نگاهی به عملکرد ایمیدرو به مناسبت دهه فجر؛

تکمیل ۱۰ طرح بزرگ معدن و صنایع معدنی در راستای تحقق شعار سال

تکمیل 10 طرح بزرگ معدن و صنایع معدنی در راستای تحقق شعار سال
کدخبر : 593630

راهبری تکمیل 10 طرح بزرگ معدن و صنایع معدنی از اقدامات شاخص ایمیدرو طی سال جاری بوده است. این طرح ها زنجیره فولاد، مس، آلومینیوم را شامل می شود و از ارزش 50 هزار میلیارد تومان برخوردار است. سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران در عین حال راه اندازی طرح هایی از جمله فولادسازی غدیر نی ریز، گرافیتاسیون الکترود اردکان و فولاد شادگان را در برنامه دارد.

به گزارش شماواقتصاد: 10 طرح بزرگ معدن و صنایع معدنی در دهه فجر امسال با حمایت وزارت صنعت معدن و تجارت و راهبری ایمیدرو تکمیل و آماده راه اندازی شده است.

میزان اشتغال زایی این تعداد پروژه که از سوی شرکت های بزرگ معدن و صنایع معدنی اجرا شده اند حدود 3500 نفر خواهد بود و استان های خوزستان، کرمان، چهارمحال و بختیاری، یزد، فارس و خراسان شمالی را در بر می گیرد.

ایمیدرو

 

طرح های آماده افتتاح

ابَر پروژه آهن اسفنجی (زمزم3) فولاد خوزستان-ظرفیت تولید: یک میلیون و 760هزار تن- اهواز- استان خوزستان

کنسانتره مس دره آلو شرکت ملی صنایع مس ایران- ظرفیت تولید 110 هزار تن- بردسیر_رابر -استان کرمان

واحد دوم آهن اسفنجی فولاد بافت- ظرفیت تولید: 800هزار تن- بافت- استان کرمان

ابر پروژه آهن اسفنجی طوبی توسعه آهن و فولاد گل گهر- ظرفیت تولید: یک میلیون و 600هزار  تن- سیرجان- استان کرمان

فلوتاسیون سرباره مس سرچشمه شرکت ملی صنایع مس- ظرفیت تولید: 70هزار تن- رفسنجان- استان کرمان

تولید تختال (شمش) فولاد سفید دشت-ظرفیت تولید: 800 هزار تن- سفید دشت- استان چهارمحال و بختیاری

تجهیز معدن و راه اندازی بزرگترین طرح تولید کنسانتره روی خاورمیانه در "مهدی آباد"-ظرفیت تولید: 200هزار تن- مهریز- استان یزد

کارخانه فولادسازی نی ریز- ظرفیت تولید: 800هزار تن- نی ریز- استان فارس

هیدرات ویژه شرکت آلومینای ایران- ظرفیت تولید: 3500تن- جاجرم- استان خراسان شمالی

راه اندازی فاز اول فیلتراسیون گل قرمز شرکت آلومینای ایران-ظرفیت تولید: 3400تن-جاجرم- استان خراسان شمالی

 

طرح های افتتاحی و آغاز شده

ایمیدرو طی دهه فجر امسال، اسکله شماره ۳ بندرپارسیان را با حضور معاون رئیس جمهوری راه اندازی کرد. در این مدت همچنین سه طرح زیربنایی در منطقه ویژه پارسیان و چهار طرح توسعه ای در فولاد هرمزگان (افزایش ظرفیت تولید شمش  ۳.۲ میلیون تن، نورد گرم به ۱.۷ میلیون تن، واحد سوم گازهای صنعتی و مگامدول آهن اسفنجی به ۱.۶ میلیون تن) وارد عملیات اجرایی شدند. پیشتر نیز عملیات احداث طرح های فلوتاسیون مس- طلا "شادان، فرآوری طلای خونیک و نیز نورد فولاد قائنات و نورد فولاد میانه نیز آغاز شده بود.

عملکرد اکتشاف، زیرساخت ها، کمک های تسهیلاتی، معادن کوچک و حمایت از فارغ التحصیلان

این سازمان علاوه بر عملکرد فوق در پروژه ها، اقداماتی در جهت توسعه معدن و صنایع معدنی انجام داده که حوزه های اکتشاف، زیرساخت و خطوط انتقال آب، تسهیلات حمایتی از بخش خصوصی (صندوق بیمه) و برگزاری دوره های آموزشی برای فارغ التحصیلان را شامل می شود.



56208

 

سامانه مکان مبنای اکتشافی ایمیدرو

این سازمان به تازگی از "سامانه اکتشافی مکان مبنا" رونمایی کرده است. سامانه اطلاعات یکپارچه مکان مبنای ایمیدرو، در دی ماه امسال رونمایی شد. این سامانه پس از بررسی و تطبیق با استانداردهای جهانی و به روز، طرح ریزی و پیاده سازی شده است. کلیه داده ها و اطلاعات اکتشافی تولیدی قبلی و دهه اخیر ایمیدرو در قالب پایگاه داده استاندارد ایمیدرو تهیه و در سامانه بارگذاری شده است.

 

عملکرد اکتشاف؛ سرمایه گذاری ۲۴۵۰۰ میلیارد ریالی و تحقق ۹۰درصدی برنامه حفاری

ایمیدرو و طی 9 ماه سال جاری افزون بر 24هزار و 500 میلیارد ریال در بخش اکتشاف سرمایه گذاری کرد.

این سازمان به همراه واحدها و شرکت های زیرمجموعه طی سه فصل سال 1402 (از ابتدای امسال تا پایان آذرماه) بیش از 413هزار متر حفاری اکتشافی انجام دادند که این میزان عملکرد 90.6درصد از برنامه پیش بینی شده سال جاری را محقق کرده است.

طبق برنامه تدوین شده قرار است تا پایان سال جاری میزان حفاری های اکتشافی به 456هزار متر برسد.
 

 

طرح تحول دیجیتال

طرح تحول دیجیتال و هوشمند سازی معادن و صنایع معدنی ایران از اولویت های ایمیدرو به شمار می آید و اقداماتی در این بخش انجام شده است. مهمترین اقدامات در این برنامه شامل مواردی از جمله تشکیل کارگروه راهبردی تحول دیجیتال و هوشمندسازی، برگزاری اولین همایش بین المللی تحول دیجیتال در حوزه معادن و صنایع وابسته و امضای تفاهمنامه هوشمندسازی معادن مس است.

10 طرح ایمیدرو

 

پروژه های ملی انتقال آب از سواحل جنوبی با راهبری ایمیدرو

پروژه های ملی انتقال آب از سواحل جنوبی به استان ها با راهبری ایمیدرو از سال های گذشته اجرا شده اند و در مراحل مختلف بهره برداری یا ساخت هستند. در حال حاضر خط یک، آب تصفیه شده خلیج فارس را به فلات مرکزی و استان های مرمزگان، کرمان و یزد منتقل کرده و صنایع مختلف در حال بهره برداری از آن هستند. طول این خط 820 کیلومتر، حجم آب انتقالی 140 میلیون مترمکعب و سرمایه گذاری آن 23 هزار میلیارد تومان بوده است.
 

وضعیت پروژه  های در دست اجرا به شرح زیر است:

پروژه خط دوم به طول 734 کیلومتر با حجم آب انتقالی 200 میلیون مترمکعب خواهد بود و قرار است استان های هرمزگان، کرمان و یزد از آن بهره مند شوند. از سوی دیگر پروژه خط آب دریای عمان به زاهدان دارای 553 کیلومتر طول است. همچنین پروژه انتقال آب دریای عمان به مشهد 1340 کیلومتر طول مسیر دارد و 280 میلیون متر معکب را تا مشهد انتقال خواهد داد و سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و رضوی از آن بهره مند می شوند. علاوه بر این پروژه انتقال دریای عمان به استان اصفهان به طول 1200 کیلومتر با حجم آب انتقالی 200 میلیون مترمکعب است و  استان های بهرمند شامل هرمزگان، کرمان، یزد، اصفهان هستند. پروژه انتقال دریای عمان تا اصفهان(سیرجان به اصفهان) نیز دارای 780 کیلومتر طول با حجم 70 میلیون مترمکعب خواهد بود که استان های هرمزگان، کرمان، یزد، اصفهان از آن بهره مند می شوند.

 

طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک‌؛ ۹ ماهه ۱۴۰۲

اقدامات اصلی شامل احیا و فعال‌سازی 273 معدن و همچنین توسعه 84 معدن است که میزان اشتغال مستقیم با راه‌اندازی کامل و تکمیل ظرفیت به بیش از1400 نفر می رسد. از سوی دیگر اقدامات جنبی شامل رفع موانع تولید برای 19 واحد معدنی در استان گیلان، پذیرش 36 پرونده در روند صندوق بیمه سرمایه‌گذاری، بررسی و اولویت‌بندی 179پروژه راه‌سازی و برق‌رسانی (انتفاع 924 معدن)، پایش222 معدن احیاشده سال1401 در11 استان و معرفی59 بسته پیشنهادی سرمایه‌گذاری شامل 329 محدوده در اختیار ادارات صمت استان‌ها است.

 

صندوق بیمه معدن؛ صدور ۳۵۸۲۴ میلیارد ریال بیمه نامه ها

صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی 46 بیمه نامه و ضمانت نامه به ارزش 35824 میلیارد ریال طی 9 ماهه نخست امسال صادر کرد.

صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی طی 9 ماه امسال؛ 35 فقره ضمانت نامه به ارزش 34334 میلیارد ریال صادر کرد. این صندوق همچنین در مدت یاد شده 11 فقره بیمه نامه سرمایه گذاری به ارزش 1490 میلیارد ریال صادر کرده است.

از ابتدای فعالیت صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی تا پایان آذرماه سال جاری؛ 1947 بیمه ضمانتنامه و بیمه نامه سرمایه گذاری به ارزش 112208 میلیارد ریال شده است.

صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی زیرمجموعه ایمیدرو فعالیت می‌کند و نهاد پشتیبان معادن و صنایع معدنی بخش خصوصی است.

 

عملکرد طرح توانمندسازی فارغ‌التحصیلان جوان (طرح فاجد)

طرح توانمندسازی فارغ‌التحصیلان جوان (طرح فاجد)طی9ماه 1402تعداد 24 دوره‌ آموزشی برگزار کرد. در این دوره ها 849نفر در 1094 ساعت دوره شرکت کردند.

حوزه‌های آموزش در طرح فاجد؛ کارآموزی، تربیت تکنسین (فرآوری، حفار مغزه‌گیری، استخراج معادن زیرزمینی، آتشکاری)، ناریه، ماشین‌آلات سنگین، ایمنی بهداشت صنعتی، مکانیک و جوشکاری بوده است. طی مدت مورد بررسی همچنین 680 نفر از فارغ‌التحصیل جوان دانشگاهی و 60 شرکت در سامانه طرح فاجد ثبت نام کردند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: