به گزارش شماواقتصاد:

نمایشگاه صنعت هوایی در فرودگاه بین المللی پیام؛ توانایی های بزرگ برای اثبات

نمایشگاه صنعت هوایی در فرودگاه بین المللی پیام؛ توانایی های بزرگ برای اثبات
کدخبر : 594884

نمایشگاه صنعت هوایی پیام از ۱۶ تا ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ در فرودگاه بین‌المللی پیام برگزار گردید که از روز نخست دستاوردها و نکات ارزنده و چشمگیری را به همراه داشت. طبق اعلام تاکنون در این نمایشگاه که روز سوم خود را سپری می‌کند حدود ۳۰ هزار نفر بازدید به همراه برگزاری ۲۰ پنل تخصصی و امضای تفاهم‌نامه در حوزه زیست‌بوم فناوری هووایی را به دنبال داشته است.

به گزارش شماواقتصاد: نمایشگاه صنعت هوایی پیام از روز چهارشنبه هفته گذشته به مدت سه روز در منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین‌المللی پیام کار خود را آغاز کرد. طبق اعلام ۱۲۰ شرکت در این نمایشگاه حضور یافتند که ۵۰ شرکت از این تعداد دانش‌بنیان هستند. 

نمایشگاه صنعت هوایی_پیام

در حاشیه آیین گشایش نخستین نمایشگاه صنعت هوایی پیام که در منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی پیام برگزار شد، رییس سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد که برنامه‌های پروازی از این فرودگاه برای اربعین سال آینده نیز به صورت مستمر ادامه خواهد داشت.

محمد محمدی بخش عصر چهارشنبه در این رویداد، به اهمیت فرودگاه پیام در حوزه ترابری بخش مسافر اشاره کرد و ابراز کرد که باید این فرودگاه به رسالت اصلی خود که افزایش پروازها است، بازگردد. همچنین، او به تاکید رهبری بر مهار تورم و رشد تولید اشاره کرده و اظهار کرد که تاب آوری صنعت هوایی و فضایی کشور با تولیدات شرکت‌های دانش‌بنیان با بالاترین استانداردها در شرایط تحریم افزایش می‌یابد.

محمدی بخش ادامه داد و با بیان اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان باید خدمت خود را در حوزه‌های فناورانه و تولیدات مورد نیاز کشور افزایش دهند، تأکید کرد که این نمایشگاه‌ها و خدمات ارایه شده توسط شرکت‌های دانش‌بنیان باعث آشنایی مردم با ویژگی‌های فرودگاه پیام و استان البرز خواهد شد.
پیام

وی همچنین بیان کرد: بخش هوایی کشور با همکاری فعالان این حوزه در تمام حوزه‌های مسافر، بار، صنعتی و کشاورزی در لبه تکنولوژی می‌درخشد و با تلاش‌های جوانان و زنان فعال، پیشرفت‌های قابل توجهی در این عرصه داشته است.

محمدی بخش تأکید کرد که این نمایشگاه‌ها و تکنولوژی‌های هوایی و فضایی ارایه شده می‌تواند به توسعه جهشی در تولید در سال‌های آینده کمک کند، و سازمان هواپیمایی کشور به عنوان مسئول این مسیر اعتماد و گواهینامه‌های تخصصی را به دانشمندان و جوانان ارائه خواهد داد.

 

پیام، نزدیک‌ترین منطقه ویژه به پایتخت

در حاشیه افتتاح نخستین نمایشگاه صنعت هوایی پیام، مشاور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و همچنین مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین‌المللی پیام اعلام کرد که 120 شرکت در این رویداد حضور دارند، از جمع این شرکت‌ها حدود 50 درصد از آن‌ها دانش‌بنیان هستند.

در آیین افتتاح، اکبر قنبرپور به برگزاری این نمایشگاه و استقبال خوب شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره کرد و اظهار داشت: آشنایی دانش‌آموزان و دانشجویان با فناوری‌های صنعت هوایی بسیار حائز اهمیت می‌باشد. پیش بینی ما این است که در روز‌های برگزاری این نمایشگاه، تعداد حدود 40 هزار نفر از این رویداد دیدن خواهند کرد.

قنبرپور به اهداف برگزاری این نمایشگاه در فرودگاه بین‌المللی پیام اشاره کرد و گفت: این رویداد برگزار شده تا مردم آشنایی بیشتری با ظرفیت‌های منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین‌المللی پیام داشته باشند.

 مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین‌المللی پیام به نقش پیام به‌عنوان نزدیک‌ترین منطقه ویژه به پایتخت با حضور صنعتگران و حمایت‌های سازمان هواپیمایی اشاره کرد و افزود: در طول دولت سیزدهم، حمایت‌های مالی برای این منطقه بیش از پنج‌برابر شده است.

این حضور گسترده در نمایشگاه صنعت هوایی پیام نشان از توجه و علاقه برای ارتقاء صنعت هوایی کشور و تبادل دانش در این زمینه دارد. 

 

قابلیت‌ها و ظرفیت‌های فرودگاه پیام 

استاندار البرز در نمایشگاه صنعت هوایی پیام، توانایی های فرودگاه بین المللی پیام را به اثبات رساند. فرودگاه دارای قابلیت ها و ظرفیت های فراوانی است که با برگزاری این نمایشگاه، دستاوردهای کشور به نمایش گذاشته شده است.

عبداللهی اعلام کرد که این نمایشگاه تخصصی اولین بار در البرز برگزار شده و نشان داد که قابلیت های فنی کشور در حوزه صنعت هوایی در معرض دید قرار گرفته است.

او همچنین اظهار کرد: فرودگاه پیام دارای ظرفیت های فراوانی برای راه اندازی پروازهای مسافربری و کارگو است و قادر به تعمیرات موتورهای انواع هواپیما نیز می باشد. این تلاش هدف دارد که با ارتقای خدمات و لحاظ الزامات پدافند غیرعامل، فرودگاه های امام خمینی و مهرآباد نیز پشتیبانی شوند. 

امضای توافق‌نامه همکاری مشترک در توسعه زیست بوم فناوری صنعت هوایی و فضایی

در روز نخست از نمایشگاه صنعت هوایی پیام، یک توافق‌نامه همکاری مشترک در توسعه زیست‌بوم فناوری صنعت هوایی و فضایی به امضا رسید. این توافق‌نامه به منظور پاسخگویی به نیازهای فناورانه در زیست‌بوم فناوری و نوآوری صنعت هوایی کشور، افزایش عمق بومی‌سازی در تولید زیرساخت‌های حیاتی و گلوگاه این صنعت، و همچنین رونق کسب و کارهای مرتبط، امضا شد.

به‌منظور توسعه اقتصاد دانش‌بنیان زیست‌بوم صنعت هوایی، هوانوردی و فضایی، پارک فناوری هوایی و فضایی به صورت تخصصی در منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی پیام به‌عنوان یک ضرورت در اولویت قرار گرفت. این توافق‌نامه مشتمل بر تسهیل و حمایت از ایجاد و توسعه زیست‌بوم نوآوری و افزایش عمق بومی‌سازی فناوری صنعت هوایی و فضایی کشور است.

همچنین، پارک فناوری هوایی و فضایی با هدف‌هایی از جمله جذب دانش فنی و سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، شناسایی و رفع نیازهای اساسی و گلوگاه‌های فناوران صنعت هوایی، ترویج علوم و فناوری‌های هوایی و فضایی، و ایجاد ظرفیت صادرات محصولات و خدمات فنی و مهندسی، ایجاد خواهد شد.

به‌طور تصویب‌نامه، زمان‌بندی اجرای پارک هوایی و فضایی در منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی پیام به دو فاز تقسیم شده است. در فاز نخست و در سال اول، آماده‌سازی ۲۰ هکتار و در فاز دوم و در سال دوم، آماده‌سازی ۱۵ هکتار انجام خواهد شد.

توافق‌نامه‌ای که بیان‌دارای هدف توسعه فضای حرفه‌ای برای استقرار صاحبان ایده و کسب‌های فناورانه، ایجاد محیطی خلاق و نوآور با رعایت استانداردهای بین‌المللی می‌باشد. 

در حاشیه نمایشگاه صنعت هوایی پیام، برگزاری 20 پنل تخصصی در حوزه هوانوردی اعلام شده است. این پنل‌ها توسط متخصصان و فعالان این حوزه در طول روزهای نمایشگاه ارائه خواهند شد.

موضوعاتی که در این پنل‌ها مورد بررسی قرار خواهند گرفت شامل اثربخشی سامانه مدیریت ایمنی، تعمیرات و نگهداری هواپیماها، پیشرفت متخصصان جوان در حوزه هوانوردی، نظام حکمرانی صنعت هوایی کشور، تامین مالی خطوط هوایی به روش‌های نوآورانه، معرفی استارت‌آپ‌های حوزه هوانوردی و هوش مصنوعی و موارد دیگر خواهد بود.

علاوه بر این، موضوعاتی همچون رشد و سرمایه‌گذاری در بخش کارگو و لجستیک، بهره‌برداری از ظرفیت زیست‌بوم دانش‌بنیان در صنعت هوانوردی، معرفی شهرهای فرودگاهی، نقش مهم سرمایه‌های انسانی در این حوزه، واگذاری فرودگاه‌ها به بخش خصوصی، توسعه فعالیت هواپیماهای سبک و فوق سبک در کشور، و ورزش‌های هوایی نیز در این نمایشگاه توسط کارشناسان و متخصصان مورد بررسی و ارائه قرار خواهند گرفت.

 

نمایشگاه صنعت هوایی پیام با حضور ۱۰۰ شرکت فعال حوزه هوانوردی

گفتنی است، نخستین نمایشگاه صنعت هوایی پیام با حضور مسئولان ارشد لشکری و کشوری و حدود ۱۰۰ شرکت فعال حوزه هوانوردی کار خود را آغاز کرد. در این نمایشگاه بخشی از دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در صنعت هوانوردی به نمایش درآمده است‌.

این آیین با حضور دکتر فیروز آبادی معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، دکتر زارع پور وزیر فناوری اطلاعات و فناوری ارتباطات، دکتر بذرپاش وزیر راه و شهرسازی، کاپیتان محمدی بخش رییس سازمان هواپیمایی کشوری، مجتبی عبداللهی استاندار البرز و تنی چند از مقامات کشوری در سالن ترمینال فرودگاه بین المللی پیام برگزار شد.

این رویدادملی در سه بخش نمایشگاهی، جانبی و نمایشی برگزار که انجام سقوط پرواز، پرش چتربازان از هواپیما و حرکات آکروباتیک هواپیماهای سبک از بخش‌های جذابی است که در بخش نمایشی، شاهد انجام آن خواهیم بود.

ارائه دستاوردهای فناورانه، پیشرفت‌های صورت گرفته در حوزه پهپادها، توسعه ناوگان هوایی و ارتباط بخش صنعت با شرکت‌های دانش‌بنیان از مهمترین اهداف برگزاری نخستین نمایشگاه صنعت هوایی پیام است که در این نمایشگاه، خلبانان ایرانی با هواپیماهای سبک به اجرای حرکات نمایشی پرداختند. 

بازدید ۵ هزار نفر در روز اول به همراه برگزاری ۶ نشست و ارایه تخصصی در دومین روز و آمار نهایی بازدید روز سوم تا ۳۰ هزار نفر تا لحظه تنظیم خبر از جمله ارقامی است که می‌توان به آن اشاره کرد .

نمایشگاه پیام دارای دستاوردهای فاخر و غرورآفرین است

فرمانده نیروی هوا و فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در این نمایشگاه تاکید کرد تا از ظرفیت بخش صنعت هوایی برای تولید ثروت در کشور استفاده شود.

سردار حاجی زاده، بازدید از این نمایشگاه و دستاوردهای هوایی و فضایی کشور را بسیار خوب ارزیابی کرد و اظهار داشت: اکنون پس از شکست تحریم ها باید هدفگذاری لازم انجام شود تا از بخش صنعت هوایی کشور برای تولید ثروت در حوزه صادرات استفاده کنیم. همه صنعتگران و متخصصین بخش هوایی کشور در این نمایشگاه دور هم جمع شدند که با هم آشنا می شوند و آنانی که مصرف کننده و کاربر هستند هم در بازدیدها از آخرین دستاوردها آشنا می شوند.

فرمانده هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تصریح کرد: از فعالیت های دانش بنیان در این بخش نیز بسیاری از کشورها می توانند استفاده کنند ضمن اینکه متخصصان و دست اندرکاران این صنعت و دانش باید تمام تلاششان برای صادرات باشد و این بخش را توسعه دهیم و در بعضی از حوزه های باقیمانده به آن ها هم توجه شده و خودکفا شویم.

فرمانده سپاه امام حسن مجتبی(ع) استان البرز نیز از منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی به عنوان یک ظرفیت ارزشمند و بی بدیل یاد کرد و برپایی نمایشگاه دستاوردهای صنعت هوایی کشور دراین مجموعه را با نمایش دستاوردهای فاخر غرورآفرین فرزندان ایران زمین همراه دانست.

 

افتتاح پارک فناوری هوایی و فضایی در فرودگاه بین‌المللی پیام

به منظور ایجاد پارک فناوری هوایی و فضایی در منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین‌المللی پیام، ۳۵ هکتار زمین اختصاص داده شده است. انتظار می‌رود که این پارک در فرودگاه بین‌المللی پیام تا دو سال آینده با زیرساخت‌های کامل به بهره‌برداری برسد.

مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین‌المللی پیام در جمع خبرنگاران اعلام کرد که تاکنون تفاهم‌نامه‌های مهمی برای ایجاد پارک فناوری هوایی و فضایی امضا شده است و استقبال از نمایشگاه صنعت هوایی پیام بسیار موفق بوده است. امیدواریم که این رویداد منجر به فعال‌سازی بخش فرودگاهی پیام و توسعه زیرساخت‌های آن شود.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: