در نشست خبری وزیر نیرو اعلام شد:

پیشرفت ۱۰۰ درصدی صنعت آب و برق ایران در بازار جهانی

پیشرفت ۱۰۰ درصدی صنعت آب و برق ایران در بازار جهانی
کدخبر : 593382

وزیر نیرو ایران در نشست خبری که به مناسبت چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برگزار شد با اشاره به برخی از دستاوردهای برجسته صنعت آب و برق ایران، گفت: صادرات خدمات فنی و مهندسی توسط شرکت‌های فعال در این حوزه به بیش از پنجاه کشور جهان انجام می‌شود.

به گزارش شماواقتصاد: علی اکبر محرابیان وزیر نیرو در جمع خبرنگاران ضمن تقدیر از مشارکت مردم در طرح های مدیریت مصرف با بیان اینکه ایران در صنعت برق و آب به خودکفایی ۱۰۰ درصدی دست یافته است، اظهار داشت: بسیاری از کشورها از خدمات فنی و مهندسی ایران بهره می‌برند. صادرات خدمات فنی و مهندسی شرکت‌های فعال این صنعت نتیجه برخورداری از ظرفیت حداکثری متخصصان ایرانی در شرکت‌های مهندسی است که توان و تخصص خود را به رخ جهانیان کشانده‌اند.

وی افزود: در حال حاضر چهارمین سال خشکسالی را سپری می‌کنیم، اگرچه در طی بیست روز اخیر بارش های خوبی داشتیم، اما میزان بارش ها ۳۰ درصد از شرایط عادی کمتر است. هیچ گاه در بخش مدیریت منابع آب به پیش بینی کامل و قطعی نمی رسیم. میزان مشارکت مردم در طرح های مدیریت مصرف بیانگر تاثیرات رسانه‌ها و فرهنگ‌سازی است.

محرابیان ادامه داد: در پروژه آبفا بودجه ۱۰۵ همتی و در حوزه آب بودجه ۳۶۲ همتی تعیین شد و مجموعا ۱۲۲۴ همت بالغ بر ۳۰ میلیارد یورو هدف گذاری شد و امروزه بیش از ۴۰۰ همت به مرحله بهره برداری رسید.  هدف گذاری وزارت نیرو در طرح های آبرسانی و تصفیه خانه ها برای آب شرب و بهداشتی در بخش شهری ۷۰۰ میلیون متر مکعب بود و امروز عملکرد وزارتخانه از این عدد فراتر و به ۱۱۴۴ میلیون متر مکعب در قالب ۵۶ طرح رسیده است و امیدواریم تا پایان دولت سیزدهم این عدد فراتر از ۲ میلیارد متر مکعب برسد.

وی با اشاره به اهمیت رشد چشمگیر پروژه‌ها در برنامه تدوین‌شده چهار ساله، افزود: اگرچه در دولت های یازدهم و دوازدهم عقب ماندگی هایی پیدا کردیم اما با شروع دولت سیزدهم ضرورت داشت ناترازی موجود رفع و نیازهای جدید مرتفع شود. حدود ۸۰ درصد ظرفیت انرژی سالانه کشور معطوف به صادرات و ۲۰ درصد واردات است، اما تمرکز دولت بیشتر به سمت مبادله انرژی است.

محرابیان تاکید کرد: در صنعت آب و برق، سرمایه‌گذاری‌های بزرگی انجام شده است که شامل احداث نیروگاه‌ها و پروژه‌های آب می‌شوند. پروژه های سازه ای و عمرانی در حوزه برق (احداث نیروگاه ) بالغ بر ۷۵۷ هزار میلیارد تومان بود و در بخش آب نیز ۳۶۲ هزار میلیارد تومان پروژه تعریف شد.

وی اضافه کرد: نیروگاهی با ظرفیت ۳ هزار و ۶۰۰ مگاوات و بیش از ۱۴ میلیارد مترمکعب ظرفیت مخازن در تاجیکستان توسط شرکت‌های ایرانی در حال اجرا است، که این نشان از پیشرفت و توانمندی شرکت‌های ایرانی در حوزه بین‌المللی است.

وزیر نیرو، از مجموع ۱۲۲۴ هزار میلیارد تومان بالغ بر ۳۰ میلیارد یورو پروژه هدفگذاری شده دولت سیزدهم، بالغ بر ۴۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه‌های بهره‌برداری شده این وزارتخانه و ۸۲۴ هزار میلیارد تومان پروژه‌هایی که باید تا پایان دولت به بهره‌برداری برسد را اعلام کرد که عمده این‌ها ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وزیر نیرو درباره پروژه‌های سدسازی و سامانه انتقال خاطر نشان کرد: ۳۰ سد با حجم مخزن ۵.۴ میلیارد متر مکعب برای طرح‌های سدسازی و سامانه‌های انتقال برنامه‌ریزی انجام شد و در حال حاضر ۲۱ سد با حجم مخزن ۳.۹ میلیارد متر مکعب آبگیری شد، یعنی بیش از ۷۰ درصد برنامه ۴ ساله تا امروز محقق شده و امیدواریم تا پایان دولت از عدد برنامه ریزی شده عبور کنیم.

گفتنی است، با توجه به صحبت‌های وزیر نیرو و اعلام این پیشرفت‌ها، می‌توان فهمید که صنعت برق و آب ایران و فعالان این عرصه به خودکفایی ۱۰۰ درصدی رسیده‌اند که خدمات فنی و مهندسی آنها به دیگر کشورها جهان ارائه می‌شود. این دستاوردها نشان‌دهنده ظرفیت بالای متخصصان ایرانی در صنعت آب و برق برای پیشبرد پروژه‌های بزرگ و بین‌المللی است.

 

گزارش: لیلا احمدی افشار

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: