با هدف توسعه صنایع معدنی انجام گرفت:

حمایت‌های توسعه معادن و فلزات از فناوری‌های جدید | ۳/۵۰۰ میلیارد هزینه سرمایه‌گذاری ومعادن در ۹۹ پروژه

حمایت‌های توسعه معادن و فلزات از فناوری‌های جدید |  ۳/۵۰۰ میلیارد هزینه سرمایه‌گذاری ومعادن در ۹۹ پروژه
کدخبر : 594529

استفاده از فناوری‌های جدید و هوش مصنوعی در صنایع معدنی می‌تواند باعث ارتقا و بهبود عملکرد صنایع شود. نقش شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات (ومعادن) در حمایت از شرکت‌های دانش بنیان معدنی و صنایع معدنی بسیار ارزشمند و حمایتی است.

به گزارش شماواقتصاد: معدن و صنایع معدنی همواره نقش مهمی در توسعه اقتصادی یک کشور داشته‌اند. ومعادن از جمله هلدینگ‌های بزرگ معدنی کشور است که علاوه بر حضور قوی در بازار سرمایه، سرمایه گذاری‌های هدفمند و موثری در شرکت‌های غیربورسی نیز انجام داده است. 

ومعادن

بررسی عملکرد ومعادن (شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات) در حوزه‌های مختلف مالی، مدیریتی و ارزش آفرینی سهم در بازار سرمایه نشان از عملکرد برنامه‌ای و مدیریت بهینه‌سازی در مسیر خلق ارزش با استفاده از ظرفیت‌های فناورمحور در زیرمجموعه‌های این هلدینگ دارد.

پورتفوی بورسی نماد ومعادن که عمدتا بر صنعت فلزات اساسی و استخراج کانه های فلزی استوار می‌باشد، افزایش ۶۹۰ درصدی نسبت به بهای تمام شده را در ابتدای فصل تجربه کرد. 

شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، ۹۹ پروژه در اختیار دارد که ۳۵ پروژه برای چادرملو ۱۱ پروژه گوهر زمین ۴۰ پروژه گل گهر ۷ پروژه مربوط به پیشران است که در مجموع ۳/۵۰۰میلیارد هزینه سرمایه گذاری مختص و معادن است. 

بنابر اعلام مدیرعامل این شرکت در مجمع عمومی اسفند ۱۴۰۲، در حال حاضر آهن اسفنجی آرتاویل ۵۱ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که اواخر سال آینده یا اوایل ۱۴۰۴ به بهره برداری می‌رسد و فولاد اقلید ۱۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و آهن اسفنجی تولید خواهد کرد.

ارزش روز پورتفوی بورسی شرکت شامل ۲۷ درصد گل گهر ۱۷۰ درصد چادرملو ، ۱۴ گوهر زمین ۱۴ درصد صبا نور ۹ درصد ملی مس و ۶ درصد فولاد خراسان است.

ومعادن برای پویا انرژی برنامه ورود به بازار سرمایه را در دستور کار خود قرار داده است. ترکیب بهای پورتفوی غیر بورسی شرکت نشان می‌دهد که ۳۰ درصد مربوط به پویا انرژی نیروگاه سمنان است که وارد مدار شده و ۳۶۰ مگاوات دیگر بخار در این مجموعه قرار است به تولید برسد.

در شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات، پروژه‌های فولادسازی با ۵۰ درصد پیشرفت، آهن اسفنجی ۱۰۱ میلیون  تنی با ۳۰ درصد پیشرفت دارد. پروژه کلاف تحت حمایت سرمایه‌ای ومعادن نیز هفته گذشته به تولید رسیده است.

 

اولویت ومعادن در حمایت از دانش‌بنیانی صنایع معدنی

با توجه به ظهور تکنولوژی‌های جدید در تمامی عرصه‌های تولید و تجارت، مباحث دانش بنیان و اهمیت آن در بین صاحبان صنایع به وضوح مشهود است. حدود 200 استارت‌آپ معدنی در سطح جهان فعالیت دارند، که این نشان‌دهنده نفوذ بالای این کسب و کارها به دنیای معدن و صنایع معدنی است.

در این میان، نقش‌آفرینی گسترده هلدینگ توسعه معادن و فلزات در توسعه دانش بنیان صنایع معدنی بسیار حائز اهمیت است. برای نمونه می‌توان به تاسیس شرکت راشا اشاره کرد که در حمایت مجموعه صنایع معدنی کشور و با محوریت توسعه معادن و فلزات در زمینه توسعه دانش بنیان حوزه معدنی با انجام پروژه‌های نوآورانه به پیشرفت و افزایش بهره‌وری در این صنعت کمک می‌کنند.

در جهت ارتقاء توانمندی‌ها و استفاده از تکنولوژی در دوران تحریم‌های شدید بین‌المللی، هفت شرکت بزرگ فعال در حوزه معدن و صنایع معدنی از جمله گل گهر، گهر زمین، چادرملو، مجتمع فولاد خراسان، آهن و فولاد ارفع، معدنی و صنعتی صبانور، و شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات  در سال ۱۳۹۸ تصمیم به تأسیس شرکت دانش بنیان کاوشگران صنایع معدنی راشا گرفتند، که شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات نقش حمایتی بسیار مؤثری در شکل‌گیری آن داشته است.

راشا با هدف شناسایی چالش‌ها و نیازهای فناورانه معدن و صنایع معدنی، به‌ویژه در زمینه زنجیره آهن و فولاد، تأسیس شد. خدمات شرکت راشا شامل تعریف پروژه‌های مرتبط با چالش‌ها و نیازهای فناورانه معدن و صنایع معدنی، حمایت از ایده‌های نوآورانه، و هدف‌گذاری به مرحله صنعتی شدن و تولید محصولات است. این شرکت نیز ارتباطات موثر بین صنعت، معدن و مراکز پژوهشی را تسهیل می‌کند.

در حال حاضر بیش از ۲۰ طرح و پروژه اصلی در این شرکت دانش ‌بنیان تعریف شده که با اجرایی‌شدن آن‌ها، شاهد توسعه فناوری‌های جدید و حل چالش‌های پیچیده صنعت فولاد از جمله فرآوری مواد معدنی کم‌عیار و پسماندها، بهینه‌سازی نوآورانه خطوط تولید در راستای افزایش بهره‌وری و کاهش توفقات و همچنین افزایش کارایی ماشین‌آلات و تجهیزات پیشرفته با استفاده از ظرفیت‌های هوش مصنوعی خواهیم بود.

دستاوردها و پروژه‌های دانش بنیان راشا نشان از توانایی آن در توسعه فناوری، حل چالش‌های صنعت فولاد، و رهبری در توسعه تکنولوژی و بومی‌سازی دانش صنایع معدنی دارد که این مهم محقق نمی‌شد مگر با حمایت‌های گسترده شرکت بزرگی مانند توسعه معادن و فلزات ایران که در حوزه تخصصی معادن و صنایع معدنی فعالیت دارد.

 


گزارش: لیلا احمدی افشار

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: