا پاکستان؟ | مقایسه برترین قدرت‌های جهان

ایران قوی‌تر است یا پاکستان؟ | مقایسه برترین قدرت‌های جهان
کدخبر : 592373

در این گزارش به بررسی قوی‌ترین قدرت‌های نظامی خواهیم پرداخت.

به گزارش شما و اقتصاد، ایران یکی از کشورهای آسیایی است. ایران در خاورمیانه قرار دارد. ایران سرشار از سرمایه‌های طبیعی است. ایران از شمال به دریای خزر می‌رسد. ایران از جنوب به خلیج فارس می‌رسد.

هفته گذشته تبادل آتش میان ایران و پاکستان صورت گرفت. ایران مقر تروریست‌های جیش‌العدل را در خاک پاکستان هدف قرار داد و پاکستان در جواب اقدام متقابلی کرد و اعلام کرد دقیقا با همان هدف جنگنده‌هایش را وارد حریم هوایی ایران کرده و به سمت خاک ایران موشک پرانده است.

بیانیه وزارت خارجه ایران درباره حمله پاکستان اگرچه به «غیر متوازن» بودن پاسخ پاکستان اشاره می‌کرد، اما به‌گونه‌ای تنظیم شده بود که به نظر می‌رسید آتش خاموش شده و تهران قرار نیست واکنش تندی به این تجاوز اسلام‌آباد به سرزمین‌های ایران نشان دهد. با این حال احتمال بروز درگیری را نباید نادیده گرفت. رویداد۲۴ در این گزارش قدرت نظامی ایران و پاکستان را در صورت بروز یک جنگ تمام‌عیار مستقیم مقایسه کرده است.

متد‌های مختلفی برای رتبه‌بندی کشور‌ها از حیث قدرت نظامی وجود دارد که به هرساله توسط رسانه‌هایی همچون «فوربز»، «بیزینس اینسایدر» و «یاهو نیوز» منتشر می‌شود. این رتبه‌بندی‌ها اصولا بر اساس متدلوژی وبسایت «گلوبال فایر پاور» است.

شاخص جهانی قدرت نظامی (GFP) از سال ۲۰۰۵، قدرت نظانی کشور‌ها را بر اساس بیش از ۶۰ عامل مختلف از جمله جغرافیا، نیروی انسانی، نیروی هوایی، نیروی دریایی، نیروی زمینی، مالی، منابع و جغرافیا بررسی می‌کند. GFP در سال‌های نخست تنها با بررسی ۲۵ کشور آغاز شد و از آن زمان به ۱۴۵ کشور گسترش یافته است.

این شاخص هر ساله عوامل جدیدی برای به تصویر کشیدن تغییرات قدرت در بررسی‌های خود گنجانده و امسال تمرکز گسترده‌ای بر منابع طبیعی و مرز‌های مشترک داشته است. این شاخص نمره کامل ۰/۰۰۰۰ را به لحاظ منطقی غیر قابل دستیابی می‌داند، اما بر اساس این رتبه‌بندی هرچه مقدار PowerIndex (PwrIndx) کمتر باشد، توانایی رزمی متعارف یک کشور بالاتر است. بر اساس رتبه‌بندی منتشر شده در وبسایت «گلوبال فایرپاور»، ایران در رتبه ۱۴ و پاکستان در رتبه ۹ از حیث قدرت نظامی در سال ۲۰۲۴ است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: