شماواقتصاد گزارش می دهد:

آغاز مسیری جدید با خودروهای برقی KMC از کرمان موتور

آغاز مسیری جدید با خودروهای برقی KMC از کرمان موتور
کدخبر : 594450

کرمان موتور با معرفی خودروهای برقی‌ جدید، ابتدایی تازه برای تولید و واردات خودروهای برقی در ایران ایجاد کرده است. پروژه جک E50A تحت عنوان KMC e-taxi و هاچ‌بک برقی KMC E10X، به عنوان ابزارهای نوینی در راه توسعه خودروهای سبز ایرانیان، خودروسازی کشور را به فصل جدیدی از پیشرفت هدایت می‌کند.

به گزارش شماواقتصاد: یکی از پروژه‌هایی که در سال جاری با جدیت در کرمان‌ موتور دنبال شد، پروژه جک E۵۰A تحت عنوان KMC e-taxi یا همان J۷ برقی بود که ۱۰ هزار دستگاه از نسخه بنزینی آن  در سال ۱۴۰۲ تولید و عرضه شد. طبق اعلام، عرضه خودروهای برقی از نیمه دوم سال ۱۴۰۲ در این شرکت انجام خواهد شد. 


کرمان موتور

 

کرمان‌موتور به واسطه فضای کابین و پیمایش مناسب و سایر آپشن‌های این محصول تصمیم به عرضه نسخه برقی جک E۵۰A تحت عنوان KMC e-taxi گرفت. محموله اول سدان برقی و وارداتی کرمان موتور با نام جک E50A به ناوگان تاکسیرانی تهران اضافه شده است. به گفته مدیر تحقیقات بازار شرکت کرمان موتور،  ۵۰۰ دستگاه از این خودرو با همکاری شهرداری تهران سفارش‌گذاری و وارد کشور شده و طبق برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته ۱۵۰۰ دستگاه دیگر نیز وارد کشور خواهد شد. 

کرمان موتور برنامه دارد تا جک E50A را به صورت وارداتی به اشخاص به فروش برساند و عرضه آن در سامانه وارداتی ها انجام خواهد شد. قیمت پایه این خودرو حدود ۲۰ هزار و ۴۰۰ دلار است و نمونه های فول آپشن آن تا ۲۵ هزار دلار هم در بازار جهانی قیمت گذاری شده اند. عرضه جک E۵۰A برقی به عموم مشتریان در سال آینده خواهد بود و قیمت این محصول در حال حاضر حدود یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان است که در صورت اضافه شدن آپشن، به قیمت آن اضافه خواهد شد.

حداکثر پیمایش تاکسی برقی با یک بار شارژ حدود ۴۰۲ کیلومتر است و قادر است طی ۷.۶ ثانیه از سرعت صفر به مرز صد کیلومتر بر ساعت دست یابد. همچنین زمان شارژ سریع یا همان شارژ ۳۰ تا ۸۰ درصد این خودرو ۴۸ دقیقه است.

اولین سدان برقی و وارداتی کرمان موتور با نام جک E50A دارای یک پیشرانه تمام برقی است که بر محور جلو سوار است و می‌تواند ۱۹۲ اسب بخار قدرت و ۳۴۰ نیوتن متر گشتاور را به چرخ های جلو منتقل کند. پیمایش نسخه برقی KMC J7، در چرخه NEDC حدود ۴۰۱ کیلومتر است و در شرایط بهینه می تواند تا ۵۰۰ کیلومتر مسافت را هم طی کند.

شایان ذکر است که این میزان با توجه به شرایط ایده آل بوده و ممکن است اندکی با واقعیت تفاوت داشته باشد. باتری های نسخه برقی KMC J7 در حالت شارژ سریع در مدت زمان ۴۸ دقیقه به شرایط مطلوب خود (۳۰ تا ۸۰ درصد ظرفیت باتری ) می رسند که رقم مناسبی برای این خودرو است. با شارژرهای خانگی، ظرفیت ۵۰ کیلووات ساعتی باتری E50A حدود ۸.۵ ساعت تکمیل می شود. لازم به ذکر است که این خودرو با پروتکل GB/T شارژ می شود.

فعلاً کرمان موتور اولین سدان برقی و وارداتی خود را با سطح امکانات پایه به بازار ایران آورده است. جک E50A به دو کیسه هوا، تریم داخلی چرم مصنوعی، کروز کنترل، استارت دکمه ای، جلو آمپر دیجیتال، فناوری LED چراغ ها، سنسور نور، سنسور باران، ترمز پارک برقی، اتوهلد، تهویه اتوماتیک، دوربین و سنسور پارک عقب، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، سامانه بازیافت انرژی اتوماتیک و… مجهز است.

شرکت‌های خودروسازی چین علی‌رغم عمر کوتاه‌شان، در حال رسیدن به بلوغ زودهنگام هستند و برای این منظور، زیرمجموعه‌هایی را توسعه می‌دهند. این کار معمولاً برای داشتن برندی لوکس‌تر و مدرن‌تر انجام می‌شود. جک سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی روی خودروهای برقی انجام داده و در حال حاضر یک مدل سواری و یک مدل کراس‌اوور الکتریکی تولید می‌کند. در سال 2018، این شرکت با سرمایه‌گذاری گروه فولکس‌واگن آلمان، برند جدیدی به نام سهول را راه‌اندازی کرد که بیشتر بر تولید خودروهای برقی ارزان‌قیمت متمرکز است. البته چند مدل سدان و کراس‌اوور سطح بالاتر نیز در برنامه‌های این برند جدید وجود دارد.

چین به عنوان بزرگ‌ترین بازار خودروی جهان، شاهد حرکت سریعی به سوی خودروهای برقی و هیبریدی است. در این مسیر، خودروسازان چینی محصولات متنوعی را به بازار عرضه می‌کنند که یکی از آن‌ها هاچ‌بک برقیe-JS1 شرکت جک است. این خودرو به تازگی در ایران حضور پیدا کرده است.

کی ام سی E10X خودرویی دیگر از کرمان موتور است که برای اولین بار در تابستان ۱۴۰۲ و در نمایشگاه روایت خدمت از آن رونمایی شد. این هاچ بک برقی با داشتن طول، عرض و ارتفاع به ترتیب ۳۶۵۰ میلی متر، ۱۶۷۰ میلی متر و ۱۵۴۰ میلی متر، تقریبا هم قد و قواره خودروهای هاچ بک محبوب بازار است و همچنین می تواند برای استفاده های شهری نیز بسیار کارا باشد.

در مورد قوای فنی KMC E10X باید گفت که این هاچ بک برقی به یک الکتروموتور ۴۵ کیلوواتی با توان تولید حداکثر گشتاور ۱۵۰ نیوتن متر مجهز است. باتری به کار رفته در این خودرو از نوع LFP با حداکثر ظرفیت ۳۰ کیلووات ساعت است و با یک بار شارژ کامل، امکان پیمایش ۳۰۲ کیلومتر مسافت را ایجاد می کند. این خودرو به امکاناتی از جمله دو کیسه هوا، ترمز ضد قفل، سیستم کنترل پایداری، سیستم TPMS، ترمز پارک برقی، فرمان برقی، چراغ های LED جلو، سیستم ورود به خودرو بدون کلید، استارت دکمه ای، کروز کنترل، کلاستر دیجیتال ۶.۲ اینچی و مالتی مدیا ۱۰.۲۵ اینچی مجهز است.

شرکت کرمان موتور خودروی جدید خود با نام کی‌ام‌سی ایگل را در دو نسخه برقی و بنزینی در نمایشگاه اتواکسپو تهران معرفی کرده است. این خودرو که اولین محصول بومی کرمان موتور محسوب می‌شود، بر پایه پلتفرم اختصاصی PS1 طراحی شده است.

کرمان موتور با خریداری حق امتیاز پلتفرم جک جی 4 چینی، توانسته پلتفرم جدید PS1 را بومی‌سازی کند. این پلتفرم برای تولید نخستین خودروی ایرانی این شرکت به نام ایگل به کار گرفته شده است.  کی‌ام‌سی ایگل در ظاهر یک فیس‌لیفت از جک جی 4 محسوب می‌شود که توسط تیم طراحی داخلی کرمان موتور ارتقا یافته است. البته طراحان برای داخل خودرو تغییرات چندانی در نظر نگرفته‌اند و همچنان شباهت زیادی به جک جی 4 دارد.

این خودرو علاوه بر نسخه بنزینی، به یک موتور الکتریکی 160 اسب بخار نیز مجهز خواهد بود که توسط شرکت مپنا تولید شده است. نسخه برقی می‌تواند 350 کیلومتر با یکبار شارژ طی کند و از فناوری ترمز شتاب منفی بهره می‌برد. باتری 41 کیلووات ساعتی این مدل در کف اتاق قرار گرفته تا فضای صندوق عقب کاهش پیدا نکند. با شارژر سریع می‌توان ظرف 45 دقیقه بین 10 تا 80 درصد باتری را شارژ کرد. شارژ کامل باتری با شارژر معمولی نیز 5.5 ساعت طول می‌کشد.

نبود زیرساخت‌های لازم برای شارژ خودروهای الکتریکی در سراسر کشور موجب شده تا آینده این نوع خودروها همچنان در بستر ابهام قرار بگیرد و امکان پیش‌بینی دقیق آینده آن‌ها مشکل است. با این حال، با روند رو به رشد خودروهای الکتریکی در دنیا، احتمال تبدیل شدن ایران به یک بازار مناسب برای خودروهای برقی در آینده نزدیک نیز وجود دارد.



گزارش: لیلا احمدی افشار

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: