بررسی ظرفیت دانش بنیان‌ها و هوش مصنوعی در راه‌اندازی رصدخانه آب فارس

بررسی ظرفیت دانش بنیان‌ها و هوش مصنوعی در راه‌اندازی رصدخانه آب فارس
کدخبر : 593326

مدیرکل دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور و مدیرکل دفتر تحقیق، توسعه و فناوری اطلاعات شرکت مدیریت منابع آب ایران با هدف آغاز پیاده‌سازی رصدخانه آب استان فارس، از ظرفیت‌های موجود در این استان بازدید و بر استفاده از ظرفیت دانش‌بنیان‌ها و هوش مصنوعی در راه‌اندازی این رصدخانه تأکید کردند.

به گزارش شماواقتصاد: فیروز قاسم‌زاده مدیرکل دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور و سخنگوی صنعت آب و مجتبی نوری مدیرکل دفتر تحقیق، توسعه و فناوری اطلاعات شرکت مدیریت منابع آب ایران با هدف آغاز پیاده‌سازی رصدخانه آب استان فارس، از شرکت آب منطقه ای فارس بازدید کردند.

با مساعدت مجموعه وزارت نیرو و شرکت مدیریت منابع آب ایران رصدخانه آب زودتر به بهره‌برداری خواهد رسید

سیاوش بدری مدیرعامل این شرکت، در بازدید از شرکت آب منطقه‌ای فارس، خلاصه‌ای از وضعیت منابع آب استان ارائه داد و گفت: تعداد چاه‌های بهره‌برداری شده فارس بر اساس آماربرداری دور سوم حدود ۹۵ هزار حلقه چاه، ۳۵۶۰ دهانه چشمه و ۲۴۰۰ رشته قنات است.

سیاوش بدری در ادامه گزارشی از روند آغاز استقرار رصدخانه آب در شرکت آب منطقه‌ای فارس ارائه داد.

وی افزود: در مجموعه شرکت آب منطقه‌ای فارس از دو سال قبل نیاز به لزوم مستقر شدن سامانه پایش منابع آب احساس شد و در این راستا کارگروهی از کارشناسان منتخب شرکت در حوزه‌های مختلف تشکیل شده است.

رئیس هیئت مدیره شرکت آب منطقه‌ای فارس روند راه اندازی به منظور شروع به کار سامانه پایش منابع آب را خوب ارزیابی و اظهار امیدواری کرد که با مساعدت مجموعه وزارت نیرو و شرکت مدیریت منابع آب ایران هر چه زودتر شاهد بهره‌برداری از رصدخانه آب شرکت آب منطقه‌ای فارس باشیم.

توجه به هوش مصنوعی در راه‌اندازی رصدخانه حائز اهمیت است

در ادامه مجتبی نوری مدیرکل دفتر تحقیق، توسعه و فناوری اطلاعات شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: امروز بسیار خوشحال هستم و به جامعه صنعت آب کشور بابت آغاز عملیات اجرایی کاری بسیار مهم تبریک می‌گویم؛ چرا که از این طریق می توان مخاطرات آب و هوایی در استان‌های کشور به ویژه در استان پهناوری چون فارس با تنوع آب و هوایی را با بهره‌ بردن از رصدخانه آب هر چه بهتر مدیریت کرد.

نوری اهتمام مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای فارس بابت شروع عملیات راه اندازی رصدخانه آب را شایسته تقدیر دانست و گفت: رصدخانه آب فارس با نگاه سیستمی طراحی شده در دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور پیاده‌سازی می‌شود.

مدیرکل دفتر تحقیق، توسعه و فناوری اطلاعات شرکت مدیریت منابع آب ایران افزود: پرداختن به مقوله هوش مصنوعی در موضوع رصدخانه، بهره‌بردن از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان در راستای افزایش اشتغال، رونق اقتصادی به ویژه در ساخت تجهیزات و بهره‌برداری و همچنین توجه به امنیت سایبری از موارد بسیار مهم راه‌اندازی رصدخانه است که باید رعایت شود.

وی گفت: هوش مصنوعی و آی تی به قدری حائز اهمیت است که ۸۰ درصد میزگردهای تشکیل شده امسال در شهر داووس سوئیس در خصوص این موضوع برگزار شده است.

نوری ادامه داد: ما می‌خواهیم با استفاده از هوش مصنوعی خدمت رسانی هوشمند به مردمی که سزاوار بهترین‌ها هستند به نحو احسن انجام شود و در مسیر نوآوری و بهره وری حرکت کرده و بتوانیم متمایز عمل کنیم.

مدیر کل دفتر تحقیق، توسعه و فناوری اطلاعات شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: در حال حاضر تفاوت کشورها در زمینه موفقیت در مقوله مباحث فناوری، سرعت دسترسی به آن می‌باشد؛ لذا مهمترین هدف ایجاد رصدخانه آب سرعت دسترسی مردم و متخصصین به فناوری اطلاعات است.

 توسعه رصدخانه آب در دستور کار جدی وزارت نیرو قرار دارد

فیروز قاسم‌زاده مدیرکل دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور و سخنگوی صنعت آب نیز طی بیاناتی ضمن سپاس از مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای فارس که از روزهای آغازین شروع به کار در این شرکت توجه ویژه‌ای به موضوع پایش هوشمند منابع آب (رصدخانه آب) داشته است، افزود: از ابتدا این ذهنیت در مجموعه مدیران ارشد وزارت نیرو بود که فارس می‌تواند یکی از استان‌های پیشرو در این زمینه باشد و دلیل حضور امروز در شرکت آب منطقه‌ای فارس نیز فراهم کردن باب همکاری است.

 قاسم زاده به دلایل ضرورت ایجاد رصدخانه آب پرداخت و گفت: مدیریت مطلوب منابع آب کشور به خصوص در مواقع بحران بدون داشتن سامانه‌ای هوشمند میسر نیست، زیرا زمان طلایی از دست رفته، وقت و انرژی بسیار زیادی را از مدیر مربوطه می‌گیرد.

سخنگوی صنعت آب کشور اضافه کرد: توسعه رصدخانه آب در دستور کار جدی وزارت نیرو در دولت سیزدهم بوده و در این مسیر تجربیات پیشین صنعت مورد توجه بوده است.

قاسم زاده همچنین خواستار مشارکت دادن شرکت‌های دانش بنیان در این امر مهم شد.

وی خاطرنشان کرد: در استان فارس با هماهنگی مدیرعامل شرکت در فاز نخست احداث رصدخانه، تجهیز ایستگاه‌های آب و هواشناسی دفتر مطالعات پایه منابع آب به ادوات نوین الکترونیکی و برخط در دستور کار است تا بتوانیم در اولین فرصت پارامترهای هواشناسی را به صورت آنلاین دریافت کنیم.

سخنگوی صنعت آب کشور گفت: مدیریت مطلوب منابع آب با مخاطرات و ناهنجاری‌های اقلیمی به وسیله ابزار فعلی میسر نیست، زیرا دسترسی به داده و تحلیل و در نهایت تصمیم باید در لحظه اتفاق بیفتد.

لزوم راه‌اندازی سامانه‌ای هوشمند به منظور پایش منابع آب ضروری است

در ادامه سیاوش بهروز کوهنجانی مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای فارس گزارشی از وضعیت شبکه پایش منابع آب سطحی و زیرزمینی استان ارائه داد.

وی گفت: از ۶۰۹ محدوده مطالعاتی کشور تعداد ۱۳۴ محدوده‌های مطالعاتی در استان فارس است که در موضوع مطالعات منابع آب، ۱۰۲ محدوده مطالعاتی را شرکت آب منطقه‌ای فارس بر عهده دارد و بر همین اساس تعداد ایستگاه‌های شبکه پایش منابع آب در فارس بیشتر است.

بهروز کوهنجانی افزود: در بخش آب سطحی، باران سنج و تبخیرسنج معمولی ۸ درصد کشور است، ولیکن در آب زیرزمینی تعداد منابع آب بسیار بیشتر از آب سطحی است.

مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای فارس گفت: آب منطقه‌ای فارس متولی ۲۰ درصد از محدوده‌های مطالعاتی کشور می‌باشد، لیکن ۱۵ درصد از چاه‌های مشاهده‌ای کشور را دارا است و ۱۶۸۰ چاه مشاهده‌ای در حال حاضر فعال و اندازه‌گیری می‌شوند و ۲۰۳ چاه مشاهده‌ای خشک هستند که تلاش ما در جهت احیای آن‌ها است.

وی افزود: اندازه‌گیری پیک سیلاب که توسط نیروی انسانی انجام می‌شود، در هنگام شب میسر نیست، لذا لزوم راه اندازی سامانه‌ای هوشمند به منظور پایش منابع آب ضروری است.

لازم به ذکر است در ادامه مدیر کل دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور و سخنگوی صنعت آب به همراه مدیر کل دفتر تحقیق، توسعه و فناوری اطلاعات شرکت مدیریت منابع آب ایران و مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای فارس و جمعی از مدیران از مکان در نظر گرفته شده به منظور استقرار رصدخانه آب بازدید کردند.

 

 

 

 

شبکه خبری آب ایران

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: