• پایگاه خبری شما و اقتصاد
  • انرژی
  • وزیر نیرو: مجوز صادرات برق تجدیدپذیر داده شد | محمود کمانی: بخش اداری کشور از ابتدای سال آینده ملزم به تامین برق خود از انرژی‌های تجدیدپذیر است

در مراسم افتتاحیه سیزدهمین رویداد انرژی‌های تجدیدپذیر اعلام شد:

وزیر نیرو: مجوز صادرات برق تجدیدپذیر داده شد | محمود کمانی: بخش اداری کشور از ابتدای سال آینده ملزم به تامین برق خود از انرژی‌های تجدیدپذیر است

وزیر نیرو: مجوز صادرات برق تجدیدپذیر داده شد | محمود کمانی: بخش اداری کشور از ابتدای سال آینده ملزم به تامین برق خود از انرژی‌های تجدیدپذیر است
کدخبر : 592567

سیزدهمین رویداد حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی کشور و نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت آب وتاسیسات آب و فاضلاب ایران صبح امروز با حضور وزیر نیرو آغاز به کار کرد. وزیر نیرو در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه از صدور مجوز صادرات تولیدکنندگان برق تجدیدپذیر با فراهم‌شدن امکان اتصال برقی بین ایران و ترکیه و از آن طریق با اتحادیه اروپا خبر داد.

به گزارش شماواقتصاد: نوزدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت آب و تاسیسات آب و فاضلاب ایران با حضور ۱۲۵ شرکت داخلی و نمایندگانی از شرکت‌های خارجی و سیزدهمین نمایشگاه بین المللی انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق با حضور حدود ۱۰۰ شرکت داخلی و ۱۳ نمایندگی شرکت‌های خارجی فعال در این حوزه از امروز تا ۵ بهمن ۱۴۰۲ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران آغاز به کار کرد.

در نمایشگاه تخصصی صنعت آب و تاسیسات آب و فاضلاب ایران محصولاتی در بخش‌های لوله اتصالات فلزی، شیرآلات صنعتی، شیرآلات خانگی، پمپ و ماشین آلات دوار، تصفیه آب صنعتی، لوله و اتصالات پلیمری، مواد شمیایی،رنگ و پوشش و خدماتی چون مهندسی مشاور، سد و نیروگاه‌های برق آبی، آموزش، آبیاری و زهکشی، خطوط انتقال آب، تصفیه آب خانگی، نشت یابی، پیمانکار، بلوئر و وکیوم، سیستم های اندازه گیری و کنتور عرضه شده است.

در این رویداد مهم بین‌المللی، آخرین دستاوردها و فناوری‌های صنعت توسط شرکت‌های توانمند و معتبر داخلی و خارجی عرضه می‌گردد و با تمرکز بر موضوعات راهبردی سیاستگذاری و کاربردی بخش انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی اهدافی همچون؛ شناسایی ظرفیت‌های موجود و جذب‌سرمایه گذار جهت مشارکت در پروژه های تعریف شده توسط وزارت نیرو را دنبال می‌کند.

IMG_20240122_130137

امکان صادرات برق تجدیدپذیر فراهم شد

وزیر نیرو در آیین افتتاحیه این رویداد معتبر بین‌المللی با اعلام خبر تولیدکنندگان برق تجدیدپذیر هم می‌توانند برق صادر کنند، گفت: خطوط لازم بین ایران و ترکیه احداث شده و آزمایش‌های لازم را با موفقیت انجام داده است. بر این اساس از این به بعد امکان صادرات برق ایران به بازار ترکیه و از آن طریق اتحادیه اروپا فراهم شده است.

علی‌اکبر محرابیان درباره اینکه اعتبار لازم برای احداث سد بختیاری تامین شده است، گفت: این سد بلندترین سد ایران است که به دست متخصصان داخلی ساخته خواهد شد. کار احداث این سد در ۱۰ سال اخیر متوقف شده بود. اکنون و در دولت سیزدهم اعتبار لازم برای احداث سد بختیاری تامین شده و عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

وی این موضوع را نشان از توانمندی بالای سدساز داخلی عنوان کرد و افزود: سد بختیاری نیز مانند سد راغون بلندترین سد ایران خواهد بود. متخصصان صنعت آب ایران اکنون در کشور تاجیکستان در حال کمک به توسعه سد راغون هستند. 

وزیر نیرو درباره احتمال بحران‌های آب و برق در پاسخ به خبرنگاران حاضر، گفت: ناترازی در حوزه تامین برق نداریم به طوری که در حال حاضر نیز بیش از یک سوم نیروگاه‌ها به دلیل عدم مصرف از مدار خارج شده است و امیدواریم همانند تابستان امسال نیز برق تمامی واحدهای تجاری و خانگی با مدیریت مصرف تامین خواهد شد.

محرابیان با تاکید بر ورود ایران به چهارمین سال خشکسالی، اظهار داشت: همانطور که در سالیان گذشته و امسال به اثبات رسید با یک اقدام ملی و همراهی دسته‌جمعی بحران‌های کمبود آب را نیز همانند گذشته پشت‌سر خواهیم گذاشت. 

 

الزام بخش اداری برای تامین برق موردنیاز خود از محل انرژی‌های تجدیدپذیر 

رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران نیز در این مراسم، با بیان اینکه حوزه بهره وری و انرژی تجدیدپذیر موضوعی جهانی است، گفت: در کشور عزیزمان ایران نیز در سالی که گذشت موفقیت چشمگیری در این حوزه رقم خورد. با همکاری که میان وزارت نیرو و وزارت صمت و سازمان ملی استاندارد شکل گرفت، استاندارد جدیدی تدوین شد که باعث ایجاد بهره وری بیشتر و کاهش مصرف می‌شود.

وی افزود: بخش اداری کشور از ابتدای سال آینده ملزم به تامین برق خود از انرژی‌های تجدیدپذیر خواهد بود که مصوبه این موضوع اخذ شده و به‌زودی ابلاغ می‌شود. همچنین در آینده نزدیک ابلاغیه صادرات برق تولیدی از انرژی‌های تجدیدپذیر از سوی وزیر نیرو صادر خواهد شد.

محمود کمانی با اعلام اینکه در سال گذشته ۶ گردید از برچسب کولرهای آبی حذف شد، اظهار داشت: از ابتدای دی‌ماه امسال کولرها با گردید A و بالاتر تولید خواهد شد. این اقدام به ۳۰۰ کیلووات در مصرف هر کولر و همینطور ۵۰۰ مگاوات کاهش در مصرف کلی برق کشور منجر خواهد شد.

معاون وزیر نیرو ادامه داد: نگرانی در

خصوص تولید این موتورها با راندمان جدید وجود داشت که با همراهی تولیدکنندگان این خلأ تأمین شد و تولید ۱ میلیون ۴۰۰ هزار موتور جدید در سال را خواهیم داشت و کشور مادر کوتاه‌ترین زمان با نوآوری جدید تطبیق پیدا کرد. اگر عزم ملی وجود داشته باشد این کار کاملاً شدنی است.

کمانی اضافه کرد: در حوزه روشنایی رده‌های پایین A نیز حذف شد و از مرداد امسال تمام تولیدکنندگان لامپ موظف شدند لامپ‌های تولیدی خود را با این استاندارد تولید کنند. در کولرهای گازی هم همین اتفاق افتاد و در دیگر لوازم خانگی و همینطور آسانسور نیز برای اولین بار استاندارد مصرف تدوین خواهد شد.

وی در رابطه توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر، خاطر نشان کرد: ریل گذاری خوبی برای توسعه ۳۰ هزار مگاوات انرژی تجدیدپذیر طی ۵ سال انجام شده و دستورالعمل‌های لازم تدوین شده و بخشی از این برنامه به شکل مناقصه انتخاب و قرارداد منعقد شده و فرایند ۱۱ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر آغاز شده است. این فرایند در بیش از ۴۰۰ ساختگاه در حال اجرا است. مناقصه ۳ هزار مگاوات نیروگاه بادی را به زودی خواهیم داشت که شامل مجوز ۲۰۰ مگاوات نیروگاه زیست توده می‌شود که هدف آن حل معضل زباله در کلانشهرها است.

 

 

 

گزارش: لیلا احمدی افشار

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: