​«شیران» با طرح‌های توسعه‌ای و آینده‌ای درخشان؛

از تحقق رویای الکل چرب تا طرح‌های استراتژیک، نیروگاهی و دانش‌بنیان

از تحقق رویای الکل چرب تا طرح‌های استراتژیک، نیروگاهی و دانش‌بنیان
کدخبر : 595268

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری شیمیایی ایران در مجمع عمومی خود از برنامه‌های تولید الکل چرب تا طرح‌های توسعه‌ای، دانش‌بنیان و نیروگاهی خبر داد که امیدواری را برای آینده‌ای روشن و پربار ایجاد کرده است. با انجام مطالعات و مشاوره با تولیدکننده‌های بزرگ جهان، شیران به پیشرفت‌های چشمگیری دست یافته است. این مرحله جدید، از توسعه LAB و نرمال پارافین تا استراتژی‌های مدیوم سایز، وعده‌ی یک آینده پربار و پرانرژی برای شرکت را می‌دهد.

به گزارش شماواقتصاد: در این مراسم، سعید زرندی، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری شیمیایی ایران اظهار کرد: همانطور که میدانید ۴۹.۹۸ درصد سهام شرکت مربوط به بانک صنعت و معدن و ۳۰ درصد به شرکت آتیه دماوند تعلق دارد.

دکتر زرندی مدیرعامل «شیران» در ادامه به میزان محصولات تولیدی شرکت اشاره کرد و گفت: ۱۷۵ هزار تن نرمال پارافین، ۱۱۵ هزار تن LAB و ۶ هزار تن اچ‌ ای بی ظرفیت تولید است. همچنین ظرفیت رافینیت ۶۸۵ هزار تن، برش سنگین ۱۶۵ هزار تن، برش سبک ۱۱۰ هزار تن و ۶۰۰ تن پلیمر است و در مجموع ظرفیت تولید شیران ۱۲۵۷ هزار تن در سال است.

زرندی ادامه داد: در مجمع گذشته نیز گفتم که محصولات را در سال‌های گذشته به پالایشگاه اصفهان عودت می‌دادیم. "شیران" بزرگترین تولید کننده LAB و نرمال پارافین ایران، بزرگترین شرکت در منطقه خاورمیانه و بزرگترین صادرکننده ایران است. نقش اصلی را در بازار شوینده کشور داریم و صادرات به منطقه خاورمیانه و آسیای مرکزی داریم. 

مدیرعامل "شیران" بیان کرد: در سال ۱۴۰۲ مجموع فروش ۲۱۳۴۰۷ تن بوده که معال ۸۶۹۸ میلیارد تومان فروش داشتیم که نسبت به سال گذشته عدد موثری بوده است. در ۶ ماه ابتدای سال در دوره‌ای که ارز شرکت‌های دیگر نیز به ارز نیمایی تبدیل شد، در شهریورماه ارز LAB را به دلیل حساسیت شوینده با ۲۸۵۰۰ محاسبه کرده بودند. اکیل بنزن خطی و LAB، ۱۱۷ هزارتن، نرمال پارافین ۱۵۴ هزار تن و اکیلات سنگین ۶۱۴۵ تن تولید داشتیم. در تولید دو محصول اکیل بنزن و ایکلات سنگین بیش از سال گذشته و با سقف میزان تولید شده است. در نرمال پارافین که با موضوعات قیمت گذاری میزان تولید پایین‌تر آمد، آثار آن را در سود شرکت خواهید دید.

وی خاطرنشان کرد: وضعیت فروش صادراتی امسال به ۱۰۷ هزار تن و فروش داخلی به ۱۰۶ هزار تن رسید. سهم صادراتی ما امسال موثر بوده و بیشترین مقدار را در سال‌های گذشته در حوزه صادرات داشتیم. میزان فروش عملیاتی ۴۴۰۰ میلیارد تومان فروش داخلی ۴۲۰۰ میلیارد تومان بوده که نسبت به سال‌های گذشته رشد خوبی داشت. درآمد عملیاتی شرکت در شرایطی که LAB در سال ۱۴۰۲ افت قیمتی داشت، از ۵۳۰۰ سال ۱۴۰۰ به ۷۵۰۰ و سپس به ۹۵۰۰ در سال ۱۴۰۲ رسید. اوایل ۱۴۰۱ قیمت LAB، ۱۸۰۰ دلار بود و به ۱۲۵۰ نیز کاهش یافته بود که به دلیل نوسانات جهانی بود. آنچه که به عنوان سود خالص شرکت عرضه می‌شود از ۲۴۴۰ میلیارد تومان به ۲۵۵۸ میلیارد تومان و امروز نیز ۳۳۰۰ میلیارد تومان را محقق کردیم که مورد تایید حسابرس نیز بوده است. با افزایش سرمایه از ۱۹۰۰ به ۵۴۰۰ میلیارد تومان، ۶۰.۷ تومان سود خالص برای هر سهم است.

زرندی توضیح داد: وضعیت خوبی در شرکت‌های تابعه داشتیم. شرکت نیروکلر از ۴۱۹ میلیارد تومان به ۵۵۶ میلیارد تومان، شرکت بازرگانی از ۹۰ میلیارد تومان به ۲۰۹ میلیارد تومان و کارگزاری از ۱۷ میلیارد تومان به ۱۸۰ میلیارد تومان سود رسیده است. وقتی بازدهی سهام "شیران" را با شاخص کل مقایسه کنیم، خواهیم دید که شاخص کل ۴۳ درصد رشد، گروه پتروشیمی ۴۴ درصد، اما "شیران" ۶۸ درصد رشد داشته است.

وی با اشاره به برنامه‌های شرکت گفت: ما سعی کردیم رویکرد را بر برنامه محوری و هلدینگ سرمایه گذاری در شرکت بگذاریم. تعدادی برنامه را به عنوان برنامه‌های اصلی شرکت اعلام کردیم. خود را متعهد می‌دانیم که این برنامه‌ها را انجام دهیم. برنامه‌ها در حوزه حضور در بازار‌های دنیا، اصلاح موضوع نفت سفید، سرمایه گذاری و استفاده ازمنابع بورسی است. هدف گذاری ما این بود که در سطح ملی و بین المللی موثر باشیم. انشاالله بتوانیم جزو شرکت‌های بزرگ شیمیایی منطقه قرار بگیریم.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری صنایع شیمیایی ایران درخصوص طرح‌های توسعه‌ای شرکت گفت: نگاه شرکت این بود که در آینده ظرفیت‌های بزرگتری در بخش‌های مختلف داشته باشیم. طرح توسعه LAB۲ تقریبا سرمایه گذاری ۸۶ میلیون دلاری را در نظر گرفته بودیم که امروز ۶۴ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. امیدواریم در سال ۱۴۰۳ بهره برداری این حوزه را داشته باشیم. دو طرح استراتژیک داشتیم که جزو دستور کار شرکت است و مطالعات مهندسی آن آغاز شده و فرایند مقدماتی آن انجام شده است.

وی درباره طرح‌های استراتژیک بیان کرد: یکی از طرح‌های استراتژیک ما تولید الکل چرب است؛ لذا تصمیم گرفتیم برای اولین بار این کار را انجام دهیم. مطالعات بازار آن انجام شده و با تولید کننده‌های بزرگ دنیا مشورت کردیم. اگر این محصول را در برنامه سه سال آینده شرکت قرار دهیم، می‌توانیم ۶۰ هزار تن الکل چرب در کشور تولید کنیم. مواد اولیه این محصول روغن هسته پالم است که در اندونزی و مالزی وجود دارد. طرحی است که برای ما مفید بوده و هدف گذاری این طرح در بندرعباس است. جواز تاسیس آن رادریافت و قرارداد اولیه را انجام دادیم. همچنین، موضوع مهمی که ۹۸ درصد آن کامل شده این است که آینده شرکت را به سمت آب‌های آزاد می‌بریم. ۷۰ هکتار زمین پشت اراضی پالایشگاه بندرعباس را به ما تخصیص دادند. مصوبات استانی را در ۸ ماه گذشته اخذ کردیم. تحویل موقت هم به ما دادند. در ۲ کیلومتری آب‌های آزاد است. نقشه برداری‌ها نیز شروع شده است. فرایند واگذاری قطعی را پیگیری خواهیم کرد. آینده خوبی برای شرکت متصور هستیم. قرار است دو ایده را در این طرح داشته باشیم. یکی طرح تولید الکل چرب و دیگری تولید LAB با تکنولوژی دتا است. نگاه ما این است که این دو سرمایه گذاری بزرگ را با مشارکت انجام دهیم. 

زرندی در این باره عنوان کرد: موضوع دیگر تاسیس شرکت سهامی عام پروژه است. جواز تاسیس آن دریافت شده و تحویل موقت نیز زمین نیز صورت گرفته است. امیدوار هستیم سال آینده در این دو حوزه کار‌های مهندسی را داشته باشیم. پروژه دیگر سرمایه گذاری این شرکت در محصولی است که برای اولین بار می‌خواهد در کشور تولید شود. ما در استان مرکزی پایین دست پتروشیمی شازند یک طرح مدیوم سایز با سرمایه گذاری ۳۵ میلیون دلار داریم. این طرح را زمانی اکتساب کردیم که سرمایه گذار تمام مجوز‌های مربوط به آن را گرفته بود. ارزش افزوده این طرح دو برابر LAB است. حتی در بدبینامه‌ترین حالت که این طرح مطالعه کردیم بازگشت سرمایه ۳۸ درصدی دارد.

مدیرعامل "شیران" بیان کرد: یکسال برای ما و هیات مدیره سخت گذشت. با یک برنامه ریزی جدی گفتیم که اگر از اصفهان نفت نگیریم و از جای دیگر بگیریم چه اتفاقی می‌افتد؟ اولین مساله این بود که اگر از جای دیگر نفت می‌گرفتیم به ما اجازه فروش نمی‌دادند. به ما گفتند شما فقط براساس اصفهان تعریف شدید. سرانجام با پالایشگاه تبریز به تفاهم رسیدیم و بخشی از نفت را از تبریز خریدیم. با مخالفت‌های جدی دستگاه حاکمیتی از بورس خرید کردیم و برای اولین بار توانستیم بعد از سال‌ها موضوع استانداردسازی محصولات برگشتی را اخذ کنیم. اولین برد ما این بود که برای محصولات برگشتی کد استانداردسازی بگیریم. ما مجوز فروش محصولات برگشتی را دریافت کردیم. حدود ۶۰ هزار تن نفت از تبریز خریدیم و توانستیم هوینت و رفینت را به قیمت بالاتر یعنی ۱۰ تا ۲۰ درصد بالاتر از نفت سفید بفروشیم. از از اول اسفند تفاهم کردیم که ۳۰ درصد محصولات را از بورس بخریم و برگشتی نیز برای خودمان باشد. فروش ما ۸۶۰۰ بود. اگر سال آینده این رویه ادامه یابد، فروش ما به بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد. 

وی ادامه داد: درخصوص پرونده هیزل باید بگویم که ما تاکنون ۴ حکم گرفتیم. مجدد شرکت هیزل شکایت مجدد مطرح کرده بود. با حکم دادگاه رای نهایی به نفع شرکت صادر شد و دادگاه دستور داده که صورت مالی این شرکت‌ها را به ما ارسال کنند. ۱۰۰ میلیون درهم اصل پول بوده که تا دو ماه گذشته ۱۶۶ میلیون درهم را دادگاه امارات تایید قطعی داده است. 

زرندی گفت: موضوع مهم دیگر، بحث بازرگانی و فروش مستقیم محصولات ما بود. یکی از مشکلات این بود که هم ما شرکت تحریمی هستیم و هم ایران تحریم است. تصمیم گرفتیم خودمان ساختاری را در خارج از کشور تعریف کنیم تا با مشتریان ارتباط برقرار کنیم. هرچند مشکلات زیادی برای ما فراهم شد، اما به طور کلی یک باب جدید برای شرکت فراهم شده است. همچنین، استراتژی سال گذشته این بود که به مصرف کننده نهایی محصول را بفروشیم. ۱۵ مشتری جدید داریم که ۵ تا از قبل بودند و بقیه جدید هستند. از سال ۱۴۰۲ اعلام شد که هند برای حمایت از تولید داخلی، واردات را ممنوع کرده است. ما مجوز BIS هند را دریافت کردیم و به بازار هند نیز می‌توانیم محصول بفروشیم. 

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری صنایع شیمیایی ایران با اشاره به سهام خزانه گفت: در خصوص سهام خزانه بگویم که به نتیجه نهایی نرسیدیم. امیدوارم با دو محل توافق کنیم که به یک سهام تبدیل شود. امیدواریم در فروردین ماه به نتیجه برسد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: