در سیزدهمین همایش بین المللی موتورهای درونسوز و نفت مطرح شد:

موتور ۳ استوانه ایران خودرو، محصولی تماما ایرانی

موتور ۳ استوانه ایران خودرو، محصولی تماما ایرانی
کدخبر : 593835

مهندس میرسلیم در مراسم رونمایی از موتور ملی سه سیلندر ایران خودرو که به «موتور سه استوانه» شناخته می‌شود را یک محصول تمام ایرانی و نتیجه زحمات متخصصان داخلی در بهره‌گیری از دانش فنی روز دنیا دانست.

به گزارش شماواقتصاد: سیدمصطفی میرسلیم از چهره‌های سیاسی و مطرح کشور در مراسم رونمایی از موتور سه استوانه، گفت: در تحریم‌های اخیر در دهه ۸۰، شرکت‌های پژو و رنو که در ایران خودرو و سایپا فعالیت داشتند، تحت فشار آمریکا این شرکت‌ها را ترک کردند که به گمان‌شان صنعت خودروسازی در ایران متوقف خواهد شد. ولی برخلاف تصورشان به دلیل شروع اقدامات پیشگیرانه داخل در دهه ۷۰ این برآورد آنها محقق نشد.

وی افزود: این اقدامات به لحاظ طراحی و مجوز در خودروهایی مانند سمند در تولید، تغییر و بدنه به صورت تمام ایرانی انجام گرفت. البته وابستگی از نظر قوای محرکه وجود داشت که در روز رونمایی از مدیرعامل وقت جناب آقای منوچهر غروی خواستم تا برای تولید داخل قوای محرکه این خودرو که به عنوان یک خودروی ملی مطرح است، بکنند که در سال ۱۳۸۵ موفق شدیم موتور ملی پایه گاز را بنا به درخواست دولت طراحی کنیم.

میرسلیم تصریح کرد: ساخت داخل موتور ملی پایه گاز مبتنی بر روش دریافت اطلاعات مربوطه در دنیا و استفاده از ظرفیت‌های دانشگاهی انجام شد. با اینکه در کشور قابلیت‌های خوب آزمایشگاهی و صنعت وجود داشت که مورد استفاده هم قرار گرفت اما به مفهوم طراحی نبود و باید هدفمند انجام می‌گرفت. به همین منظور دست نیاز به سوی انجمن‌های علمی دانشگاه‌های کشور و متخصصین دانشگاهی دراز کردیم.

وی اضافه کرد: همچنین از مشاورین صاحب نام دنیا نیز بهره دانش فنی مورد نیاز را گرفتیم که در ابتدای تولید نقشه‌ها توسط متخصصان داخلی تهیه می‌شد و به امضای مشاورین می‌رسید. البته در همان‌ ابتدا با مشاورین این موضوع درمیان گذاشته شد که پس از کار اول در صورت موفقیت فعالیت دوم را به طور کاملا داخلی به انجام خواهیم رساند که بحمدالله نتیجه آن را امروز مشاهده می‌کنیم. 

میرسلیم تولید موتور سه استوانه را یک محصول تمام ایرانی دانست که با فکر و طراحی و ابتکار متخصصان داخلی و دانش کسب‌شده به ثمر رسیده است. کار ساده‌ای نبود اما به دلیل اینکه دارای بهره فنی و علمی و دانش روز می‌باشد به موفقیت منتج شده است.

گفتنی است؛ این مراسم در سیزدهمین همایش بین المللی موتورهای درونسوز و نفت در مرکز همایش های شرکت طراحی مهندسی و تامین قطعات ایران خودرو ( ساپکو ) امروز برگزار گردید.

در این همایش جناب آقای دکتر علی آبادی وزیر محترم صمت، آقای دکتر عظیمی مدیر عامل ایران خودرو، آقای مهندس پورمجیب مدیر عامل ساپکو، آقای مهندس موسوی دبیر همایش  و مشارکت مراکز دانش بنیان، شتاب دهنده ها، دانشگاه ها، مراکز تحقیقاتی داخل و خارج، سازمان های دولتی، نهاد های قانونگذار و سازندگان قطعات موتوری و خودرویی حضور داشتند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: